Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

برای سرمایه گذاران در بازار مواد خام و بازارهای مالی، مهمترین سوال همواره این است که جهت تغییرات شاخص ها و قیمت ها چیست؟ برای پاسخ دادن به این سوال ضروری است به عواملی که ..

برای عبور ابرهای تیره باید مدتی منتظر ماند!

بورس24 : در سه هفته اخیر تنش‌ها بین چین و آمریکا افزایش یافته و این روند اثرات بزرگ بر بخش‌های مختلف اقتصاد جهان خواهد داشت. از پیش شاهد این اثرات منفی بوده ایم و سرمایه‌گذاران باید خود را برای شرایط بدتر آماده کنند. البته این بدان معنا نیست که بحران اقتصاد جهان را در بر خواهد گرفت. ترامپ روش خاص خود را برای مقابله با رقبا دارد و با آنکه این روش به نتایج مثبت نرسیده اما فعلا او قصد ندارد تغییری در آن به وجود آورد. در مقابل، رهبران چین حاضر نیستند به درخواست هایی که حاکمیت ملی این کشور را نقض می‌کند تن دهند.

نتیجه این رویکردها آن است که هر روز شاهد انتشار اخبار منفی جدید هستیم. سناریوهای پیش روی آمریکا و چین در حوزه تجارت متعدد است بدین معنا که پیش بینی های مختلف درباره آینده روابط تجاری دو کشور مطرح است. برخی معتقدند در نشست‌های ماه آینده گروه بیست ترامپ و رئیس‌جمهوری چین در دیدار خود توافق می‌کنند مذاکرات از سر گرفته شود و آنچه این روزها دیده می‌شود یعنی شدت پیدا کردن مواضع دو طرف، مقدمه شروع مجدد گفتگوها در فضای جدید است.

از سوی دیگر عده ای معتقدند طی ۶ ماه آینده توافق تجاری حاصل خواهد شد اما در برخی حوزه‌ها اختلافات ادامه پیدا می‌کند. در روزهای اخیر تنش‌ها بین دو کشور به حوزه فناوری معطوف شده است. آمریکا فشارهای شدید بر شرکت هوآوی وارد کرده و از هم پیمان‌های خود خواسته روابط شان را با این شرکت متوقف کنند. از سوی دیگر گفته می‌شود چین در حال برنامه ریزی برای محدود کردن صادرات عناصر کمیاب به آمریکاست. این عناصر برای تداوم فعالیت شرکت‌هایی نظیر اپل و تولیدکنندگان خودروهای برقی حیاتی است.

باور تحلیلگران این است که تنش ها در حوزه فناوری ادامه پیدا خواهد کرد حتی اگر تنش های تجاری به شکلی پایان یابد. بدین ترتیب ممکن است ترامپ و رئیس جمهوری چین در نشست پایان ماه آینده در ژاپن بر سر یک پیمان تجاری به توافق برسند و پیمان یاد شده در ماه اکتبر نهایی شود اما این به معنای از میان رفتن تمامی اختلافات نیست. واقعیت این است که چین و آمریکا دو رقیب هستند و در طیفی از مسائل اختلاف دارند در نتیجه برای مدتی طولانی منازعات بین آنها ادامه پیدا خواهد کرد.

بهترین حالت این است که در حاشیه نشست گروه ۲۰ دو رئیس جمهوری بر سر آغاز مجدد مذاکرات توافق کنند. این خبری خوب است که سبب امیدواری سرمایه‌گذاران در بازارهای مختلف خواهد شد. بعید نیست این اتفاق رخ دهد زیرا هم چین و هم آمریکا به زیان های حاصل از این تنش ها آگاه هستند و مایلند شرایط تغییر کند.

امروز نرخ رشد اقتصادی آمریکا در سه ماه نخست سال جاری میلادی 3.1 درصد اعلام شد که نسبت به سه ماهه پایانی سال قبل بالاتر است اما تحلیلگران معتقدند در سه ماهه کنونی شاهد کاهش نرخ رشد به ۲ درصد خواهیم بود. در گزارش وزارت بازرگانی آمریکا به کند شدن رشد تولید صنعتی و سفارش کالاهای بادوام در ماه گذشته میلادی اشاره شده است. بدون تردید شرایط اقتصاد آمریکا طی فصول آینده نگران کننده تر می شود مگر آنکه تغییری در عوامل ضعف ایجاد شود. تحلیلگران می گویند اثرات تنش های تجاری کنونی بین چین و آمریکا بلندمدت خواهد بود حتی اگر خیلی زود تنش ها پایان یابد. به این ترتیب سرمایه گذاران در بازارهای مالی و مواد خام باید با در نظر گرفتن این واقعیت ها در بازارها فعالیت کنند.

برخی صنایع بیشتر در معرض اثرات منفی تنش های تجاری هستند. در ادامه به سه صنعت که بیشترین تاثیر را می پذیرند اشاره می کنیم. نخستین صنعت، صنعت خودروسازی است. سال گذشته چین در واکنش به تعرفه هایی که آمریکا بر کالاهای صادراتی چین اعمال کرده بود تعرفه واردات خودروهای آمریکایی را از ۱۵ درصد به ۴۰ درصد بالا برد. با آنکه مصرف‌کنندگان چینی عمدتاً خودروهای ساخت کشور خود را می خرند اما برخی انواع خودروهای آمریکایی از جمله خودروهای ساخت شرکت تسلا بیشترین لطمه را از تنش های تجاری متحمل شدند.

دومین صنعت که در برابر تشدید تنش های تجاری آسیب پذیر است صنعت فناوری است. اگر جنگ تجاری تمام عیار شروع شود تولیدکنندگان تراشه و قطعات الکترونیکی که برای فروش به بازار چین وابسته هستند نظیر شرکت اینتل، بسیار آسیب پذیر هستند. عرضه‌کنندگان نیمه هادی ها هزینه بالا برای صادرات این قطعه ها به چین متحمل می‌شوند و به همین دلیل آنها نسبت به دیگر شرکت های فعال در حوزه فناوری آسیب‌پذیرتر هستند. شرکت اپل تا کنون توانسته از تعرفه ها بر گوشی های مونتاژ شده خود در چین بگریزد اما اگر ترامپ بر تمامی کالاهای صادراتی چین تعرفه اعمال کند شرکت اپل نیز زیان خواهد دید.

سومین بخش که تحت تاثیر تشدید تنش های تجاری قرار خواهد گرفت بخش کشاورزی آمریکاست. چین چهارمین بازار بزرگ صادراتی برای محصولات کشاورزی آمریکاست. هر گاه موضوع شدت پیدا کردن تنش‌های تجاری مطرح می‌شود نام یک محصول کشاورزی یعنی سویا به گوش می‌رسد. چین به طور سنتی بزرگترین واردکننده سویای از آمریکاست و سال پیش بیش از ۳ میلیارد دلار سویا از این کشور وارد کرد. پنبه، پوست، گوشت خوک و برخی غلات نیز از آمریکا به چین صادر می‌شود.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24