Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

سرمایه گذاران در سهام شرکت های سنگ آهنی در هفته های اخیر سودی بالا کسب کرده اند و امیدوارند این رونق ادامه یابد. اما و اگرهایی در این زمینه وجود دارد. در مظلب حاضر به آنچه رخ خواهد داد و ..

دو روایت از افق بازار سنگ آهن؛ رونق ادامه می یابد؟

بورس24 : چند هفته پیش بسیاری از نهادهای تحلیلگر افق بازار سنگ آهن را چندان مثبت نمی دانستند به این معنا که تصور می شد قیمت ها در آینده نزدیک کاهش خواهد یافت. در آن زمان قیمت هر تن سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد در بندر کنگدائو چین در سطح درصد 90 دلار قرار داشت و پیش‌بینی شده بود قیمت ها در نیمه دوم امسال به محدوده ۸۵ دلار کاهش می یابد اما برخی عوامل موثر بر بازار سنگ آهن تغییر کرده و بر همین مبنا به نظر می‌رسد افق بازار این ماده خام مورد استفاده در تولید فولاد بهتر از حدی خواهد بود که قبلا تصور می شد.

قیمت هر تن سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد روز گذشته به ۱۰۵ دلار رسید زیرا از یک سو ذخیره سنگ آهن در بنادر چین در دو ماه اخیر در مسیر کاهش حرکت کرده و به ۱۳۱ میلیون تن رسیده که پایین‌ترین میزان از اکتبر سال ۲۰۱۷ است و از سوی دیگر عرضه کاهش یافته است. لازم به ذکر است که تغییرات ذخیره سنگ آهن در بنادر چین یک معیار مهم وضعیت مصرف این ماده خام در چین و دیدگاه تولیدکنندگان فولاد در این کشور است.

اگر کارخانه‌های فولادسازی پیش بینی کنند مصرف شان بالا خواهد رفت خرید بیشتری می‌کنند و ذخیره کاهش می یابد.

طی سه هفته اخیر یکی از عوامل مهم رشد قیمت سنگ آهن کاهش ذخیره آن در بنادر چین بوده است و تحلیلگران معتقدند در آینده نزدیک این ذخیره همچنان کاهش خواهد یافت در نتیجه قیمت ها حمایت می شود. احتمال کاهش ذخیره سنگ آهن به ۱۱۰ میلیون تن وجود دارد.

موضوع بعدی رشد حاشیه سود کارخانه های فولادسازی چین است که سبب شده آنها تشویق شوند بر میزان تولید خود بیافزایند. با آنکه قیمت سنگ آهن رشد قابل ملاحظه داشته اما حاشیه سود بالا رفته است و تولید رشد بیشتری خواهد داشت. امسال دولت چین 2150 میلیارد یوان صرف توسعه زیرساخت‌ها خواهد کرد و در این پروژه‌ها فولاد یک ماده اولیه اصلی است. سال پیش بودجه توسعه زیرساخت‌ها ۸۰۰ میلیارد یورو بود.

سه برابر شدن بودجه توسعه زیرساخت‌ها خبری بسیار مثبت برای سرمایه گذاران در تمامی بازارهای مواد خام است به این معنا که طی سال جاری بر مصرف فلزات پایه، فولاد و سنگ آهن و مجموعه ای گسترده از مواد خام دیگر افزوده خواهد شد در نتیجه می‌توان انتظار داشت قیمت ها رشد کند. دولت و بانک مرکزی چین مصمم هستند امسال نرخ رشد اقتصاد این کشور بین 6.2 درصد تا 6.5 درصد قرار گیرد و تحقق این نرخ به معنای ثبات است. با آنکه این نرخ پایین تر از نرخ مربوط به سال قبل است اما تا وقتی رشد اقتصاد با نرخ هدف دولت چین سازگار است نگرانی در بین سرمایه‌گذاران وجود ندارد.

تنش های تجاری بین چین و آمریکا که اخیرا شدت پیدا کرده است یک عامل نگرانی است. حدود ۵ ماه است که هیئت های تجاری دو طرف مذاکره کرده اند اما مذاکرات متوقف شده است. آمریکا و چین یکدیگر را عامل به بن بست رسیدن مذاکرات قلمداد می‌کنند و اساسا مشخص نیست چه خواهد شد. از پیش تعرفه های اعمال شده از سوی آمریکا و چین بر کالاهای صادراتی طرف مقابل ضعف‌هایی در شاخص‌های اقتصادی دو کشور پدید آورده و در آینده تاثیر این تعرفه‌ها افزایش خواهد یافت.

کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که چین و آمریکا نمی توانند بر سر مسائل اصلی به توافق برسند و اکنون این پیش‌بینی تحقق یافته است. البته هنوز هم ممکن است مذاکرات از سرگرفته شود اما دولت چین مصمم است آسیب پذیری اقتصاد این کشور در برابر فشارهای آمریکا را کاهش دهد. اجرای برنامه‌های حمایتی می تواند تاثیر تعرفه‌های آمریکا را کم کند. دولت چین اعلام کرده هیچ عجله ای برای انعقاد توافقنامه تجاری با آمریکا ندارد اما این موضع گیری نگرانی سرمایه گذاران چینی و فعالان اقتصادی را شدت بخشیده است. با آنکه تنش های تجاری به هر دو اقتصاد آمریکا و چین فشار وارد کرده اما پیش‌بینی می‌شود شرایط بحرانی نشود.

در حوزه عرضه سنگ آهن بعید نیست در ماه های آینده عرضه از سوی برزیل کمتر از حدی باقی بماند که ابتدای سال پیش بینی شده بود البته اختلال در صادرات سنگ آهن از استرالیا بلندمدت نیست. بانک گلدمن ساکس در تازه‌ترین گزارش خود آورده است رشد قیمت سنگ آهن متوقف می شود اما به دلیل تقاضای قابل ملاحظه از سوی چین قیمت‌ها در سطوح بالا باقی می‌ماند. رشد قیمت‌ها در هفته‌های اخیر حاصل کاهش عرضه از برزیل و استرالیا و رشد شدید تولید فولاد در چین بوده است. در چهار ماه نخست سال جاری میلادی، تولید فولاد چین رشد ۱۰ درصدی داشته و در نتیجه این عوامل قیمت سنگ آهن نسبت به ابتدای سال ۴۰ درصد رشد کرده و به بالاترین میزان در ۵ سال اخیر رسیده است. احتمالاً تا ماه آینده قیمت ها در سطح ۱۰۰ دلار باقی می ماند اما به تدریج به زیر 90 دلار کاهش خواهد یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت سه عیار سنگ آهن یعنی 58 درصد، 62 درصد و 65 درصد از ابتدای سال 2014 تاکنون نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24