Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

تنش های تجاری بین چین و آمریکا برخی منفعت ها برای کشورهایی نظیر ویتنام و تایوان داشته و سبب رشد تولید ناخالص داخلی آنها شده است. اما واقعیت این است که حتی اگر بانک مرکزی آمریکا ..

چند جنبه مثبت تنش های تجاری؛ امیدی به آینده هست؟

بورس24 : تنش های تجاری بین چین و آمریکا در هفته های اخیر شدت بیشتری پیدا کرده و دو طرف از ابزارهای جدید برای اعمال فشار علیه یکدیگر استفاده کرده‌اند. تخمین های مختلف درباره لطمات حاصل از این تنش ها مطرح شده است. همچنین نهادهای بین المللی پیش بینی خود از نرخ رشد اقتصاد جهان را کاهش داده اند و عامل این اقدام را تنش های تجاری می‌دانند.

اما در این میان برخی کشورها از جمله ویتنام از تنش های یاد شده سود برده اند. تایوان، شیلی، مالزی و آرژانتین نیز جزء همین کشورها هستند. البته آنچه در ادامه می خوانید تصویری کامل از اثرات تنش های تجاری بر اقتصاد جهان نیست.

در یک سال اخیر یعنی از زمان آغاز جنگ تجاری بین چین و آمریکا تغییراتی در الگوی صادرات و واردات چین و آمریکا پدید آمده و اقتصاددان های بانک سرمایه گذاری نامورا ژاپن شواهدی ارائه کرده اند که نشان می‌دهد چین و آمریکا برای کاستن از اثرات تعرفه ها واردات کالا از طرف مقابل را کاهش داده اند. طبیعی است که واردکنندگان هر دو کشور کالاهای یاد شده را از منابع دیگر تامین کرده اند یعنی کشورهایی که هدف تعرفه نبوده اند.

تاکنون ویتنام بزرگترین سود را از جنگ تعرفه ای آمریکا و چین کسب کرده است به این معنا که طی ۱۲ ماه اخیر ۸ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور حاصل رشد تجارت با چین و آمریکا تحت تاثیر تنش های تجاری بین پکن و واشنگتن بوده است. افزایش تعرفه ها سبب شده هزینه واردات برای چین و آمریکا افزایش یابد و برخی واردکنندگان در این دو کشور از منابع دیگر کالاهای هدف تعرفه را تامین می کنند.

ایالات متحده تاکنون بر ۲۵۰ میلیارد دلار از کالاهای صادراتی چین تعرفه ۲۵ درصد اعمال کرده و ترامپ تهدید کرده بزودی بر ۳۰۰ میلیارد دلار دیگر از کالاهای صادراتی چین تعرفه اعمال خواهد کرد. چین نیز بر ده‌ها میلیارد دلار کالای صادراتی آمریکا تعرفه تعیین کرده است. این جنگ تعرفه ای سبب شده دو کشور کالاهای کمتری از یکدیگر وارد کنند بویژه کالاهایی که هدف افزایش تعرفه قرار گرفته اند.

ویتنام و تایوان در اثر افزایش صادرات کالاهای مختلف به آمریکا سود برده اند و شیلی، مالزی و آرژانتین جزو کشورهایی هستند که از افزایش صادرات به چین سود کسب کرده اند. تعرفه های چین بر کالاهای صادراتی آمریکا سبب شده واردکنندگان چینی برای خرید سویا، هواپیما، پنبه، غلات و اقلام دیگر به کشورهای دیگر مراجعه کنند. در آمریکا نیز واردکنندگان مجبور شده اند کالاهای مورد نیاز خود را که تا قبل از اعمال تعرفه از چین می خریدند از دیگر کشورها بخرند. برای مثال صادرات ماشین آلات اداری و قطعات تلفن از تایوان و سنگ مس و سویا از شیلی افزایش یافته است.

در تحلیل یاد شده آمده است اگر چه برخی اقتصادها تحت تاثیر تنش های تجاری در وضعیت بهتری قرار گرفته اند اما واقعیت این است که اثر کلی تنش های تجاری بر اقتصاد جهان بسیار منفی بوده است. کاهش سرمایه گذاری شرکت ها، کاهش مصرف شهروندان، هراس سرمایه گذاران در بازارهای مالی، کاهش نرخ رشد اقتصاد جهان و غیره همگی از اثرات این تنش ها هستند.

صندوق بین المللی پول در گزارش جدید خود با ابعاد جدید تنش های تجاری و اثراتی که بر اقتصاد جهان دارد اشاره کرده است. کارشناسان درباره این لطمات هیچ تردیدی ندارند و به نظر می رسد بانک مرکزی آمریکا قصد دارد تغییراتی در سیاست های پولی خود ایجاد کند بدین معنا که احتمال کاهش نرخ های بهره اکنون بیشتر شده است اما این نوع اقدامات نمی تواند اثرات تنش ها را بطور کامل از میان ببرد.

به احتمال بسیار زیاد تنش ها ادامه پیدا می کند و دو کشور تلاش خواهند کرد از آسیب پذیری خود در برابر این تنش ها بکاهند. در این حالت شاهد ضعف بیشتر در اقتصاد جهان خواهیم بود. امروز قیمت برخی فلزات پایه کاهش یافته و این در حالیستکه شاخص دلار پایین آمده است.

در زیر تاثیر تنش های تجاری بین چین و آمریکا بر اقتصاد کشورهای دیگر به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی این کشورها نشان داده شده است. برای مثال 7.9 درصد از تولید ناخالص داخلی ویتنام از رشد صادرات به آمریکا حاصل شده است. این رقم برای تایوان 2.1 درصد است. تاثیر تنش ها بر تولید ناخالص داخلی آمریکا و چین منفی بوده است.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24