Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

ریسک‌ های سیاسی به واکنش‌ های شدید در بازار سرمایه می‌ انجامد، اما.. بورس ایران در نهایت خود را با عامل اقتصادی هم سو خواهد کرد محسن نظری، کارشناس بازار سرمایه طی سخنانی گفت، شاهدیم وجود ریسک‌ های سیاسی بر بازار و سهامداران تاثیر گذاشته و جو روانی فروش را ایجاد می‌ کند، که این مهم...

نوسانات بورس از نگاه یک کارشناس بازار سرمایه

بورس24 : محسن نظری کارشناس بازار سرمایه گفت، بورس از اسفند ماه سال ۹۷ با رونق مجدد همراه شد و ورود جریان‌ های نقدینگی جدید در مدت اخیر، رشد شاخص کل بورس، افزایش قیمت سهام اکثر شرکت‌ ها و خلق بازدهی قابل توجهی را برای سرمایه‌ گذاران به دنبال داشت. 

او ادامه داد: اما در روزهای اخیر شاهد نوسانات شدید شاخص کل بورس (چه در زمان صعود و چه در زمان افت) هستیم. در این میان دو عامل مهم سیاسی و اقتصادی در روندهای شارپی نماگر اصلی بازار به خصوص در این روزها دخیل هستند. 

وی افزود: در این مقوله می‌ توان مرزبندی مشخصی را برای نوسانات بازار قائل شد. به‌ طوری‌ که عمدتا در روندهای صعودی بازار سهام، تاثیر عامل اقتصادی پر رنگ‌ تر شده و نقش مهمی در رشد بازار ایجاد می‌ کند.

به گفته او همچنین رشد قیمت دلار در بازار آزاد و کاهش ارزش پول ملی در کنار روند آرام صعودی دلار نیمایی به‌ عنوان عاملی تعیین‌ کننده بر بازار سرمایه سبب افزایش انتظارات آتی می‌ شود.

او گفت: همین امر تحریک جریان نقدینگی، افزایش تقاضا و شکل‌ گیری روندهای پرجهش و صعودهای قابل‌ توجه را به دنبال دارد. به خصوص اینکه روند رو به رشد نرخ تورم و افزایش قیمت کالاها نیز تاثیرات روانی و مالی بر بازار سرمایه و شرکت‌ های بورسی می‌ گذارد. 

به گفته نظری در مقابل بررسی روندهای نزولی و تشکیل جو منفی در بازار سهام نشان از آن دارد که عمدتا مسائل سیاسی بیشترین نقش را در ایجاد چنین فضایی دارند؛ تنش‌ های منطقه‌ ای و مسائل سیاسی، ترس سرمایه‌ گذاران را به دنبال داشته و خروج نقدینگی را رقم می‌ زند.

به اعتقاد او به عبارت دقیق‌ تر جدای از پارامترهای بنیادین و اقتصادی، وجود ریسک‌ های سیاسی بر بازار و سهامداران تاثیر گذاشته و جو روانی فروش را ایجاد می‌ کند. 

او اضافه کرد، در واقع فرای ارزندگی، چشم‌ انداز و انتظارات آتی که از رشد سود ارزش شرکت‌ های بورسی به وجود می‌ آید، ریسک‌ های سیاسی سبب واکنش‌ های شدیدی در بازار سرمایه می‌ شود. در این شرایط واکنش‌ ها به دلیل ورود حجم بالایی نقدینگی از سوی سهامداران تازه‌ کار این فشار را تشدید و در نهایت واکنش‌ های احساسی نیز افزایش می‌ یابد. به‌ طوری‌ که یکباره شاهد شکل‌ گیری روندهای نوسانی - احساسی شدیدی در زمان معاملات خواهیم بود. 

وی تصریح کرد، به عبارت دقیق‌ تر با شروع تایم معاملات بازاری مثبت، ولی به یکباره با یک خبر سیاسی فعالان بازار شدیدا واکنش نشان داده و در نهایت برآیند این عوامل به ایجاد روند منفی در بازار و افت سنگین شاخص کل بورس می‌ انجامد.

او ادامه داد: به این ترتیب می‌ توان عنوان کرد که تقابل دو عامل اقتصادی و سیاسی به‌ عنوان پیش‌ زمینه شکل‌ گیری روند‌های شارپی صعودی و نزولی در بازار سهام است. این امر در نهایت به دلیل میل بازار سهام به پارامترهای اصلی و تاثیرگذار، عامل اقتصادی را به‌ عنوان عامل تاثیرگذار میان‌ مدت و بلند مدت تلقی می‌ کند. به این ترتیب گزینه تاثیرات سیاسی تنها به‌ عنوان عامل رقم زدن نوسانات کوتاه‌ مدت و در نهایت روند‌های سقوط بورس در مدت زمان کوتاه را شکل می‌ دهد. 

نظری در پایان سخنانش تاکید کرد، ولی با تمام موارد مزبور و تقابل عوامل اقتصادی و سیاسی می‌ توان عنوان کرد که بازار سرمایه در آخر خود را با عامل اقتصادی تطبیق خواهد داد و مسیر واقعی حرکت خود را معین می‌ کند. 

منبع: دنیای اقتصاد 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24