Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

صرف نظر از رویدادهای این روزها و هفته ها، ضروری است بدانید شرایط کلان حاکم بر بازارهای مختلف چیست زیرا این شرایط به رفتار سرمایه گذاران و بازارها شکل می دهد بنابراین ..

برای درک وضعیت کلان حاکم بر بازارها بخوانید!

بورس24 : تازه ترین نظرسنجی انجام شده از سوی خبرگزاری رویترز حاکیست بانک های مرکزی بزرگ برنامه های خود در حوزه محدود کردن سیاست های حمایتی را متوقف کرده اند و نرخ رشد در اقتصادهای توسعه یافته و نوظهور پایین باقی خواهد ماند. همچنین نشانه های قوی از رشد نرخ تورم مشاهده نمی شود. یکی از نتایج جالب این نظرسنجی که از بیش از ۵۰۰ اقتصاددان جهان برای ۴۰ کشور انجام شده این است که آنها بر خلاف قبل دیدگاه مثبت نسبت به آینده ندارند اگر چه بر سر کاهش بیشتر نرخ رشد اقتصادی یا رونق تدریجی اتفاق نظر وجود ندارد.

در این نظرسنجی نرخ رشد اقتصاد در سال جاری میلادی برای ۳۸ اقتصاد پایین آورده شد یا تغییری نکرد. رییس بخش اقتصاد جهان در موسسه کپیتال اکانامیکس می گوید: "ضعف اخیر در رشد اقتصاد جهان برای مدتی بیش از آنچه قبلا تصور می شد ادامه پیدا خواهد کرد و برنامه‌های حمایتی دولت و بانک مرکزی چین و سیاست‌های حمایتی بانک های مرکزی بزرگ برای بالا بردن نرخ رشد اقتصاد جهان نسبت به سطوح کنونی کافی نیست. عملکرد ناامیدکننده اقتصادی سبب می‌شود نرخ تورم پایین باقی بماند و سیاست‌های پولی انبساطی شود اما این سیاست ها حداقل تا سال ۲۰۲۱ به رونق اقتصاد جهان منجر نخواهد شد."

پیش بینی شده امسال نرخ رشد اقتصاد جهان 3.4 درصد باشد. این پایین‌ترین میزان از زمان آغاز نظرسنجی برای سال ۲۰۱۹ یعنی دو سال پیش است. برای سال آینده نرخ رشد اقتصاد جهان 3.4 درصد پیش‌بینی شده است. البته صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصاد جهان در سال جاری را 3.3 درصد پیش‌بینی کرده که نسبت به دیدگاه اقتصاددان‌ها پایین‌تر است.

ریسک شدت پیدا کردن تنش های تجاری بین چین و آمریکا و خروج بدون برنامه مدون انگلستان از اتحادیه اروپا کاهش یافته است. این دو ریسک عامل اصلی ضعف کنونی در اقتصاد جهان هستند. با این حال اکثر بانک های مرکزی بزرگ اعلام کرده اند نرخ‌های بهره را بالا نخواهند برد و تقریباً ۶۰ درصد بیش از ۲۰۰ اقتصاددان در نظرسنجی جداگانه گفته اند مطمئن هستند که دوره کاهش سیاست‌های حمایتی در جهان پایان یافته است.

بانک مرکزی ژاپن هرگونه تردید درباره پایبندی به سیاست‌های به شدت حمایتی را رد کرده و بانک مرکزی سوئد اعلام کرده زمان افزایش نرخ های بهره را به تعویق انداخته است. از سوی دیگر بانک مرکزی آمریکا برنامه افزایش نرخ بهره را حداقل تا پایان سال آینده میلادی متوقف کرده و یک سوم اقتصاددان ها در نظرسنجی رویترز پیش بینی کرده اند که تا آن زمان حداقل یک بار نرخ‌های بهره پایین آورده خواهد شد.

با توجه به نرخ پایین رشد اقتصاد و تورم در منطقه یورو، بانک مرکزی اروپا فرصت خود را برای بالا بردن نرخ های بهره قبل از رکود بعدی از دست داده است. رئیس بخش اقتصاد کلان در رابوبانک می گوید: "بانک مرکزی اروپا کاهش نرخ رشد اقتصادی چین را عامل ضعف اقتصاد منطقه یورو می‌داند و درباره جنگ تجاری بین چین و آمریکا و نیز تعرفه های آمریکا بر کالاهای اروپایی نگران است. در این میان، بانک مرکزی آمریکا، چین و اروپا را عامل ضعف اقتصاد ایالات متحده می‌داند. در حال حاضر بانک های مرکزی تردید دارند که اقدامات شان موثر است.

در نظرسنجی رویترز پیش بینی نرخ رشد اقتصادهای توسعه یافته از جمله آلمان، فرانسه، آمریکا، ژاپن، استرالیا، انگلستان، کانادا، ایتالیا و اسپانیا پایین آورده شد. در اقتصادهای نوظهور نیز شرایط چندان بهتر نیست. پیش بینی شده نرخ رشد اقتصادی آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین طی فصول آینده کاهش می یابد. هند بالاترین نرخ رشد را در بین اقتصادهای بزرگ دارد اما حتی برای این کشور نیز رقم پیش بینی شده رشد اقتصادی نسبت به نظرسنجی قبل پایین آورده شده است. در آسیا سیاست‌های انبساطی پولی و مالی تا اندازه‌ای از تأثیر ضعف صادرات می کاهد با این حال امسال نرخ رشد این منطقه به پایین‌ترین میزان در یک دهه اخیر خواهد رسید.

ضعف در اقتصاد جهان به این معناست که بازارهای مالی و مواد خام نمی توانند رونق چشمگیر داشته باشند اما به احتمال زیاد در ماه های آینده وضعیت این بازارهای مناسب خواهد بود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24