Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

قیمت سنگ آهن با عیار ۶٢ درصد در هفته های اخیر در سطوح بالا قرار گرفته و برخی تحلیلگران معتقدند قیمت ها کاهش خواهد یافت اما بر مبنای وضعیت کنونی بازار می توان گفت متوسط قیمت ها در ..

اختلاف نظر درباره افق بازار سنگ آهن و متوسط قیمت ها

بورس24 : در هفته های اخیر قیمت سنگ آهن با عیار 62 درصد در محدوده ۹۵ دلار در هر تن نوسان کرده و درباره افق بازار پرسش‌های مطرح است. روز سه شنبه قیمت‌ها به ۹۶ دلار رسید که بالاترین میزان در ۵ سال اخیر است. علت اصلی بالا باقی ماندن قیمت‌ها تردیدهایی است که درباره عرضه میزان کافی از این ماده خام از سوی برزیل و استرالیا به وجود آمده است.

شرکت ویل اس ای برزیل که بزرگترین تولیدکننده سنگ آهن در جهان است اعلام کرده میزان فروش سنگ آهن این شرکت امسال حدود ۳۱۰ میلیون تن خواهد بود که نزدیک به حد پایین گستره ۳۰۷ تا 3۳۲ میلیون تن پیش‌بینی شده است. این کاهش حاصل بوجود آمدن مانع جدید قانونی برای آغاز مجدد فعالیت ها در معدن سنگ آهن این شرکت است.

قبلا پیش بینی شده بود امسال میزان تولید سنگ آهن از سوی این شرکت ۳۲۰ میلیون تن خواهد بود. روز دوشنبه این هفته دادگاهی در ایالت جنوب شرقی برزیل حکم قبلی را باطل اعلام کرد. طبق آن حکم امکان از سر گرفته شدن فعالیت‌ها در معدن سنگ آهن براکوتو با ظرفیت ۳۰ میلیون تن وجود داشت. شرکت ویل اس ای سه ماه پیش در پی حادثه سد در نزدیکی معادن سنگ آهن مجبور شد فعالیت در این معادن را تعطیل کند.

این اختلال ها در کنار شرایط بد آب و هوایی در استرالیا که در صادرات سنگ آهن این کشور مانع هایی بوجود آورده سبب رشد قیمت‌ها شده است. از هفته ها پیش تحلیلگران دیدگاه مختلف درباره جهت حرکت قیمت سنگ آهن در سال جاری میلادی مطرح کرده اند. عده ای معتقدند قیمت هر تن سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد به بالاتر از ۱۰۰ دلار خواهد رسید و برای مدتی در آن سطح باقی خواهد ماند اما عده ای می گویند اختلال‌ها به زودی رفع می‌شود و قیمت ها کاهش خواهد یافت. این ابهام ها سبب نوسان قیمت سنگ آهن می شود.

اگر توقف فعالیت ها در برخی معادن سنگ آهن برزیل تا سال آینده ادامه پیدا کند بدون تردید قیمت ها حمایت خواهد شد و نکته دیگر میزان ذخیره سنگ آهن در انبارهای شرکت های تولیدکننده فولاد و بنادر چین است. در حال حاضر ذخیره سنگ آهن در بنادر چین به سرعت در حال کاهش است. چین بزرگترین تولیدکننده فولاد در جهان است و نیمی از کل فولاد جهان را تولید می‌کند. هفته قبل این ذخیره در محدوده ۱۳۳ میلیون تن قرار داشت که پایین‌ترین میزان از اکتبر سال ۲۰۱۶ است. کارخانه‌های فولادسازی چین با ظرفیت بالا در حال تولید این محصول هستند.

امسال اقتصاد چین 6.2 درصد رشد می کند و این رقم پایین‌ترین میزان در سه دهه اخیر است اما دولت و بانک مرکزی این کشور برای حفظ ثبات اقتصاد در حال اجرای سیاست‌های حمایتی هستند و انتظار می‌رود توسعه پروژه های زیرساختی بر مصرف فولاد بیفزاید. برنامه های اصلاحی چین در حوزه کاهش مازاد ظرفیت تولید فولاد یک اقدام ضروری است که به ساختاری بخش فولادسازی این کشور سامان می‌دهد.

در ماه‌های اخیر درباره تاثیر منفی تنش های تجاری بین چین و آمریکا نگرانی های شدید وجود داشته است. مشخص نیست در نهایت محتوای توافق چه خواهد بود اما بسیار بعید است تنش ها برای مدتی طولانی شدت یابد. کارشناسان معتقدند دو طرف تلاش خواهند کرد از ادامه یافتن تنش ها جلوگیری کنند.

مذاکرات تجاری چین و آمریکا در چهار ماه اخیر ادامه داشته و به احتمال زیاد به زودی توافق حاصل می شود. بر مبنای شرایط کنونی بازار سنگ آهن، پیش‌بینی می شود قیمت‌ها طی ماه‌های آینده به زیر ۹۰ دلار کاهش پیدا کند اما حتی اگر چنین شود عملکرد بازار در سال جاری مثبت خواهد بود. ابتدای سال جاری میلادی قیمت هر تن سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد در چین در محدوده ۷۰ دلار قرار داشت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد در یک سال اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • عباس عبدی
    عباس عبدی

    ممنون ازاطلاعاتی که دادید تحلیلی که کردید.

    4 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24