Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مهمترین پرسش درباره وضعیت بد بازارها در دو روز اخیر این است که آیا چین و آمریکا تحمل تنش های طولانی مدت را دارند؟ پاسخ مسلما منفی است بنابراین سرمایه گذاران صبور و منطقی باید ..

تاکید می کنیم، خروج توده وار از بازار اشتباه است!

بورس24 : روز گذشته نگرانی ها درباره شروع قریب الوقوع جنگ تجاری بین چین و آمریکا سبب شد شاخص های مالی در بورس های بزرگ اروپا و آمریکا کاهش یابند. شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا حدود 600 واحد سقوط کرد و اگر تغییری در جو بازار رخ ندهد احتمال تداوم کاهش شاخص های مالی وجود دارد. روز دوشنبه این احتمال مطرح شد که تهدید ترامپ مبنی بر افزایش تعرفه بر 200 میلیارد دلار کالاهای صادراتی چین یک تاکتیک مذاکراتی است که هدف آن گرفتن امتیازهای بیشتر است.

به نظر می رسد سرمایه گذاران به این دیدگاه اعتقادی ندارند و معتقدند تنش های بین چین و آمریکا شدت پیدا خواهد کرد. به هر حال آنطور که ترامپ اعلام کرده از روز جمعه تعرفه ها بالا برده می شود و نیز در آینده نزدیک بر 325 میلیارد دلار دیگر از کالاهای صادراتی چین تعرفه اعمال خواهد شد.

روز گذشته قیمت فلزات پایه و نفت کاهش یافت البته یک دلیل این کاهش رشد شاخص دلار بود. شاخص دلار در هفته های اخیر در مسیر رشد حرکت کرده و عامل آن اجرای سیاست های حمایتی از سوی بانک های مرکزی بزرگ از جمله بانک مرکزی اروپا، ژاپن و انگلستان است. بانک مرکزی آمریکا در دو سال اخیر بارها نرخ های بهره را بالا برده زیرا وضعیت اقتصادی این کشور بهتر از اروپا و ژاپن است. اقدامات بانک مرکزی آمریکا رشد ارزش دلار را در پی داشته است.

با آنکه برنامه افزایش نرخ های بهره متوقف شده اما ارزش دلار همچنان در حال افزایش است. ترامپ از بانک مرکزی آمریکا خواسته نرخ های بهره را یک درصد پایین آورد اما فعلا قرار نیست چنین شود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

امروز دور جدید مذاکرات تجاری چین و آمریکا آغاز می شود و قبلا پیش بینی شده بود پایان هفته توافق تجاری حاصل می شود. اکنون در این باره تردیدهایی وجود دارد. اعمال فشار ترامپ بر چین برای رسیدن به بهترین توافق برای آمریکا، می تواند نتیجه عکس دهد برای مثال فشارهای قابل ملاحظه بر مصرف کنندگان آمریکایی وارد شود و نرخ تورم در این کشور بالا رود. در این حالت بانک مرکزی مجبور است نرخ های بهره را باز هم بالا ببرد و این به معنای کاهش نرخ رشد اقتصادی آمریکاست.

نکته مهم دیگر این است که کاهش کسری تجاری آمریکا در معاملات با چین نمی تواند قابل ملاحظه باشد زیرا میزان صادرات چین به آمریکا چند برابر صادرات آمریکا به چین است. در بهترین حالت چین بر واردات کالاهای آمریکایی خواهد افزود و کسری تجاری اندکی کاهش خواهد یافت. همچنین در حوزه های دیگر از جمله رعایت حقوق دارایی های معنوی و انتقال اجباری فناوری از آمریکا به چین بعید است توافق های فراگیر و قابل راستی آزمایی حاصل شود. این نوع توافق ها مستلزم مذاکراتی طولانی مدت است.

به هر حال جو حاکم بر بازارهای مالی و مواد خام بسیار منفی است و سرمایه گذاران دچار وحشت شده اند. روش ترامپ برای رسیدن به اهداف خود لطمات بزرگ به اقتصاد آمریکا وارد می کند. برای مثال برنامه کاهش مالیات ها برای کمک به رونق اقتصادی که سال پیش آغاز شده به رشد شدید کسری بودجه دولت انجامیده است.

کارشناسان خوشبین معتقدند در نهایت توافق تجاری بین چین و آمریکا حاصل می شود و نیز ثبات اقتصاد چین حفظ خواهد شد در نتیجه وحشت سرمایه گذاران منطقی نیست. ضروری است فعالان بازارهای مالی و مواد خام با احتیاط رفتار کنند و مدتی انتظار بکشند تا ابهام ها رفع شود. قیمت مس در محدوده 6180 دلار قرار دارد و قیمت نفت برنت زیر 70 دلار در نوسان است. البته روز گذشته قیمت طلا به رغم رشد شاخص دلار افزایش یافت.

واقعیت این است که چین و ترامپ نمی توانند تنش های شدید را تحمل کنند در نتیجه در مسیر توافق به حرکت خود ادامه خواهند داد. آنگاه سرمایه گذاران صبور و منطقی پیروز بازار خواهند بود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24