Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

یکی از نگرانی های سرمایه گذاران در بازارهای مالی و مواد خام رشد ارزش دلار است. این رشد تحت تاثیر عوامل مختلف ادامه پیدا کرده و به احتمال زیاد در ماه های آینده نیز شاهد افزایش ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر خواهیم بود. فعالان بازار ..

باز هم تقویت دلار و سرمایه گذارانی که ناامیدانه انتظار می کشند!

بورس24 : شاخص دلار در سال جاری میلادی تاکنون عملکرد مثبت داشته و روز گذشته این روند ادامه پیدا کرد. این درحالیستکه به باور تحلیلگران، رشد شاخص دلار مشکلاتی برای اقتصاد آمریکا و جهان پدید می آورد. هفته پیش ارزش دلار در برابر سبدی از شش ارز معتبر کاهش یافت اما از آنجا که رشد شاخص دلار حاصل عملکرد بهتر اقتصاد آمریکا در مقایسه با اقتصادهای توسعه یافته دیگر است انتظار می رود رشد ارزش دلار ادامه یابد.

برای درک رفتار دلار و اثرات آن بر بازارهای مالی و مواد خام باید به سیاست های پولی بانک های مرکزی بزرگ توجه کرد. بانک های مرکزی اروپا، ژاپن و انگلستان بر مبنای ضعف های عمیق در اقتصادهای یاد شده قصد ندارند سیاست های حمایتی خود را محدود کنند در نتیجه در آینده قابل پیش بینی شاهد تداوم فشار بر ارزش یورو، ین و پوند خواهیم بود.

اخیرا داده های منتشر شده از اقتصاد منطقه یورو امیدبخش نبوده است البته این معنای بحران نیست اما در هر حال بانک مرکزی اروپا دلایل کافی برای حفظ سیاست های انبساطی خود دارد. از سوی دیگر تحولات سیاسی در اتحادیه اروپا از ارزش یورو و پوند می کاهد. تازه ترین عامل فشار بر ارزش این دو ارز، نتیجه انتخابات پارلمان اروپاست. در این انتخابات با آنکه احزاب طرفدار یکپارچگی اتحادیه اروپا اکثریت خود را در پارلمان اروپا حفظ کردند اما بر تعداد کرسی های احزاب پوپولیست و راستگرای افراطی افزوده شد. در واقع ریسک هایی ادامه یکپارچگی اتحادیه اروپا را تهدید می کند.

تعداد دیگری از بانک های مرکزی بزرگ قصد دارند به سیاست های حمایتی خود ادامه دهند در نتیجه ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر رشد می کند. بانک مرکزی آمریکا قصد ندارد نرخ های بهره را بالا ببرد اما اگر نرخ ها پایین آورده نشود رشد شاخص دلار ادامه پیدا می کند.

رشد ارزش دلار یک فشار مصاعف بر اقتصاد آمریکا وارد می کند. از پیش تنش های تجاری سبب ضعف در برخی شاخص های اقتصاد این کشور شده و از آنجا که به نظر می رسد چین قصد ندارد تسلیم درخواست های آمریکا شود فعلا تنش ها ادامه پیدا خواهد کرد. ترامپ از این موضوع ناراضی است اما اگر بخواهد عقب نشینی کند شانس خود را برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده کمتر خواهد کرد. از سوی دیگر اگر تنش ها ادامه یابد، حتی با کاهش نرخ های بهره شرایط اقتصادی بهتر نخواهد شد.

این هفته گزارش های مختلف از وضعیت شاخص های اقتصادی آمریکا منتشر می شود و محتوای این گزارش ها بر ارزش دلار اثر می گذارد اما شرایط اقتصادی در منطقه یورو و ژاپن و نیز اخبار مربوط به تنش های تجاری بین چین و آمریکا نیز بر بازارهای ارز اثر می گذارد. البته جهت سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا مهمترین عامل موثر بر ارزش دلار است.

داده های اخیر درباره مصرف داخلی و صادرات آمریکا از نگرانی سرمایه گذاران درباره کاهش شدید نرخ رشد اقتصادی این کشور کاسته اما اگر نرخ تورم بالا نرود سیاست انتظار بانک مرکزی ادامه پیدا خواهد کرد. فردا نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه نخست سال جاری میلادی اعلام می شود. اکثر نهادهای تحلیلگر معتقدند شرایط اقتصاد این کشور برای مدتی بدتر خواهد شد در نتیجه عملکرد شرکت های بورسی چندان رضایت بخش نخواهد بود.

سرمایه گذاران در بورس آمریکا نگران تداوم روندهای منفی کنونی هستند و این نگرانی منطقی است. همچنین ضعف در اقتصاد چین در اثر تنش های تجاری بر اقتصادهای نوظهور دیگر اثرات منفی دارد. مشاهده می شود که شرایط برای رونق پایدار بازارهای مالی فراهم نیست. برخی کارشناسان خوشبین انتظار دارند در هفته های آینده مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا از سر گرفته شود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24