Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

امروز در آغاز معاملات هفته در بازارهای جهان سرمایه گذاران همچنان دچار نگرانی درباره آینده روابط تجاری چین و آمریکا هستند. شدت یافتن تنش ها بر بازارهای گوناگون اثرات مختلف داشته و ضروری است ..

بن بست در مذاکرات چه پیامدهایی داشته و خواهد داشت؟

بورس24 : وضعیت بازارهای مختلف در روز جاری یعنی نخستین روز معاملات در بازارهای جهان نشان می دهد خوشبینی درباره افق روابط چین و آمریکا چندان زیاد نیست. هفته قبل ترامپ زمینه را برای افزایش فشارها بر چین فراهم کرد و روز جمعه تعرفه ها بر 200 میلیارد دلار کالاهای صادراتی چین به آمریکا از 10 درصد به 25 درصد افزایش یافت. ترامپ همچنین تهدید کرده بزودی بر 325 میلیارد دلار دیگر از کالاهای صادراتی چین تعرفه اعمال خواهد شد.

اواسط هفته گذشته سرمایه گذاران در بازارهای مالی و مواد خام بسیار با احتیاط رفتار می کردند و پایان هفته با اظهارنظر وزیر دارایی آمریکا، وضعیت بازارها تااندازه ای بهتر شد. او گفت مذاکرات روزهای اخیر سازنده بوده است. اما کارشناسان و تحلیلگران معتقدند درخواست های ترامپ از چین با منابع ملی این کشور در تضار قرار دارد و چین قصد ندارد به این درخواست ها عمل کند در نتیجه مذاکرات به بن بست رسیده است. در واقع واشنگتن خواهان تغییرات بزرگ در قوانین چین است و پکن اعلام کرده حاضر نیست چنین درخواستی را بپذیرد.

امروز شاخص های مالی در بورس های بزرگ آسیا و اروپا کاهش یافته و پیش بینی شده در آمریکا نیز شاخص ها کاهش خواهند یافت. تنش های تجاری بین چین و آمریکا از یک سال پیش آغاز شده و اواخر سال پیش ترامپ و رییس جمهوری چین توافق کردند سه ماه مذاکره انجام شود و در این مدت تعرفه ها بالا نشود. مذاکرات اکنون حدود 5 ماه است که ادامه دارد و قرار بود پایان هفته گذشته توافق به امضاء دو طرف برسد اما نه تنها توافقی حاصل نشد بلکه بر شدت تنش ها افزوده شده است.

شدت یافتن تنش های تجاری بر بازارهای مالی، بازار نفت، بازار فلزات پایه و ارزش ارزهای معتبر اثراتی داشته است. شرکت های آمریکایی و آسیایی از شدت یافتن تنش ها لطمه می بینند زیرا این تنش ها از نرخ رشد اقتصاد جهان می کاهد و نیز ممکن است چین و آمریکا بر فعالیت شرکت های طرف مقابل محدودیت هایی اعمال کنند. همچنین هزینه ادامه فعالیت برای شرکت های آمریکایی افزایش خواهد یافت. هفته پیش کاهش شاخص های مالی در بورس چین و آمریکا ادامه پیدا کرد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص ترکیبی شانگهای در بورس چین در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

بازار نفت تاکنون تاثیرات بزرگ از تنش ها متحمل نشده است. با آنکه ضعف در اقتصاد چین که دومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است سبب کند شدن رشد تقاضا برای نفت می شود اما این باور وجود دارد که کاهش عرضه می تواند به حفظ ثبات قیمت ها کمک کند. برنامه کاهش عرضه نفت از ابتدای سال جاری میلادی از سوی اوپک و چند کشور دیگر از جمله روسیه اجرا شده و به احتمال زیاد در نیمه دوم سال جاری میلادی ادامه پیدا خواهد کرد. پیش بینی شده امسال تقاضای جهانی برای نفت 1.5 میلیون بشکه بالاتر از سال قبل خواهد بود. بسیار بعید است تنش های تجاری بین چین و آمریکا به سقوط قیمت نفت منجر شود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

بازار فلزات پایه از هر خبر از اقتصاد چین تاثیر می پذیرد. چین بزرگ ترین مصرف کننده فلزات پایه است و اگر نرخ رشد آن بیش از حدی که انتظار می رود کاهش یابد رشد تقاضا برای فلزات پایه کمتر از پیش بینی ها خواهد بود البته سرمایه گذاران معتقدد برنامه حمایتی دولت و بانک مرکزی چین ثبات اقتصاد این کشور را حفظ خواهد کرد. پیش بینی شده امسال اقتصاد چین 6.2 درصد رشد می کند و سال آینده نرخ رشد به زیر 6 درصد کاهش خواهد یافت. امروز قیمت فلزات پایه کاهش یافته است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر تا روز جمعه نشان داده شده است:

ارزش ین و فرانک سوییس تحت تاثیر تنش های تجاری بین چین و آمریکا افزایش یافته است. این ارزها حوزه های امن سرمایه گذاری محسوب می شوند و در دوران های بحرانی تقاضا برای آنها افزایش می یابد. شاخص دلار اخیرا تغییرات بزرگ نداشته و اندکی کاهش یافته زیرا این باور وجود دارد که اگر تنش های تجاری به ضعف اقتصاد آمریکا منجر شود بانک مرکزی این کشور مجبور است نرخ های بهره را کاهش دهد و این عاملی برای فشار بر ارزش دلار است.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

سرمایه گذاران در بازارهای مختلف با امیدواری و احتیاط رفتار می کنند و بر اخبار مذاکرات تجاری چین و آمریکا تمرکز کرده اند.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24