Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

نوسان های محدود و گاه کاهش قیمت فلزات پایه و رشد شاخص دلار در هفته های اخیر برای بسیاری از کارشناسان و سرمایه گذاران نگران کننده بوده و پرسش های گوناگون درباره آینده مطرح شده در این مطلب زوایای ..

امید به رونق بازار مواد خام بجاست؟ بله اما ..

بورس24 : امروز نوسان در ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان محدود بوده و به نظر می رسد سرمایه گذاران منتظر داده های جدید از اقتصاد منطقه یورو و آمریکا هستند که تا ساعاتی دیگر منتشر می شود. در روزهای آینده نیز نه تنها گزارش های مهم از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود بلکه بانک مرکزی آمریکا و بانک مرکزی انگلستان نشست سیاستگذاری خواهد داشت. واقعیت این است که تغییرات شاخص دلار اهمیت بسیار بالایی دارد و بر تمامی بازارها اثر می گذارد در نتیجه ضروری است جهت تغییرات این شاخص مورد بررسی قرار گیرد.

شاخص دلار در سال جاری میلادی عملکرد مثبت داشته و این درحالیستکه به باور بسیاری از تحلیلگران، بانک مرکزی آمریکا حداقل تا پایان سال جاری میلادی نرخ های بهره را بالا نخواهد برد. این نهاد سال پیش چهار بار نرخ های بهره را بالا برد و تا چند ماه پیش قصد داشت امسال نیز این برنامه را ادامه دهد اما بروز برخی ضعف ها در شاخص های اقتصادی آمریکا و جهان سبب شده برنامه یاد شده متوقف شود.

با آنکه در نشست ماه مارس بانک مرکزی آمریکا احتمال افزایش نرخ های بهره در سال جاری میلادی رد شد اما درباره تصمیم های پولی این نهاد قطعیتی وجود ندارد بدین معنا که مشخص نیست آیا این نهاد با مشاهده داده های مثبت اقتصادی، بار دیگر در مسیر بالا بردن نرخ های بهره قرار خواهد گرفت یا برعکس، پایان سال جاری میلادی نرخ های بهره را یک بار کاهش خواهد داد. این ابهام یک دلیل رویکرد انتظار در برخی سرمایه گذاران و شرکت هاست.

برخی اعضاء تیم اقتصادی دولت آمریکا مایلند بانک مرکزی این کشور نرخ های بهره را کاهش دهد زیرا به باور آنها این نهاد در بالا بردن نرخ ها زیاده روی کرده است. اما رییس بانک مرکزی و اعضاء کمیته سیاستگذاری این نهاد معتقدند وضعیت اقتصادی مناسب است و ضرورتی ندارد نرخ های بهره پایین آورده شود.

بر مبنای وضعیت کنونی، انتظار می رود بانک مرکزی آمریکا در ماه های آینده به بررسی داده های اقتصادی بپردازد و نرخ های بهره بالا برده نشود. اما این بدان معنا نیست که شاخص دلار کاهش خواهد یافت زیرا این شاخص ارزش دلار را در برابر سبدی از شش ارز معتبر نشان می دهد و اگر ارزش این ارزها بویژه یورو و پوند کاهش یابد شاخص دلار حمایت می شود.

نکته مهم دیگر این است که در حال حاضر اقتصاددان ها معتقدند ریسک رکود اقتصاد آمریکا را تهدید نمی کند و ضعف های جدی در سال 2021 مشاهده خواهد شد. بدین ترتیب احتمال آنکه بانک مرکزی آمریکا نرخ های بهره را کاهش دهد بسیار کم است. این یعنی شاخص دلار به احتمال زیاد در مسیر رشد حرکت خواهد کرد و اگر چنین شود قیمت مواد خام برای رشد با مانع مواجه می شود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

یک عامل دیگر که بر قیمت این مواد اثر دارد وضعیت اقتصادی چین است. سیاست های حمایتی بانک مرکزی و دولت چین ادامه پیدا خواهد کرد و ممکن است افزایش یابد. همچنین پیش بینی شده از تنش های تجاری بین چین و آمریکا کاسته شود زیرا دو طرف در چند ماه اخیر مشغول مذاکره بوده اند و اخیرا وزیر دارایی آمریکا نسبت به حصول توافق ابراز خوشبینی کرده است. اگر نشانه های عملی از کاهش تنش ها مشاهده شود شاهد رونق بازار مواد خام خواهیم بود. در ماه های آینده ترامپ به معرفی دستاوردهای خود در حوزه اقتصادی نیازمند است زیرا به انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا نزدیک می شویم. بنابراین ضروری است از تنش های تجاری با چین کاسته شود تا وضعیت شاخص های اقتصادی بهبود یابد.

بر مبنای آنچه بیان شد افق بازار مواد خام در ماه های آینده تحت تاثیر تغییرات شاخص دلار و داده ها از اقتصاد چین و جهان قرار دارد. عامل اول بر قیمت ها فشار وارد می کند اما عامل دوم از رشد قیمت ها حمایت خواهد کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت مس در سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24