Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

افت شاخص های مالی، کاهش قیمت فلزات پایه، توقف رشد قیمت نفت و برخی گزارش های منفی از اقتصادهای بزرگ. حالا سرمایه گذاران به این موضوع فکر می کنند که آیا خوشبینی های ابتدای سال جاری میلادی ..

جهت گیری بازارها در حال تغییر است؟ توصیه کارشناسان چیست؟

بورس24 : روز گذشته عملکرد اکثر بازارهای مالی در اقتصادهای بزرگ آسیا، اروپا و آمریکا منفی بود زیرا از یک سو بار دیگر سرمایه گذاران بر ضعف اقتصاد جهان تمرکز کرده اند و از سوی دیگر گزارش عملکرد برخی شرکت های بورسی منفی بود. گزارش منتشر شده از وضعیت بازار کار آمریکا در هفته قبل چندان مثبت نبود البته تعداد متقاضیان جدید بیمه بیکاری زیر 300 هزار نفر اعلام شد که رقمی مطلوب است. ابتدای سال جاری میلادی سیگنال های فرستاده شده از سوی بانک مرکزی آمریکا مبنی بر متوقف شدن برنامه افزایش نرخ های بهره سبب رفع برخی نگرانی ها در بین سرمایه گذاران شد اما به نظر می رسد این توقف دیرهنگام بوده و ضعف در شاخص های اقتصاد این کشور عمیق است. از سوی دیگر هنوز مشخص نیست محتوای توافق تجاری چین و آمریکا چیست. هفته آینده مذاکرات تجاری این دو کشور ادامه پیدا خواهد کرد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

بازار طلا در روزهای اخیر وضعیت چندان مطلوب نداشته و به نظر می رسد عوامل حمایت کننده از قیمت ها ضعیف شده اند. رشد شاخص دلار و رونق شاخص های مالی در بورس های بزرگ از جذابیت طلا کاسته است. ابتدای سال جاری میلادی پیش بینی شده بود قیمت هر اونس فلز زرد امسال به 1500 دلار خواهد رسید اما در روزهای اخیر نهادهای سرمایه گذاری پیش بینی کرده اند قیمت ها به 1350 دلار می رسد البته اگر شاخص دلار کاهش یابد و ریسک هایی که اقتصاد جهان را تهدید می کنند از میان نروند.

عملکرد نقره، پلاتین و پالادیوم نیز در روزهای اخیر چندان امیدبخش نبوده و شاهد کاهش قیمت این فلزات گرانبها بوده ایم. قیمت نقره زیر 15 دلار نوسان کرده و قیمت پالادیوم که چندی پیش 1620 دلار رسیده بود به محدوده 1420 دلار کاهش یافته است. سرنوشت بازار طلا عمدتا به تغییرات شاخص دلار وابسته است. اگر بانک مرکزی آمریکا تحت فشار ترامپ و داده های منفی اقتصادی نرخ های بهره را کاهش دهد شاخص دلار کاهش خواهد یافت و قیمت طلا حمایت می شود. البته یک عامل رشد ارزش دلار ضعف در شاخص های اقتصادی اروپاست و از آنجا که این ضعف پایدار است نباید انتظار داشت شاخص دلار کاهش قابل ملاحظه پیدا کند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

وضعیت کنونی بازار فلزات پایه سبب نگرانی هایی در بین سرمایه گذاران شده است و بویژه سهامداران شرکت های معدنی منتظر مشخص شدن جهت حرکت بازار هستند. روز گذشته قیمت این فلزات عموما کاهش یافت و قیمت مس به زیر 6400 دلار در هر تن رسید. عاملی که اخیرا بر قیمت ها فشار وارد کرده افزایش ذخیره برخی از این فلزات در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی است. البته اگر شرایط اقتصاد جهان خوب بود این افزایش سبب نگرانی نمی شد اما امسال نرخ رشد اقتصاد جهان بسیار پایین تر از سال قبل است و طبیعی است که رشد مصرف فلزات پایه کندتر خواهد بود.

افزایش قیمت نفت یک دلیل نگرانی درباره کاهش مصرف فلزات پایه است زیرا رشد قیمت نفت بر اقتصاد جهان فشار وارد می کند و این درحالیستکه از پیش ضعف های عمیق در اقتصاد جهان مشاهده شده است. تمدید نشدن معافیت خریداران نفت ایران از تحریم های آمریکا به رشد قیمت نفت به بالاترین میزان در سال جاری میلادی منجر شده و هنوز مشخص نیست عربستان و امارات تمایل و توانایی افزایش قابل ملاحظه عرضه برای مهار کردن قیمت ها را دارند یا نه. و اگر اختلال در عرضه فلزات پایه بسیار اندک باشد عامل مهمی برای افزایش قیمت ها وجود ندارد. البته بعید است شاهد کاهش شدید قیمت ها باشیم. سیاست های حمایتی در چین ادامه پیدا خواهد کرد و ثبات این اقتصاد حفظ خواهد شد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

امروز گزارشی از اقتصادهای بزرگ آسیا و اروپا منتشر نمی شود و انتظار می رود بازارهای مالی در این دو قاره آرام باشند. البته چند گزارش از اقتصاد آمریکا در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. تحلیلگران به سرمایه گذاران توصیه می کنند درباره حضور تمام قد در بازارهای پرریسک نظیر سهام و فلزات پایه با تامل و احتیاط عمل کنند. ضروری است ابتدا برخی ابهام ها رفع شود. البته نباید دچار وحشت شد.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24