Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

واضح است که این روزها نه رشد شاخص ها و قیمت ها منطقی است و نه سقوط آنها، سرمایه گذاران در بازارهای مختلف قبلا منتظر داده های جدید از شاخص های اقتصادی بودند تا بر مبنای آنها تصمیم گیری کنند اما اوضاع به شکلی درآمده که ..

سرخوشی و وحشت، رفتار غالب و غیرمنطقی سرمایه گذاران

بورس24 : در دو هفته اخیر تحولات مهم در صحنه اقتصاد جهان رخ داده که سبب شده سرمایه گذاران با احتیاط بیشتر رفتار کنند و نتیجه این رفتار، کاهش قیمت برخی مواد خام و نوسان های محدود در شاخص های مالی بورس های بزرگ بوده است.

شاید بتوان گفت مهمترین عامل نگرانی سرمایه گذاران به بن بست رسیدن مذاکرات تجاری بین چین و آمریکاست. ترامپ تعرفه بر 200 میلیارد دلار کالاهای صادراتی چین را از 10 درصد به 25 درصد بالا برده و تهدید کرده بر 325 میلیارد دلار دیگر از کالاهای صادراتی چین تعرفه تعیین خواهد کرد. از سوی دیگر چین در واکنش به این اقدامات اعلام کرده از ابتدای ماه آینده میلادی تعرفه بر 60 میلیارد دلار کالاهای صادراتی آمریکا را بالا خواهد برد.

مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا پس از حدود 5 ماه، عملا متوقف شده و رسانه های چین که تا چندی قبل سکوت اختیار کرده بودند به انتقادهای تند از رفتار آمریکا پرداخته اند. از دید تحلیلگران این تغییر موضع نشان می دهد دولت چین قصد ندارد در مذاکرات به خواست دولت آمریکا تن دهد و این بدان معناست که تنش ها شدت پیدا خواهد کرد.

با آنکه وزیر دارایی آمریکا دو هفته پیش مذاکرات تجاری با چین را سازنده توصیف کرده بود اما برنامه ای برای ادامه مذاکرات اعلام نشده و کارشناسان معتقدند تنش های تجاری در آینده بیشتر خواهد شد. فعالان بازارهای مالی و مواد خام به شدت نگران افزایش تعرفه ها از سوی آمریکا و چین بر کالاهای صادراتی طرف مقابل هستند زیرا اگر دو طرف در مسیر حل اختلافات حرکت نکنند فشارهای بیشتری بر اقتصاد جهان وارد خواهد شد.

احتیاط بر سرمایه گذاری شرکت ها و مصرف شهروندان اثرات منفی می گذارد و از پیش گزارش های منتشر شده از شاخص های اقتصادی چین و آمریکا نشان داده اوضاع چندان امیدبخش نیست. عده ای از تحلیلگران نسبت به افق اقتصاد جهان بسیار بدبین هستند و پیش بینی کرده اند پایان سال جاری میلادی یا اوایل سال آینده شرایط به میزان قابل ملاحظه نگران کننده خواهد شد. البته تحقق این پیش بینی اصلا برای ترامپ قابل قبول نیست زیرا سال آینده سال انتخابات ریاست جمهوری در آمریکاست و ترامپ باید دستاوردی بزرگ در حوزه اقتصاد به رای دهندگان ارائه کند.

البته برخی کارشناسان معتقدند افزایش تنش ها طبیعی است زیرا چین و آمریکا در حال عبور از مراحل دشوار مذاکرات هستند. به باور آنها پایان ماه آینده میلادی در حاشیه نشست گروه بیست اقتصاد بزرگ جهان، ترامپ و رییس جمهوری چین دیدار خواهند کرد و توافق تجاری امضاء خواهد شد. البته برای تحقق این پیش بینی ضروری است برنامه مذاکرات هیات های تجاری چین و آمریکا تدوین و هرچه زودتر اجرا شود.

یک دلیل مهم توقف مذاکرات این بوده که آمریکا تضمین هایی برای اجرای تعهدات چین از این کشور خواسته است و دولت چین دادن این تعهدات را مغایر قوانین کشور توصیف کرده است. اگر دولت چین بخواهد به درخواست آمریکا پاسخ مثبت دهد با انتقادهای شدید در داخل مواجه می شود و اگر نخواهد این درخواست را بپذیرد مذاکرات پیش نمی رود.

در مجموع این باور وجود دارد که دو طرف حداقل در برخی حوزه ها به توافق هایی خواهند رسید اما نه بزودی. و سرمایه گذاران در بازارهای مالی و مواد خام باید با درنظر گرفتن این واقعیت درباره فعالیت در بازارها تصمیم گیری کنند. واقعیت بعدی، کاهش نرخ رشد اقتصاد جهان در سال جاری نسبت به سال گذشته است که سبب ضعف در بازار مواد خام می شود. در برخی بازارها از جمله بازار سنگ آهن، به دلایل ویژه شاهد رشد قیمت ها هستیم اما رونق این بازارها را نمی توان به کل بازارها تعمیم داد.

روز گذشته قیمت فلزات پایه و نفت تغییرات بزرگ نداشت و بعید نیست در کوتاه مدت وضعیت به همین شکل باقی بماند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24