Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

افت قابل ملاحظه قیمت فلزات پایه در روز گذشته پرسش هایی درباره آینده مطرح کرده و مهم ترین سوال این است که آیا شرایط بکلی تغییر کرده و بازار بی رمق تر خواهد شد؟ تحلیلگران معتقدند ..

کاهش قیمت فلزات پایه آغاز یک روند است؟

بورس24 : قیمت فلزات پایه این هفته کاهش یافته البته امروز این روند ادامه پیدا نکرده زیرا درباره حصول نتیجه مثبت در مذاکرات تجاری چین و آمریکا امیدهایی پدید آمده است. واقعیت این است که شاخص های بنیادی بازار فلزات پایه مثبت است و گاه کاهش قیمت ها به دلایل زودگذر رخ می دهد. اما درباره آینده چه می توان گفت؟

شاخص دلار

تغییرات شاخص دلار یکی از عوامل موثر بر قیمت فلزات پایه است. روز چهارشنبه نشست دو روزه کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا پایان یافت و جروم پاول، رییس بانک مرکزی این کشور سخنانی بیان کرد که به رشد ارزش دلار در برابر یورو و پوند منجر شد. در حالیکه بسیاری از تحلیلگران انتظار داشتند او به احتمال کاهش نرخ های بهره در آینده اشاره کند او این احتمال را رد کرد. ترامپ و تیم اقتصادی دولت او با افزایش نرخ های بهره مخالف بوده اند و اخیرا ترامپ از بانک مرکزی آمریکا خواسته است نرخ های بهره را یک درصد پایین آورد. این درخواست از دید بانک مرکزی قابل قبول نیست مگر آنکه داده های اقتصادی نگران کننده شود.

انتظار می رود بانک مرکزی برای مدتی در برابر این درخواست مقاومت کند بویژه اگر داده های اقتصادی مثبت باشد بانک مرکزی دلیلی برای کاستن از نرخ های بهره نمی بیند. اقتصاد آمریکا در سه ماهه نخست امسال 3.2 درصد رشد کرده که رقمی مناسب محسوب می شود. البته برخی شاخص های اقتصاد آمریکا ضعیف هستند اما وضعیت اقتصادی این کشور نسبت به دیگر اقتصادهای توسعه یافته بسیار بهتر است. بنابراین بعید است شاخص دلار کاهش یابد و این یک عامل فشار بر قیمت مواد خام از جمله فلزات پایه است. شاخص دلار در سال جاری میلادی رشد کرده است.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

اقتصاد چین

وضعیت اقتصاد چین دومین عامل موثر بر بازار فلزات پایه است. وعده هایی از سوی دولت و بانک مرکزی چین برای تداوم و افزایش حمایت ها از رونق اقتصاد این کشور مطرح شده و این یک خبر خوب است. اما سیاست های یاد شده برای حفظ ثبات در اقتصاد اتخاذ می شود و امسال نرخ رشد اقتصادی چین پایین تر از سال قبل خواهد بود. در هر حال اگر اقتصاد چین به ثبات برسد افق بازار فلزات پایه مثبت خواهد بود. وضعیت مذاکرات تجاری چین و آمریکا یک عامل مهم است که بر اقتصاد دو کشور و مصرف فلزات پایه اثر می گذارد. قرار است پایان هفته آینده نتیجه این مذاکرات مشخص شود و پیش بینی شده توافق حاصل خواهد شد. درباره اینکه تمامی موارد مورد اختلاف حل شود تردیدهایی وجود دارد اما حرکت دو کشور به سمت کاهش تنش های تجاری یک خبر مثبت است. آمریکا و چین به ترتیب بر 250 میلیارد دلار و 110 میلیارد دلار کالاهای صادراتی طرف مقابل تعرفه اعمال کرده اند. مذاکرات در ماه های اخیر ادامه داشته و امروز نیز در جریان است.

ذخیره فلزات پایه

برخی نهادهای تحلیلگر نسبت به بروز اختلال در عرضه که سبب کاهش ذخیره فلزات پایه در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی می شود هشدار داده اند. این احتمال برای چند فلز پایه مطرح است و بویژه در ماه های آینده شاهد افت ذخیره این فلزات خواهیم بود. البته سرمایه گذاران در بازار فلزات پایه باید به این واقعیت توجه داشته باشند که نوسان قیمت ها ادامه پیدا خواهد کرد و گاه ممکن است قیمت این فلزات افت شدید داشته باشد. به باور اکثر تحلیلگران، افق بازار فلزات پایه امیدبخش است اما نباید انتظار داشت قیمت ها به میزانی قابل ملاحظه رشد کند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24