Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

سرخوشی ها درباره رشد قیمت سنگ آهن همزمان با کاهش قیمت دیگر مواد خام تا چه وقت ادامه پیدا می کند؟ برای درک شرایط بازار فولاد و سنگ آهن ..

احتمال اصلاح قیمت ها در بازار فولاد و سنگ آهن

بورس24 : ابتدای سال جاری میلادی هر تن سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد در بندر کینگدائو چین در محدوده ۷۰ دلار قرار داشت و چند روز پیش قیمت ها به ۱۰۶ دلار رسید اما همانطور که انتظار می‌رفت قیمت‌ها در این سطح باقی نماند و هفته گذشته شاهد افت قیمت ها به محدوده 101 دلار در هر تن بودیم. دیدگاه اکثر تحلیلگران درباره افق بازار سنگ آهن مثبت است اما این بدان معنا نیست که قیمت این ماده خام بار دیگر رشد می‌کند و در سطوح بالاتر باقی خواهد ماند.

حادثه سد در برزیل سبب شد ظرفیت تولید سنگ آهن در این کشور میلیون‌ها تن کاهش یابد. همچنین برخی اختلال ها در صادرات سنگ آهن از استرالیا به وجود آمده که سبب رشد قیمت‌ها شده است. همزمان، طی هفته های اخیر تولید فولاد در چین به میزان قابل ملاحظه افزایش یافته است. حال این سوال مطرح است که افق کوتاه مدت و بلندمدت بازار فولاد و سنگ آهن به چه شکل است؟

در کوتاه مدت میزان تولید فولاد در چین رشد می کند و این به معنای افزایش مصرف سنگ آهن است. همچنین کاهش ذخیره سنگ آهن در بنادر چین یک عامل مهم رشد قیمت‌ها بوده است و پیش‌بینی شده کاهش ذخیره ادامه پیدا خواهد کرد. اما در بلندمدت یعنی ماه‌های آینده شرایط متفاوت خواهد بود به این معنا که قیمت فولاد در حال کاهش است و مازاد ظرفیت تولید به تدریج کاهش می‌یابد. کاهش قیمت فولاد عامل کمتر شدن حاشیه سود کارخانه های فولادسازی است که در نهایت به افت تولید منجر می‌شود.

درست است که مصرف فولاد در چین امسال به دلیل اجرای دور جدید سیاست های انبساطی دولت و بانک مرکزی این کشور افزایش یافته اما صادرات فولاد نیز رشد کرده است. از سوی دیگر بنا به اعلام بانک سیتی گروپ مصرف فولاد در دیگر نقاط جهان در سال جاری میلادی تاکنون ثابت باقی مانده است.

نکته دیگر این است که طی ماه های آینده تاثیر تنش های تجاری بین چین و آمریکا که اخیرا شدت پیدا کرده بیشتر احساس خواهد شد. از پیش میزان فعالیت های تولیدی در چین و تعداد دیگری از اقتصادهای بزرگ کاهش یافته و این روند ادامه پیدا خواهد کرد. این هفته وضعیت بخش های تولید کارخانه ای در اقتصادهای بزرگ جهان در ماه گذشته میلادی اعلام می‌شود و پیش بینی شده رقم شاخص کاهش یافته است. تحلیلگران بانک مورگان استنلی معتقدند دوران رونق قابل ملاحظه بازار سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد به زودی پایان می یابد.

اگر طی ماه‌های آینده تولید فولاد چین افزایش یابد می توان انتظار داشت قیمت سنگ آهن سقوطی را تجربه نکند. در واقع اگر دولت و بانک مرکزی چین برای حفظ ثبات در اقتصاد این کشور و خنثی کردن اثرات منفی تنش‌هایی تجاری، برنامه‌های حمایتی فراگیرتر اجرا کنند که شامل طرح های زیرساختی عظیم است، شرایط بازار فولاد و سنگ آهن مثبت باقی می ماند. بدین ترتیب سرمایه گذاران باید به سیاست های دولت و بانک مرکزی چین توجه داشته باشند.

طی هفت سال اخیر تولید فولاد در جهان به طور متوسط سالانه 2.5 درصد افزایش یافته درحالیکه رشد تولید فولاد در چین سالانه بیش از ۴ درصد بوده است. اگر حادثه ای سد در برزیل رخ نداده بود و امسال رشد تولید فولاد در چین و جهان مانند سال های قبل بود کسری عرضه سنگ آهن ۵۷ میلیون تن بود. حال با توجه به حادثه سد در برزیل که سبب کاهش عرضه سنگ آهن از این کشور شده میزان کسری عرضه بیشتر خواهد بود البته اگر تولید فولاد رشد مورد انتظار را داشته باشد.

اگر دو یا چند تولیدکننده بزرگ سنگ آهن بر تولید خود نیفزایند و اقتصاد جهان دچار رکود نشود بازار سنگ آهن همچنان پررونق باقی خواهد ماند. برخی تحلیل‌گران معتقدند تولید فولاد چین به اوج خود رسیده و از این پس از کاهش خواهد یافت. این دیدگاه غیر منطقی نیست اما باید دید سیاست های انبساطی دولت چین چه تاثیری بر تولید فولاد دارد و نیز میزان صادرات فولاد چین چه تغییراتی می کند. میزان کسری عرضه سنگ آهن امسال، سال آینده و سال ۲۰۲۱ به ترتیب ۱۴۲ میلیون تن و ۱۱۹ میلیون تن و ۱۱۱ میلیون تن پیش بینی شده است.

تنش های تجاری بین چین و آمریکا و ضعف در اقتصادهای اروپایی عوامل نگرانی سرمایه گذاران در بازار مواد خام هستند. بعید نیست این تنش ها شدت بیشتری پیدا کند و نرخ رشد اقتصاد جهان کمتر از حدی باشد که تاکنون تصور می شده است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سنگ آهن با سه عیار یعنی 58 درصد، 62 درصد و 65 درصد در بندر کینگدائو چین در یک سال اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24