Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در روزهای اخیر تغییرات قیمت نفت نسبتا بزرگ بوده و با توجه به عواملی که بر بازار اثر می گذارند می توان انتظار داشت شرایط در آینده همچنان بی ثبات باشد. همچنین در بازار ..

پیش بینی نوسان بزرگ قیمت در دو بازار بسیار مهم!

بورس24 : قیمت نفت در روزهای اخیر نوسان های چند دلاری داشته و بعید نیست این روند ادامه پیدا کند زیرا عوامل متعدد بر قیمت ها اثر می گذارند و نیز هنوز مشخص نیست در آینده چه میزان از عرضه نفت ایران کاسته خواهد شد. هفته گذشته دولت آمریکا اعلام کرد معافیت خریداران نفت ایران از تحریم ها تمدید نخواهد شد و این اقدام با هدف کاهش شدید صادرات نفت ایران انجام شده است. با انتشار این خبر، قیمت نفت رشد کرد اما نه آن میزان که پیش بینی شده بود. به باور تحلیلگران وجود مازاد ظرفیت تولید در عربستان و چند کشور دیگر این اطمینان را در بین مصرف کنندگان بزرگ نفت ایجاد کرده که بازار با شوک مواجه نخواهد شد. ترامپ نیز تلاش کرده خریداران نفت ایران را به تامین نیاز خود از دیگر کشورها ترغیب کند اما واقعیت این است که تغییر فروشنده برای برخی از این کشور بسیار دشوار است.

درباره میزان کاهش صادرات نفت ایران در ماه های آینده تخمین های مختلف مطرح است. بسیاری از کارشناسان معتقدند صادرات نفت ایران در نهایت به محدوده 700 هزار بشکه کاهش خواهد یافت البته برخی نیز این رقم را 500 هزار بشکه پیش بینی کرده اند. عربستان اعلام کرده فعلا بر تولید نفت خود نمی افزاید زیرا هیچ چیز مشخص نیست و باید ابتدا تحولات در بازار بررسی شود. از سوی دیگر این کشور تمایل دارد برنامه کاهش عرضه نفت ادامه یابد. این برنامه از ابتدای سال جاری میلادی در واکنش به کاهش شدید قیمت ها در پایان سال قبل، اجرا شده و تاثیر مثبت بر قیمت ها داشته است. اوپک و چند کشور دیگر از جمله روسیه در این برنامه حضور دارند. میزان کاهش عرضه 1.2 میلیون بشکه در روز است. در دو سال اخیر برنامه هایی که اوپک پلاس برای بالا بردن قیمت ها انجام داده موفق بوده است.

تحولات اخیر در ونزوئلا فعلا اثری بر بازار نفت نداشته و این بدان دلیل است که از پیش میزان تولید نفت این کشور دچار بحران در آمریکای لاتین، به شدت کاهش یافته است. بازار فرض را بر این گذاشته که برای مدتی طولانی نفت ونزوئلا عرضه نخواهد شد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

احتمال کاهش قیمت ها

بازار سنگ آهن در روزهای اخیر آرام بوده و به باور تحلیلگران این آرامش مقدمه نوسان های بزرگ در قیمت هاست. قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد در بندر کینگدائو چین روز گذشته 94 دلار بود. رشد شدید قیمت ها در هفته های اخیر حاصل اختلال در تولید سنگ آهن در برزیل و کاهش عملیات های صادرات در استرالیاست. البته آغاز فعالیت های ساخت و ساز در چین با گرم شدن هوا نیز در رشد قیمت ها موثر بوده است. اما نهادهای تحلیلگر معتقدند به تدریج بر تولید سنگ آهن در برزیل افزوده می شود و نیز اگر قیمت ها در این سطوح باقی بماند تولید در دیگر کشورها افزایش خواهد یافت. در واقع این باور وجود دارد که عرضه به میزان کافی وجود دارد و بالا باقی ماندن قیمت ها منطقی نیست.

فعالان بازار سنگ آهن به وضعیت اقتصادی چین و برنامه های حمایتی دولت این کشور توجه دارند. شاخص های اقتصادی چین در هفته های اخیر امیدبخش بوده البته این به معنای آن نیست که امسال نرخ رشد اقتصاد چین کاهش نمی یابد. اما اگر ثابت شود ثبات اقتصادی حفظ می شود نگرانی ها کاهش خواهد یافت. دولت برنامه های حمایتی فراگیرتر اجرا خواهد کرد و این به معنای افزایش مصرف فولاد است. در سه ماهه نخست امسال اقتصاد چین 6.4 درصد رشد کرده اما پیش بینی شده امسال نرخ رشد 6.2 درصد خواهد بود. کاهش نرخ رشد بخشی از برنامه دولت چین برای متعادل کردن اقتصاد است. دولت چین همچنین در حال اجرای برنامه اصلاحات از جمله کاهش مازاد ظرفیت تولید در بخش های مختلف و افزودن بر مصرف داخلی است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24