Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

این روزها رفتار بازارهای مختلف تااندازه ای عجیب شده است. از یک سو شاهد انتشار گزارش های مثبت از اقتصاد چین و آمریکا هستیم و از سوی دیگر شاخص دلار در حال رشد است و سرمایه گذاران نگران تاثیر این عامل بر بازار مواد خام ...

چند نکته درباره عملکرد بازارهای مالی، شاخص دلار و بازار نفت!

بورس24 : روز گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ جهان عموما کاهش یافتند و این در حالی بود که گزارش های منتشر شده از اقتصاد چین و آمریکا در هفته های اخیر مثبت بوده و انتظار می رفت سرمایه گذاران همچنان ریسک پذیر باقی بمانند. البته میزان کاهش شاخص ها محدود بود و به نظر می رسد پس از افزایش های قابل ملاحظه در شاخص ها طی ماه های اخیر، اکنون وقت استراحت بازار است. هفته آینده مذاکرات تجاری چین و آمریکا ادامه پیدا خواهد کرد و پیش بینی شده بزودی توافق حاصل شود اما تاثیر این خبرهای مثبت از پیش بر بازارها گذاشته شده در نتیجه اگر قرار است بازارهای مالی پررونق باقی بماند باید اخبار جدید منتشر شود. یک عامل مهم دیگر رویکرد انتظار در سرمایه گذاران این است که آنها منتظر گزارش عملکرد شرکت های بورسی هستند. این هفته اوج انتشار این گزارش هاست.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

بازار نفت روز گذشته آرام بود و فعالان بازار بر اخبار جدید از موضع گیری خریداران نفت ایران در قبال تصمیم دولت آمریکا تمرکز کرده بودند. روز دوشنبه دولت آمریکا اعلام کرد معافیت شش ماهه خریداران نفت ایران از تحریم ها را تمدید نخواهد کرد و از ابتدای ماه جدید میلادی یعنی هفته بعد نباید خرید نفت ایران ادامه پیدا کند. این درحالیستکه هنوز مشخص نیست آیا کاهش شدید عرضه نفت ایران قابل جبران هست یا نه. آمریکا تلاش کرده بازار را آرام نگه دارد به این معنا که تاکید کرده همپیمان های این کشور می توانند کاهش عرضه نفت ایران را جبران کنند. روز گذشته وزیر نفت عربستان گفت: "عجله ای برای افزایش تولید نداریم و تا وقتی کمبود در بازار نفت مشاهده نشود اقدامی انجام نخواهد شد."

متوقف شدن افزایش قیمت نفت به این معناست که فعلا بازار به وجود میزان کافی نفت اطمینان دارد. امسال تقاضای جهانی برای نفت 1.5 میلیون بشکه بالاتر از سال قبل است. عربستان و امارات دارای مازاد ظرفیت تولید هستند و می توانند حداقل بخشی از کاهش عرضه نفت ایران را جبران کنند. البته اختلال در عرضه نفت ونزوئلا و لیبی یک تهدید برای ثبات بازار نفت است. روز گذشته اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرده هفته قبل ذخیره نفت این کشور 5.5 میلیون بشکه افزایش یافته است. این خبر نیز یک عامل فشار بر قیمت نفت بود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

در هفته های اخیر رشد شاخص دلار به موضوعی نگران کننده برای فعالان بازارهای مالی و مواد خام تبدیل شده است. به دلیل آنکه وضعیت اقتصادی آمریکا بهتر از اروپا و ژاپن است ارزش دلار در برابر یورو، پوند و ین حمایت شده و این رشد بر قیمت مواد خام و سوددهی شرکت های بورسی در آمریکا اثر منفی می گذارد. بانک مرکزی آمریکا برنامه افزایش نرخ های بهره را متوقف کرده اما این اقدام نتوانسته از رشد ارزش دلار جلوگیری کند. این نهاد سال پیش چهار بار نرخ های بهره را بالا برد و به باور ترامپ نباید این اقدام صورت می گرفت. بعید نیست در ماه های آینده شاهد یک بار کاهش نرخ های بهره باشیم. البته بانک مرکزی آمریکا تلاش کرده استقلال خود را حفظ کند و تحت فشار ترامپ اقدامی انجام ندهد. در هر حال اگر رشد شاخص دلار ادامه یابد شانس افزایش قیمت مواد خام کمتر می شود. تداوم سیاست های حمایتی بانک های مرکزی ژاپن، اروپا و انگلستان از کاهش ارزش دلار جلوگیری می کند. در هفته های اخیر گزارش هایی که از اقتصادهای یاد شده منتشر شده چندان رضایت بخش نبوده در نتیجه فعلا سیاست های حمایتی ادامه پیدا می کند.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

امروز دو گزارش یعنی وضعیت بازار کار آمریکا در هفته قبل و تغییرات سفارش کالاهای بادوام این کشور منتشر می شود که انتظار می رود محتوای آنها مثبت باشد در این حالت دلار همچنان حمایت خواهد شد.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24