Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در شماره جدید نشریه معتبر متال بولتن به وضعیت بازار فلزات پایه و عواملی که بر قیمت ها اثر می گذارند اشاره شده است. بویژه به سرمایه گذاران توصیه شده ..

سرمایه گذاران در بازار مس و آلومینیوم بخوانند؛ حتما!

بورس24 : قیمت فلزات پایه در هفته های اخیر یعنی از زمان شدت پیدا کردن تنش های تجاری بین چین و آمریکا در مسیر کاهش حرکت کرده البته در روزهای اخیر قیمت برخی از این فلزات افزایش یافته اما کاهش ها جبران نشده است. درباره افق روابط تجاری چین و آمریکا که تاثیری بزرگ بر قیمت فلزات پایه دارد دیدگاه های مختلف مطرح شده اما اکثر کارشناسان معتقدند برای مدت شرایط به همین شکل باقی خواهد ماند زیرا بعید است دو طرف حاضر باشند از مواضع خود عقب نشینی کنند.

دولت و بانک مرکزی چین تدابیری برای خنثی کردن اثرات تعرفه های اعمال شده از سوی آمریکا اتخاذ کرده اند و در آمریکا اگر وضعیت شاخص های اقتصادی وخیم شود بانک مرکزی این کشور نرخ‌های بهره را پایین خواهد آورد. این بدان معناست که دو طرف قصد ندارند تسلیم درخواست‌های طرف مقابل شوند و خود را برای دوران طولانی تنش در روابط تجاری آماده می کنند.

در شماره جدید نشریه متال بولتن وضعیت بازار فلزات پایه و افق این بازار توصیف شده است. در ادامه به بخش هایی از این گزارش اشاره می‌کنیم.

آلومینیوم. طی یک ماه اخیر شدت یافتن تنش های تجاری بین چین و آمریکا و گزارش های نه چندان مثبت از اقتصاد چین از ریسک پذیری سرمایه گذاران کاسته و سبب کاهش قیمت تمامی فلزات پایه شده است. در سال جاری میلادی وضعیت بازار آلومینیوم به شکلی بوده که به نظر می‌رسد قیمت‌ها در حال تثبیت در یک محدوده هستند. در پنج ماه اخیر قیمت هر تن آلومینیوم در بورس فلزات لندن بین ۱۷۸۵ تا ۱۹۵۰ دلار نوسان کرده و امروز در محدوده ۱۷۸۰ دلار قرار داشته است.

در کوتاه مدت ریسک های متعدد رونق بازار آلومینیوم را تهدید می کند. وضعیت روابط تجاری بین اقتصادهای بزرگ از جمله آمریکا، چین، کانادا، روسیه و مکزیک بر قیمت ها اثر می گذارد بنابراین سرمایه‌گذاران باید مراقب عوامل فشار بر قیمت ها از جمله ضعف در اقتصاد جهان در فصول آینده و رشد شاخص دلار باشند. ابتدای سال جاری میلادی قیمت هر تن آلومینیوم 1860 بود. اگر شاخص دلار رشد کند فشار بیشتری بر قیمت تمامی فلزات پایه وارد خواهد شد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم از ابتدای سال 2016 تا کنون نشان داده شده است:

مس. در کوتاه مدت یعنی هفته های آینده احتمال رشد قابل ملاحظه قیمت مس بسیار کم است زیرا نشانه ای از اختلال در عرضه مشاهده نمی‌شود و نیز نهادهای تحلیلگر نسبت به افق اقتصاد جهان ابراز نگرانی کرده اند. ابتدای سال جاری میلادی قیمت هر تن مس 5850 دلار بود و قیمت ها چند ماه پیش به نزدیکی ۶ هزار و ۶۰۰ دلار هم رسید اما امروز در محدوده ۵۸۵۰ دلار قرار داشت.

به ویژه ضعف در اقتصاد چین تحت تاثیر تنش های تجاری افق بازار فلز سرخ را مبهم و نگران کننده کرده است و خریداران عجله ای برای حضور در بازار ندارند. در سه کنونی که در اواخر آن هستیم وضعیت بازار مس و دیگر فلزات پایه به تدریج بدتر شده است. گزارش‌ها از تقاضای چین برای مس تامل برانگیز است: اگرچه تقاضای بخش لوازم خانگی چین برای مس در پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 12.5 درصدی داشته اما در بخش حمل و نقل شرایط نگران کننده شده است. این دو بخش به ترتیب ۱۵ درصد و ۹ درصد تقاضای چین برای مس را تشکیل می دهند. از سوی دیگر تولید خودرو در سال جاری میلادی تاکنون نزدیک به ۱۲ درصد کاهش یافته است.

البته پیش بینی می شود در نیمه دوم سال جاری میلادی مصرف مس در چین رشد قابل ملاحظه داشته باشد. بخش تأسیسات برق که ۵۲ درصد تقاضای چین برای مس را تشکیل می دهد در نیمه دوم سال جاری میلادی رونق پیدا خواهد کرد. انتظار می رود در سه ماهه سوم و چهارم سال جاری میلادی تقاضای چین برای مس به ترتیب ۳ درصد و ۴ درصد رشد کند و این عامل زمینه رشد قیمت مس در ماه های آینده را فراهم می کند.

افق بازار فلزات پایه از جمله مس و آلومینیوم به وضعیت کلی اقتصاد جهان و تغییرات شاخص دلار وابسته است. نهادهای تحلیلگر در هفته های اخیر با اشاره به تاثیرات منفی تنش های تجاری پیش بینی خود از نرخ رشد اقتصاد جهان را کاهش داده اند. همچنین بعید نیست شاخص دلار در مسیر رشد حرکت کند. با توجه به وضعیت کنونی، سرمایه گذاران در بازار فلزات پایه باید بسیار با احتیاط رفتار کنند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس از ابتدای سال 2016 تا کنون نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24