Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

دیدگاه اکثر کارشناسان این است که افت شاخص های مالی و قیمت مواد خام در روزهای اخیر با واقعیت ها سازگار نبوده و به تدریج رفتار سرمایه گذاران منطقی می شود. دو سناریو درباره آنچه در آینده ..

پیش بینی استقرار ثبات بر بازارها؛ سقوط ها منطقی نبوده اند!

بورس24 : امروز شاخص های مالی در بورس های بزرگ آسیا، اروپا و آمریکا رشد کرده اند و نیز قیمت فلزات پایه افزایش یافته است. سرمایه گذاران در بازارهای مالی و مواد خام در روزهای اخیر با بیم و امید به فعالیت ادامه داده اند و انتظار می رود شرایط برای مدتی به همین شکل باقی بماند. در هفته های گذشته گزارش های منتشر شده از بخش های صنعت چین و آمریکا نگرانی هایی درباره تاثیرات بزرگ تنش های تجاری بر اقتصاد این دو کشور و جهان بوجود آورده است.

تازه ترین داده ها از اقتصاد چین و آمریکا که به ماه گذشته میلادی مربوط است نشان می دهد رشد فعالیت ها در برخی بخش ها کند شده و این درحالیستکه ماه پیش هنوز تنش های تجاری بین دو کشور شدت پیدا نکرده بود. همچنین رشد مصرف کمتر از انتظارها بوده است.

آمریکا اخیرا تعرفه بر 200 میلیارد دلار کالاهای صادراتی چین را از 10 درصد به 25 درصد بالا برده و چین در واکنش به این اقدام اعلام کرده از ابتدای ماه آینده میلادی تعرفه بر 60 میلیارد دلار کالاهای صادراتی آمریکا را بالا می برد. همچنین ترامپ تهدید کرده بزودی بر 325 میلیارد دلار دیگر از کالاهای صادراتی چین تعرفه اعمال خواهد کرد.

تاکنون تعرفه ها تاثیرات منفی بر دو اقتصاد داشته اما اگر تهدید اخیر ترامپ تحقق یابد تاثیرات منفی تنش های تجاری بسیار بیشتر خواهد شد زیرا این بار تعرفه ها شامل کالاهای مصرفی در آمریکا می شود. این باور وجود دارد که تحقق تهدید ترامپ به رشد نرخ تورم در آمریکا منجر می شود و در این حالت بانک مرکزی این کشور مجبور است نرخ های بهره را بالا ببرد و این به معنای کاهش نرخ رشد اقتصادی است.

تاکتیک مذاکراتی ترامپ یعنی افزایش فشار قبل از انعقاد توافق تجاری برای وادار کردن چین به اعطاء بیشترین امتیازها نتیجه مورد نظر را در پی نداشته است. دولت چین اعلام کرده منافع ملی خود را نادیده نخواهد گرفت و درخواست های آمریکا با منابع ملی چین مغایر است. اما پرسش اصلی این است که در آینده روابط تجاری چین و آمریکا به چه شکل خواهد بود؟

در حال حاضر محتمل ترین سناریو این است که دو کشور به توافق خواهند رسید اما تنش ها کمابیش باقی خواهد ماند. البته تحقق این سناریو خبر خیلی خوبی برای اقتصاد جهان نیست. نرخ رشد اقتصاد چین امسال 6.2 درصد خواهد بود اما اگر شرایط بهتر شود ممکن است رقم رشد بالاتر از این رقم باشد. همچنین در آمریکا اگر نرخ های بهره پایین آورده نشود نرخ رشد پایین تر از سال قبل است. و نیز به دلیل گستردگی مسایل مورد اختلاف، تنش ها البته به میزانی کمتر ادامه می یابد.

سناریوی دیگر شدت یافتن تنش ها به شکل های مختلف همزمان با ادامه مذاکرات تجاری است. آمریکا و چین ابزارهای مختلف برای اعمال فشار بر یکدیگر دارند و می توانند از آنها برای وادار کردن طرف مقابل به تغییر رفتار استفاده کنند. برای مثال، چین می تواند فعالیت شرکت های آمریکایی فعال در این کشور را به دلایل مختلف محدود کند یا مالیات بیشتری از آنها بگیرد. همچنین رسانه های چین می توانند علیه کالاهای چینی تبلیغ کنند طوری که مردم این کالاها را مصرف نکنند.

البته تحقق این سناریو به اقتصاد هر دو کشور و جهان لطمه وارد خواهد کرد و دو کشور تمایلی به رخ دادن این وضعیت ندارند بویژه ترامپ مایل است در حوزه اقتصاد دستاوردهایی برای ارائه در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا داشته باشد. در حال حاضر سرمایه گذاران امیدوار هستند تنش ها کاهش یابد و ثبات بر اقتصاد جهان حاکم گردد. نظر اکثر تحلیلگران این است که توافق حاصل خواهد شد اما با کمی تعویق. فعالان بازارهای مالی و مواد خام باید به احتمال های مختلف در ارتباط با روابط تجاری چین و آمریکا و اثرات آن بر بازارها توجه کنند.

قیمت فلزات پایه در دو هفته اخیر کاهش یافته و این کاهش حاصل برخی عوامل بنیادی و نیز اخبار منفی از مذاکرات تجاری چین و آمریکا بوده است. بخشی از این کاهش به جو روانی بازار مربوط است و تحلیلگران می گویند میزان کاهش نباید این میزان می بود. انتظار می رود پس از مدتی شرایط بازارهای مالی و مواد خام به حالت طبیعی بازگردد و تغییرات شاخص ها و قیمت ها منطقی شود. در هر حال امسال نرخ رشد اقتصادهای بزرگ پایین تر از سال قبل است و احتمال آنکه کاهش نرخ رشد در سال آینده ادامه پیدا کند وجود دارد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24