Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس ٢۴ : جالب است ، بدانید که زمیبابوه هم بورس دارد ؛ بورسی با ۶٢ شرکت و رشد های چندهزار درصدی. بورس زمیبابوه نیز همچون ونزوئلا نان تورم را می خورد ، کشوری که سال ٢٠١٧ با کودتای ارتش و کناره گیری اجباری رابرت موگابه مواجه شد ؛ حالا بورس آن نماینگر تورم افسارگسیخته ای است که مردم برای حفظ ارزش دارایی به آن هجوم آورده اند. زیمبابوه، با نام رسمی جمهوری زیمبابوه ( Republic of Zimbabwe ) کشوری است محصور در خشکی در جنوب آفریقا. پایتخت و بزرگ‌ترین شهر آن هراره است.جمعیت زیمبابوه حدود ۱۶ میلیون نفر است. این کشور ۱۶ زبان رسمی دارد.زیمبابوه بین رودخانه‌های زامبزی و لیمپوپو جای گرفته و با آفریقای جنوبی، بوتسوانا، زامبیا و موزامبیک هم‌مرز است. در ماه ژانویه بورس زیمبابوه سه روز کاری را از دست داد زیرا درگیری های خشونت آمیز به قطع اینترنت منجر شد. همچنین ائتلاف اتحادیه تجاری این کشور و برخی سازمان‌های مردم نهاد خواستار تعطیلی مراکز اقتصادی شده بودند. در آن ماه کل ارزش بورس زیمبابوه با ٧.۵ درصد معادل ١.۵ میلیارد دلار رشد به حدود ۲۱ میلیارد دلار رسید...

بورس به افق زیمبابوه!

بورس24 : جالب است ، بدانید که زمیبابوه هم بورس دارد ؛ بورسی با 62 شرکت و رشد های چندهزار درصدی.

بورس زمیبابوه نیز همچون ونزوئلا نان تورم را می خورد ، کشوری که سال 2017 با کودتای ارتش و کناره گیری اجباری رابرت موگابه مواجه شد ؛ حالا بورس آن نماینگر تورم افسارگسیخته ای است که مردم برای حفظ ارزش دارایی به آن هجوم آورده اند.

زیمبابوه، با نام رسمی جمهوری زیمبابوه  ( Republic of Zimbabwe ) کشوری است محصور در خشکی در جنوب آفریقا. پایتخت و بزرگ‌ترین شهر آن هراره است.جمعیت زیمبابوه حدود ۱۶ میلیون نفر است. این کشور ۱۶ زبان رسمی دارد.زیمبابوه بین رودخانه‌های زامبزی و لیمپوپو جای گرفته و با آفریقای جنوبی، بوتسوانا، زامبیا و موزامبیک هم‌مرز است.

کشاورزی حدود دو سوم نیروی کار کشور را دربردارد. منابع طبیعی زیمبابوه شامل زغال‌سنگ، طلا، پنبه نسوز و نیکل است.

مجمع ملی زیمبابوه با ۱۵۰ عضو متشکل از ۱۲۱۰ نماینده است که با رأی تمامی افراد بالغ به‌طور مستقیم و برای شش سال انتخاب می‌شوند. ۱۰ رئیس قبیله و ۸ فرماندار منتصب استان این مجمع، رئیس‌جمهور را برای دوره‌ای شش ساله انتخاب می‌کند. حزب اتحاد ملی آفریقایی زیمبابوه نقش اصلی را دارد.

اما رشد شدید نرخ تورم در زیمبابوه که تحت تاثیر بحران های سیاسی و اقتصادی رخ داده زمینه را برای افزایش شاخص بورس این کشور فراهم کرده است. سال گذشته مقایسه عملکرد بورس زیمبابوه با ۱۴ بورس دیگر در آفریقا نشان داد بورس این کشور طی پنج سال اخیر بهترین عملکرد را در بین بورس های یاد شده داشته است.

وخیم شدن شرایط اقتصادی سبب شده اکثر سرمایه‌گذاران ترجیح دهند برای در امان ماندن از کمبود پول نقد و نرخ بالای تورم به خرید سهام اقدام کنند. بورس زیمبابوه از سال ۱۹۹۳ به روی سرمایه گذاران خارجی باز شده و سهام 62 شرکت در آن داد و ستد می‌شود. ژانویه سال جاری میلادی سرمایه گذاران در بورس زیمبابوه در مجموع یک و نیم میلیارد دلار سود کسب کردند و این درحالی است که فعالیت‌های اقتصادی در آن ماه به دلیل اعتصاب ها کاهش یافته بود.

در ماه ژانویه بورس زیمبابوه سه روز کاری را از دست داد زیرا درگیری های خشونت آمیز به قطع اینترنت منجر شد. همچنین ائتلاف اتحادیه تجاری این کشور و برخی سازمان‌های مردم نهاد خواستار تعطیلی مراکز اقتصادی شده بودند. در آن ماه کل ارزش بورس زیمبابوه با 7.5 درصد معادل 1.5 میلیارد دلار رشد به حدود ۲۱ میلیارد دلار رسید.

سرمایه‌گذاران مجبور بودند برای حفظ ارزش دارایی خود در برابر تورم شدید، در بورس حضور گسترده داشته باشد. فقدان میزان کافی ارز خارجی سبب شده بخش صنعت دچار مشکل شود. کارشناسان معتقدند افزایش صادرات به کاهش کمبود ارز خارجی و کمتر شدن کسری تجاری منجر می شود.

سال پیش کسری تجاری زیمبابوه 2.9 میلیارد دلار یعنی ۵۰ درصد بالاتر از سال ۲۰۱۷ بود. اگر سرمایه کافی در اختیار شرکت ها باشد امکان تجهیز کارخانه ها و افزایش تولید به وجود می‌آید و شرایط بهتر خواهد شد.

ماه ژانویه شاخص اصلی بورس زیمبابوه که "شاخص کل سهام" نامیده می شود 7.7 درصد رشد کرده بود. در هفته های اخیر نیز این شاخص افزایش یافته است. البته مشکلات اقتصادی زیمبابوه چنان عمیق است که به ثبات رسیدن آن بسیار بعید به نظر می رسد. برای مثال سرمایه گذاران خارجی امکان انتقال سرمایه خود به خارج را ندارند.

مارس امسال نرخ تورم در زیمبابوه به اوج خود در چند سال اخیر یعنی حدود ۶۷ درصد رسید. افزایش قیمت مواد غذایی عامل رشد نرخ تورم بوده است. از اکتبر سال قبل نرخ تورم رشد کرده زیرا این کشور با کاهش ارز خارجی مواجه بوده است. افزایش واردات یک دلیل این کمبود است. اخیرا وزیر دارایی زیمبابوه اعلام کرد : طی ۱۲ ماه آینده این کشور دارای یک ارز جدید خواهد بود.

سرمایه‌گذاری در بورس زیمبابوه از طریق ۴ بانک یعنی استانبیک بانک، بانک استاندارد چارترد، بانک سی ای بی اس و بانک زیمبابوه انجام می‌شود. ماه فوریه بیش از ۲۶ درصد ارزش بورس زیمبابوه در اختیار سرمایه گذاران خارجی بود.

کاهش سریع ارزش ارز ملی زیمبابوه که به دلار RTGS معروف است در برابر دلار آمریکا سبب شد بورس این کشور به جایگاهی امن برای سرمایه گذاران، شرکت ها و فعالان اقتصادی تبدیل شود. فرار به سمت حوزه امن سرمایه‌گذاری به رشد شدید قیمت سهام شرکت‌ها منجر شده است. کسری بودجه یکی از مهم‌ترین مشکلات اقتصادی در زیمبابوه است که تامین آن عموماً از طریق استقراض داخلی نظیر استفاده از ابزارهایی مانند انتشار اوراق خزانه انجام می‌شود و این درحالی است که اقتصاددان ها معتقدند این روش تامین مالی سبب رشد بیش از پیش نرخ تورم خواهد شد.

از سوی دیگر افزایش عرضه پول از سوی دولت مشکل‌ساز شده و نقدینگی اضافی به بورس این کشور سرازیر شده است. البته عده‌ای نیز به خرید ارزهای خارجی اقدام کرده‌اند. بر مبنای آنچه بیان شد رشد شاخص بورس زیمبابوه حاصل وضعیت خوب اقتصاد و قدرت شرکت‌های حاضر در بورس نیست بلکه حاصل هجوم سرمایه گذاران به بورس برای حفظ ارزش دارایی های شان در برابر نرخ بالای تورم و کاهش ارزش ارز ملی است.

نکته جالب توجه این که در معاملات بورس زیمبابوه عموما شاخص صنعت مهم است که داده های مربوط به هفته پیش رشد 3 درصدی قیمت ها را ثبت نموده است.

در زیر نمودار تغییرات نرخ تورم در زیمبابوه در یک سال اخیر نشان داده شده است:

در زیر نمودار تغییرات شاخص صنعت در بورس زیمبابوه از ابتدای سال گذشته میلادی نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24