Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

۶٠ شرکت در بورس ونزوئلا حضور دارند و آخرین معامله در بازار سهام کاراکاس همین جمعه گذشته انجام شده است... بورس این روزها در ونزوئلا به کیف پول ثروتمندان تبدیل شده و آن ها برای حفظ دارایی سهم می خرند... بورس کاراکاس تورم شدید این کشور و فروپاشی اقتصادی را به نمایش گذاشته...

اینجا کاراکاس ؛ شاخص بورس ٢٠٠ هزار درصد رشد کرده!!

بورس24 : شاید باور این موضوع سخت باشد که ونزوئلا، کشوری دچار فروپاشی اقتصادی و تورم نجومی، دارای بورس است و شاخص این بورس تا همین چند هفته پیش رشد ۲۰۰ هزار درصدی داشت! بله درست خواندید. شاخص بورس ونزوئلا تا چهارم ماه جاری میلادی ۱۹۹ هزار و ۵۰۰ درصد رشد کرده بود اما مشکل اینجاست که این رشد به دلار نیست بلکه به پول ملی بی ارزش ونزوئلا یعنی بولیوار است!!!

سال پیش عملکرد بورس ونزوئلا بدترین عملکرد در بین بورس های جهان بود و ۹۴ درصد کاهش یافت. در واقع سال قبل بورس این کشور تقریبا تمام ارزش خود را از دست داد. بسیار تعجب آور است که بورس ونزوئلا کشوری که تحت حاکمیت "حزب متحد سوسیالیست" است و هیچ اعتقادی به اقتصاد بازار و مالکیت خصوصی ندارد ، هنوز با 60 شرکت مشغول فعالیت است!!

تحلیلگران اقتصادی می گویند : جو منفی اجتماعی که در کاهش قیمت سهام شرکت های بورسی نمود پیدا کرده یک عامل رکود اقتصادی، افزایش جرم، بیماری، ناآرامی‌های اجتماعی و نارضایتی از دولت این کشور بوده است. اگر بورس ونزوئلا یک نماد از وضعیت اقتصادی این کشور باشد به این نتیجه می‌رسیم که اقتصاد ونزوئلا دچار فروپاشی شده است.

رکود اقتصادی در ونزوئلا اکنون در سومین سال خود است اما نیکلاس مادورو با پشتیبانی ارتش همچنان در مسند قدرت قرار دارد. این درحالی است که برخی از کشورها اعلام کرده اند تنها خوان گوایدو رهبر مخالفان را به رسمیت می‌شناسند. گوایدو رئیس پارلمان ونزوئلا است که چندی پیش خود را رئیس جمهور این کشور معرفی کرد و خواستار کناره‌گیری مادورو و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آینده ای نزدیک شد.

سه روز پیش آمریکا شرکت ملی نفت ونزوئلا را تحریم کرد و این بدان معناست که شرکت های آمریکایی نمی‌توانند از آن شرکت نفت بخرند و شرکت های خارجی که با استفاده از سیستم مالی آمریکا از شرکت ملی نفت ونزوئلا نفت می خرند مورد تحریم قرار می گیرند.مقامات آمریکایی در اظهارنظرهای مختلف مدعی شده اند : مادامی که مادورو در مسند قدرت قرار دارد شرایط اقتصادی و بورس ونزوئلا سخت‌تر می‌شود اما اگر مادورو از قدرت کنار رود احتمال نجات ونزوئلا وجود دارد.

سرمایه گذاران در بورس ونزوئلا بر کوچک‌ترین تحولات در موازنه قدرت بین دولت و مخالفان تمرکز کرده اند و منتظر هستند تا تکلیف کشور مشخص شود. سال گذشته میلادی قیمت سهام در بورس ونزوئلا ۷۳ هزار درصد رشد کرد و یک دلیل این رشد، افزایش شدید نرخ تورم است که پیش‌بینی شده به زودی به میلیون‌ها درصد خواهد رسید. این نرخ تورم مشابه نرخ تورم در آلمان چند دهه پیش و زیمبابوه است. تولید ناخالص داخلی ونزوئلا سال گذشته میلادی ۱۸ درصد کاهش یافت و تورم بالا حاصل چاپ پول برای جبران کاهش تولید نفت بوده است. انتظار می‌رود کسری مالی دولت همچنان ادامه پیدا کند زیرا فشارهای اقتصادی رو به افزایش است و کسری مالی کاملا با افزایش پایه پولی تامین می شود. طبیعی است که نتیجه این روند رشد شدید نرخ تورم است.

در حالی که اکثر مردم توان تأمین نیازهای اولیه زندگی خود را ندارند ثروتمندان برای در امان ماندن از تورم ، در بورس ونزوئلا سرمایه گذاری می کنند تا قدرت خرید خود را حفظ کنند. در واقع بورس به کیف پول ثروتمندان تبدیل شده است. تعداد بسیار کمی از مردم یعنی ثروتمندان، از بورس به عنوان یک بانک مرتبط با تورم استفاده می کنند به این معنا که برای سپرده گذاری، سهام می‌خرند و برای نقد کردن پول خود سهام شان را می‌فروشند. البته بدون تردید این شرایط قابل تداوم نیست زیرا اقتصاد ونزوئلا دچار فروپاشی شده است.

در خیلی از کشور ها اگر از یک مدیر صندوق سرمایه‌گذاری بپرسید پول نقد خود را چطور سرمایه گذاری کنم به شما می گوید بخشی بزرگ در سهام، بخشی در اوراق قرضه و بخشی در صندوق ها یا دارایی های خصوصی. به احتمال زیاد او به شما نخواهد گفت در ساختمان، تخم مرغ یا شیر سرمایه گذاری کنید!

اما در ونزوئلا شرایط فرق دارد. در این کشور بنا بر برخی تخمین ها ، امسال نرخ تورم به میلیون ها درصد می‌رسد بنابراین چیزهایی که در دیگر کشورها برای سرمایه‌گذاری اصلاً مناسب نیستند زیرا ارزش آن ها از دست می رود در ونزوئلا حوزه های جذاب برای سرمایه گذاری به شمار می روند. به همین دلیل است که اطراف کاراکاس پایتخت ونزوئلا شاهد ظهور نشانه هایی از ساخت و ساز هستیم. شرکت‌ها باید دارایی خود را جایی سرمایه‌گذاری کنند که تورم ارزش آن را از بین نبرد. نرخ بالای تورم به ندرت مشاهده می‌شود و حاصل فروپاشی اقتصادی و درگیری های داخلی است. ونزوئلا سال‌هاست در این شرایط به سر می‌برد و طی این سال ها مردم باید پول خود را در جایی سرمایه‌گذاری می‌کردند و یک حوزه سرمایه گذاری برای آن ها بورس ونزوئلا است. عده ای از تحلیل گران معتقدند : اگر مادورو در قدرت باقی بماند ، بورس هم جذابیت خود را از دست خواهد داد.

روز جمعه گذشته رقم شاخص بورس ونزوئلا که "شاخص عمومی" نامیده می شود 17071 واحد بود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص بورس ونزوئلا در پنج سال اخیر و تغییرات نرخ تورم در این کشور در یک دهه اخیر نشان داده شده است:

تغییرات شاخص بورس در 5 سال اخیر

تغییرات شاخص در سال جاری میلادی تاکنون

منبع : اکونومیست ؛ فوربس

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24