Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

روز گذشته سرمایه گذاران در بازارهای مالی و بازار نفت در ابتدای معاملات دچار وحشت شدند زیرا به نظر می رسید تنش های تجاری بین چین و آمریکا بار دیگر در حال شدت یافتن است اما پس از چند ساعت ..

وحشت سرمایه گذاران، سقوط و بازگشت بازارها؛ حالا تکلیف چیست؟

بورس24 : روز گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ جهان کاهش یافتند و سرمایه گذاران دچار سردرگمی و وحشت شدند زیرا تا روز یکشنبه این باور وجود داشت که پایان هفته پیش رو توافق تجاری بین چین و آمریکا حاصل می شود اما یکشنبه عصر ترامپ تهدید کرد اگر توافق حاصل نشود تعرفه بر 200 میلیارد دلار از کالاهای صادراتی چین به آمریکا از 10 درصد به 25 درصد افزایش خواهد یافت.

توییت ترامپ سبب واکنش چین شد و این احتمال را مطرح کرد که مذاکرات تجاری متوقف شود. اگر چنین شود و ترامپ به وعده خود عمل کند شرایط برای اقتصاد آمریکا، چین و نیز جهان دشوارتر می شود. از اواسط سال گذشته میلادی تنش های تجاری بین چین و آمریکا آغاز شده و اواخر سال قبل هنگامیکه ترامپ مشاهده کرد این تنش ها بر اقتصاد آمریکا فشار وارد کرده است با رییس جمهوری چین توافق کرد سه ماه مذاکره انجام شود و در مدت مذاکره، بر تعرفه ها افزوده نشود. واکنش بازارها به این توافق بسیار مثبت بود و در چهار ماه اخیر شاخص های مالی در اکثر بازارهای بزرگ رشد کرده اند.

مذاکرات اکنون حدود پنج ماه است ادامه دارد و وزیر دارایی آمریکا بارها از امیدبخش بودن آن و حصول نتیجه در آینده نزدیک خبر داده است. از همان ابتدا تحلیلگران معتقد بودند توافق تجاری فراگیر نخواهد بود و تنها کمی از کسری تجاری آمریکا در معاملات با چین خواهد کاست. همچنین دو طرف بر سر طیفی گسترده از مسایل دیگر از جمله رعایت حقوق دارایی های معنوی و سرقت این دارایی ها اختلافات بزرگ دارند.

اکنون که زمان اعلام توافق نزدیک شده ترامپ با توییت های تهدید آمیز خود سبب هراس سرمایه گذاران شده است. درباره انگیزه او برای این توییت ها دیدگاه های مختلف مطرح است. عده ای معتقدند او برای گرفتن امتیازهای بیشتر از چین در مراحل پایانی مذاکرات، تهدیدهایی مطرح کرده و اگر طرف چینی واکنش تند نشان دهد ترامپ عقب نشینی خواهد کرذ. همچنین این احتمال مطرح است که مذاکرات به نتیجه مورد نظر ترامپ و تیم اقتصادی دولت آمریکا نرسیده و ترامپ قصد دارد بر سختگیری ها علیه چین بیافزاید.

واکنش بیش از حد شدید

تحلیلگران بانک گلدمن ساکس معتقدند هراس سرمایه گذاران پس از انتشار توییت های ترامپ بیش از حد شدید بوده است زیرا احتمال اینکه مذاکرات تجاری برای همیشه متوقف شود بسیار کم است. البته ممکن است چین در واکنش به اقدام احتمالی ترامپ، برای مدتی مذاکرات را متوقف کند. احتمال توقف کامل مذاکرات حدود 40 درصد تخمین زده شده است.

احتمال کم جنگ تجاری

از سوی دیگر تحلیلگران سیتی گروپ معتقدند احتمال بروز جنگ تجاری بسیار کم است زیرا نه چین و نه آمریکا مایل نیستند لطمات بیشتری به اقتصادشان وارد شود. از پیش تنش های تجاری به کاهش نرخ رشد اقتصاد دو کشور کمک کرده و این باور وجود دارد که سیاست های حمایتی دولت و بانک مرکزی چین برای خنثی کردن اثرات یک جنگ تجاری تمام عیار کافی نیست. اقتصاد چین و آمریکا در سه ماهه نخست سال جاری میلادی بالاتر از پیش بینی اقتصاددان ها رشد کرده اما اگر تنش های تجاری به جنگ بلندمدت تجاری تبدیل شود شرایط برای هر دو کشور دشوار خواهد شد. موضوع بعدی نیاز ترامپ به ارائه دستاورد بزرگ اقتصادی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست. شرکت ها و مصرف کنندگان نسبت به نتیجه مذاکرات تجاری بسیار حساس هستند و شکست مذاکرات به افت شدید شاخص های مالی در بورس چین، آمریکا و جهان منجر خواهد شد.

تحلیلگران سیتی گروپ می گویند احتمال شروع جنگ تجاری وجود دارد اما پس از مدتی مذاکرات از سر گرفته می شود. ترامپ با توییت های روز یکشنبه در واقع خواسته نشان دهد برای رسیدن به توافق مورد نظر خود مصمم است و کوتاه نخواهد آمد.

تنش های بلندمدت

تحلیلگران بانک یو بی اس معتقدند زمان ارسال توییت ها ثابت می کند اقدام ترامپ یک تاکتیک مذاکراتی است و روند مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد. البته این احتمال وجود دارد که ترامپ بخواهد تنش ها را ادامه دهد تا سال آینده که زمان برگزاری انتحابات ریاست جمهوری نزدیک می شود. آنگاه در آستانه انتخابات، توافق حاصل شود و ترامپ از آن برای پیروزی بر رقبای خود بهره ببرد.

در پایان معاملات روز گذشته، شاخص متوسط صنعتی داوجونز که در ابتدای معاملات تا 430 واحد سقوط کرده بود کاهش خود را جبران کرد و قیمت نفت که 2.5 درصد کاهش یافت بود حدود یک درصد بالا رفت.

به هر حال سرمایه گذاران باید بر مبنای واقعیت های بازار و اقتصاد جهان از جمله افت نرخ رشد در سال جاری و وجود ریسک های مختلف رفتار کنند و از وحشت و هیجان اجتناب کنند.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24