Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

جهش ارزی مهمترین دلیل رشد بازار سرمایه است مطمئن ترین صنعت برای سرمایه گذاری صنعتی است که ابهام صادراتی نداشته باشد ؛ مثل کشاورزی فکر نمی کنم جهش ارزی جدیدی داشته باشیم و قیمت ارز مطابق با تورم رشد می کند اگر...

تحلیل حسین عبده تبریزی از آخرین وضعیت اقتصاد و بورس

بورس24 : سال 97 با تلاطمات گسترده­ای در اقتصاد کلان و نوسانات قیمت ارز سپری شد. آغاز سال 98 با رونق بازار سرمایه همراه بود و شاخص کل سقف تاریخی خود را درنوردید و شاهد گذر شاخص کل از مرز 200 هزار واحد بودیم. از نیمه دوم فروردین ماه، با پایان یافتن تعطیلات سال نو ، بازار سرمایه با رشد ارزش معاملات و ورود نقدینگی تازه مواجه شد؛ این بازار که از سایر بازارهای رقیب جامانده بود، اکنون بهشتی به نظر می ­ رسد برای سرمایه­ گذاری و کسب بازده!

رشد قیمت ارز و تورم شاخص ­ساز...

حسین عبده تبریزی اقتصاددان و پیشکسوت بازار سرمایه، درباره دلایل رشد شاخص بازار سرمایه و تداوم این روند به بورس24 گفت : به نظر می ­رسد متغیر پیش­ برنده ای که شاخص و قیمت­ ها را در ماه­ های اخیر تحت تاثیر قرار داده، دلار است.با پرش قیمت دلار، شاخص بورس هم حرکت کرد؛ البته، قیمت سهامی که با دلار همبستگی بیشتری داشت و با دلار مرتبط بود، اول حرکت کرد، مانند سهام شرکت های پتروشیمی و معدنی. هر شرکتی که ارتباطی با صادرات و ارز داشت نیز پتانسیل رشد قیمت یافت و قیمت آن تقویت شد. در این شرایط، حتی سهام خودرویی­ ها نیز به دلیل ارتباط با نرخ ارز جهش قیمت داشت. بنابراین، عامل اساسی در رشد شاخص کل بالا رفتن بهره ­وری، نرخ رشد بالای تولید و فروش و متغیرهایی از این دست نیست. عامل اصلی رشد شاخص، روند صعودی قیمت ارز است و رشد قیمت ارز هم ناشی از رشد بسیار زیاد نقدینگی در کشور بوده است؛ با افزایش نقدینگی و شتاب­ گرفتن نرخ تورم، شاخص بورس هم همچون سپر تورمی عمل می کند و ما با رشد شاخص کل روبرو هستیم.

صنایع ارزساز و کشاورزی مناسب برای سرمایه ­گذاری است.

وی درباره مناسب ­ترین گزینه برای سرمایه ­گذاری هم گفت: مناسب­ ترین بازار برای سرمایه ­گذاری، چه سرمایه ­گذاری در مقام اداره کسب ­وکار باشد و چه از موضع خرید سهام، جایی است که امکان صادرات در آن باشد؛ این امری بدیهی است. در بخش مسکن که امکان تجارت خارجی ندارد و صادراتی نیست، حرکت قیمت­ ها بسیار کندتر از بخش ­هایی است که امکان صادرات و کسب ارز دارند. در آن بخش ­ها، امکان کسب بازدهی قابل ­قبول و مداوم از محل افزایش قیمت ارز هم وجود دارد.

دبیرکل پیشین بورس تاکید کرد : البته باید به این موضوع نیز توجه داشت که صادرات باید در معرض خطر تحریم ­ها نباشد. صادرات بخش قابل­  ملاحظه ­ای از کالاها و خدمات متاثر از تحریم­ ها نیست. اما بخش ­هایی مانند پتروشیمی و فولاد که ارقام عمده آن صادراتی است، در معرض تهدیدات جدیدی برای صدور است. در واقع، بزرگترین و محوری ­ترین ابهام در بازار سرمایه آن است که شرکت­ ها چقدر خواهند توانست بدون مزاحمت ­های تازه به صادرات خود ادامه دهند و چقدر از پول صادرات به کشور برمی گردد و دچار آسیب نمی ­شود. یعنی همان طور که در بخش مسکن بزرگترین ابهام قدرت خرید مصرف کنندگان است، در حوزه بازار سرمایه نیز ابهام بزرگ این است که با توجه به محدودیت ­ها و تحریم ­ها، چقدر صادرات ممکن است.

او گفت : بخش کشاورزی و شرکت­ هایی که در این حوزه کار می­ کنند، در سال ­های اخیر رشد داشته و این رشد هم به­ رغم کم ­آبی و خشکسالی ادامه خواهد داشت.بنابراین صاحبان سرمایه ­های کوچک می ­توانند مستقیم به این حوزه وارد شوند. افزایش قیمت ارز و متعاقبا قیمت مواد خوراکی، امکانات تولید گلخانه ­ای و توسعه فن ­آوری­ های جدید تولید در کشاورزی، دامپروری، شیلات و ... نیز متضمن این رشد است و عده­ای را به این بخش جلب کرده است. متاسفانه در بازار سرمایه شرکت های کشاورزی کمی برای سرمایه ­گذاری وجود دارند، اما این امر مانع از آن نیست که اگر کسی برنامه ­ای برای ایجاد کسب ­وکار جدید داشته باشد، به­ دلیل به ویژه کم­ ریسک بودن بخش کشاورزی، توجه جدی به امکانات این بخش نداشته باشد.

جهش ارزی نخواهیم داشت، اما به شرط ...

عبده تبریزی درباره قیمت آتی ارز هم گفت: قیمت ارز طبعا با تورم حرکت خواهد کرد، اما اگر شرایط بسیار ویژه­ای به کشور تحمیل نشود، لزوما نباید با جهش ارزی مشابه سال قبل مواجه شویم. دو عامل اثرگذار بر قیمت آتی ارز همان ­هایی است که در سال گذشته داشته ­ایم: تهدیدها، تحریم ­ها و محدودیت ­هایی که برای کشور ایحاد شده و بر اثر آن در تلاش ­اند که صادرات نفت ایران را محدود کنند. طبعا چون یکی از مهمترین منابع ارزی ما نفت است، همراه با فشار آمریکا برای کاهش صدور نفت ایران، عرضه ارز تحت تأثیر قرار می­ گیرد و متناسب با آن، قیمت ارز متأثر می­ شود. همچنین متناسب با حجم نقدینگی که در داخل کشور ایجاد می­ شود، قیمت ارز تحت تأثیر قرار می­ گیرد. با این وجود، در شرایط فعلی اگر اتفاق حاد و خاصی رخ ندهد و بانک مرکزی با تدبیر چند ماه اخیر حرکت کند، با پرش قیمت ارز مواجه نخواهیم بود و روند قیمتی ارز با تورم منطبق خواهد بود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24