Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بازار سرمایه رشد می کتد همچنان تا ۶٠ درصد سرمایه خود را سهم بخرید، ٢٠ درصد اوراق با پشتوانه فلزات گرانبها از طریق بورس و ٢٠ درصد هم ملک... «پی بر ای» بازار در صورت افزایش سود شرکت ها و از بین رفتن ریسک های سیستماتیک رشد می کند

توصیه های مهم چهره شناخته شده بازار به سرمایه گذاران

بورس24 : در حال حاضر بازار شرایط ویژه ای را تجربه می کند. برخی از فعالان بازار سرمایه اعتقاد دارند آینده وضعیت سیاسی کشورمان هر چه باشد ممکن است بورس از نتیجه آن ضربه بخورد. این دیدگاه معتقد است که اگر بحث جنگ پیش بیاید حتی در صورت رشد قیمت نفت و دلار نیز بورس با ریزش مواجه خواهد شد زیرا سهام دارایی امنی محسوب نمی شود و ریسک نگهداری آن در شرایط جنگی افزایش می یابد.

از سوی دیگر اگر جنگی در کار نباشد ممکن است بهای دلار و نفت کاهش یابد. اما در عین حال تحریم های ایران همچنان برقرار خواهند بود. وقتی که تحریم ها دوام داشته باشند فروش شرکت ها افت بیشتری می کند و با اهرم دلار نیز جبران نخواهد شد. در نتیجه در این صورت نیز احتمال افت بورس بیشتر از رشد آن است. در همین باره با یکی از زبده ترین کارشناسان بازار سهام به گفت و گو نشستیم و نظر او را در خصوص آینده بازار سرمایه جویا شدیم.

پرسش های مهمی که باید پاسخ آن ها را پیدا کرد

علیرضا عسگری مارانی کارشناس خبره بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس24 گفت: در ابتدا لازم است بگوییم که آینده بازار به عوامل مهم دیگری نیز وابسته است. تمامی پیش بینی ها به این موضوع بازمی گردد که دولت قصد دارد چه سیاست هایی را در پیش گیرد. مثلا در حدود 10 روز اخیر هیات عالی واگذاری لیست سهام یک سری از دارایی های فاندامنتال بورس که قرار است توسط دولت واگذار شود، منتشر کرد. سهام شرکت هایی مانند مس، فولاد، بانک ها، بیمه ها، سایپا، ایران خودرو، پتروشیمی خلیج فارس و ... و در این رابطه تصمیمات کلی را به دست خصوصی سازی سپرده اند.

وی افزود: مشخص نیست که چنین سیاستی در شرایط فعلی که به نظر می رسد کشور در وضعیت جنگ غیرنظامی است و سایه تحریم ها از هر زمان دیگری سنگین تر شده تا چه حد درست است؟ یا از سوی دیگر بازار مدت هاست که به دنبال پاسخ یک پرسش ساده و مهم است. این که آیا تجدید ارزیابی اتفاق خواهد افتاد یا خیر؟ و اگر اتفاق خواهد افتاد روش آن به چه صورتی خواهد بود؟ یا این که در سال گذشته شاهد این بودیم که در خصوص سود انباشته اگر شرکتی از این محل افزایش سرمایه می داد مشمول معافیت مالیاتی قرار می گرفت. آیا امسال نیز این اتفاق تکرار خواهد شد یا خیر؟

او در ادامه بیان داشت: به طور کلی ابهامات و پرسش های بدون پاسخ زیاد است. مثلا این که با توجه به شرایط اقتصادی سختی که در آن واقع شدیم آیا قیمت حامل های انرژی اضافه خواهد شد یا خیر؟ تکلیف بهای برق، آب، گاز، بنزین و به طور کلی مواردی که قیمت گذاری آن ها به طور مطلق در دست دولت است و بر قیمت تمام شده کالا و خدمات تاثیر به سزایی دارد، چه خواهد شد؟

عسگری مارانی در ادامه گفت: یکی دیگر از ابهامات این است که علیرغم این که کلیه کالاها بر اساس ارز نیمایی محاسبه می شوند آیا کماکان سازمان حمایت و وزاری کشور قصد دارند در مکانیزم قیمت گذاری دخالت داشته باشند یا این که صنایع مختلف از جمله دارو، خودرو، مواد غذایی، شوینده و ... خودشان محصولات خود را قیمت گذاری خواهند کرد؟ این پرسش هایی است که هر تحلیل گر بازار سرمایه ای باید از آن ها آگاه باشد اما متاسفانه هنوز مشخص نیست.

این کارشناس خبره بازار در ادامه به بیان چند پرسش مهم دیگر پرداخت و اذعان داشت: آیا نرخ سود بانکی با شرایط فعلی تداوم خواهد یافت. نرخ هایی که هم اکنون و هنوز بانک ها با آن گرفتار هستند. به طور کلی سیاست های پولی و سیاست های گمرکی چه خواهد شد؟ اگر پاسخ همه این پرسش ها را داشته باشیم می توانیم موضوع آینده بازار سرمایه را بهتر بررسی کنیم و چشم انداز صحیح تری از آن داشته باشیم.

«پی بر ای» بازار رشد خواهد کرد؟

مارانی افزود: البته از نظر من به جز سناریوی جنگ فیزیکی و تداوم تحریم ها می توان سناریوهای سوم و چهارمی نیز برای وضعیت فعلی کشور مطرح کرد اما به طور کلی باید در نظر داشت که ما فعلا دچار ریسک سیستماتیک هستیم. در شرایط ریسک سیستماتیک پی بر ای بازار کاهش می یابد. یعنی مثلا صنعتی که باید پی بر ای 9 یا 10 بگیرد با پی بر ای 3 و نهایتا 4 معامله می شود.حال اگر ریسک سیستماتیک از بین رود یا ضعیف شود پی بر ای بازار افزیش می یابد. بنابراین این سناریو اشتباه است که اگر کشور به آرامش برسد با کاهش بهای دلار قیمت سهام نیز پایین خواهد آمد.

کاهش هزینه های مالی و  افزایش سود بنگاه ها

وی تاکید کرد: مساله مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که در بهترین شرایط قیمت واقعی دلار در اقتصاد ما چقدر خواهد بود؟ با توجه به حجم نقدینگی فعلی کشور بعید به نظر می رسد که بهای دلار در بهترین شرایط بیش تر از 20 تا 30 درصد بتواند نسبت به نرخ های کنونی کاهش یابد. بنابراین بر اساس شرایط اقتصادی بدون ریسک سیستماتیک، قیمت دلار تا حدی کاهش خواهد یافت و در محدوده هایی متعادل خواهد شد.

او اضافه کرد: توجه داشته باشیم که در حال حاضر نیز عمده شرکت های صادرات محور چه در داخل و چه در بحث صادرات دلار خود را 20 تا 30 درصد پایین تر از نرخ های کنونی بازار به فروش می رسانند ، بنابراین با از بین رفتن ریسک های سیستماتیک ریسک درآمدی این شرکت ها پایین نمی آید اما هزینه های مالی آن ها حذف خواهد شد و به سود بنگاه افزوده خواهد شد. بنابراین در صورتی که به حالتی بازگردیم که ریسک سیستماتیک اعم از جنگ یا تحریم ها وجود نداشته باشد بازار نمی تواند شرایط ضعیف تری نسبت به وضعیت فعلی داشته باشد.

بازار ارز متعادل خواهد ماند

عسگری مارانی با اشاره به وضعیت جهانی و منطقه ای ابراز داشت: شرایط جهانی و منطقه ای به گونه ای است که نمی توان ریسک سیتماتیک سنگینی را در منطقه متصور بود. اما اگر فرض کنیم که این ریسک نیز به وجود آید بدیهی است که مردم در چنین شرایطی از دارایی های مالی و ملکی به سمت دارایی هایی که قابلیت جابجایی سریع را داشته باشند حرکت می کنند یعنی همه ترجیح می دهند به سمت ارزهای خارجی و مصکوکات گرانبها و کالاهای شبیه آن ها روی بیاورند اما در این شرایط نیز بعید است که نرخ ارزهای خارجی چنان شتابی به خود گیرد که سوداگران یا مردم عادی را به سمت خود بکشاند. در این صورت ممکن است بهای ارزهای خارجی 10 تا 20 درصد رشد کند و پس از آن به سمت متعادل شدن پیش رود.

60 درصد سرمایه خود را سهام بخرید

او در ادامه بازار سهام را بهترین و مناسبترین هدف جهت سرمایه گذاری دانست و اعلام کرد: افرادی که قصد دارند سرمایه های مازاد خود را بادیدگاه بلند مدت سرمایه گذاری کنند باید آرایش داریی داشته باشند. این آرایش داریی باید با توجه به شرایط کنونی که شامل ریسک های سیستماتیک و غیرسیستماتیک است، انجام شود. به اعتقاد من سرمایه گذاران باید دست کم 50 تا 60 درصد از سرمایه خود را به بازار سهام اختصاص دهند. حداکثر 20 درصد از سرمایه در فلزات گرانبها و مصادیق مشابه آن سرمایه گذاری شود که البته بهتر است این بخش از سرمایه گذاری نیز به صورت اوراق از بازار سرمایه خریداری شود و 20 درصد مابقی نیز به ملک اختصاص داده شود.

وی تاکید کرد: به شدت توصیه می شود که سرمایه خود را در بانک ها سپرده گذاری نکنید. بجای قفل شدن سرمایه در بانک ها می توانید نقدینگی خود را در بازار سهام و به خصوص بر روی سهامی که ارزش جایگزینی آن ها با قیمت تابلویشان هنوز فاصله زیادی دارد و از طرفی سهامداران استراتژیک و مورد اعتماد را درون ترکیب شرکت ها می بینید، اختصاص دهید.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • سید محمد حسینی
    سید محمد حسینی

    عجب مصاحبه عالیییی انجام شده و ایشون چقدر دور اندیش و نکته بین و عاقل هستند .

    4 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24