Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

فعالان بازار فلزات پایه در روزهای اخیر شاهد افت قیمت ها بوده اند و این درحالیستکه گزارش های منتشر شده از اقتصاد چین مثبت بوده است. این پرسش مهم مطرح است که آیا بازار فلزات پایه در مسیر نزولی ..

اوضاع بازار فلزات پایه نگران کننده است؟

بورس24 : در هفته های اخیر نوسان قیمت فلزات پایه بزرگ نبوده و به نظر می‌رسد فعالان بازار منتظر رفع ابهام‌ها درباره وضعیت اقتصاد چین و جهان هستند البته عملکرد بازار فلزات پایه در ماه های اخیر در مجموع مثبت بوده اما اکنون برای مشخص شدن جهت حرکت بازار به داده های جدید نیاز است. سیاست‌های حمایتی دولت و بانک مرکزی چین مهمترین عامل تعیین کننده برای وضعیت بازار فلزات پایه است.

این سیاست ها در ماه های اخیر بیشتر شده و چند روز پیش خبرگزاری دولتی شینهوا با اشاره به نشست دفتر سیاسی حزب کمونیست این کشور به ریاست رئیس جمهوری چین اعلام کرد چین سیاست‌های حمایتی را ادامه خواهد داد زیرا ریسک هایی که رونق اقتصاد را تهدید می کنند همچنان باقی هستند. این بیانیه دو روز پس از اعلام نرخ رشد اقتصادی چین در سه ماهه نخست امسال صادر شد. اقتصاد چین در فصل نخست امسال 6.4 درصد رشد کرده که بالاتر از پیش‌بینی‌ها است.

رشد تولید صنعتی و افزایش تقاضای داخلی دو عامل این رشد مطلوب هستند. مقامات چین معتقدند شرایط بیرونی یعنی اقتصاد جهان در وضعیت چندان مطلوب قرار ندارد و در داخل مشکلات بزرگ در برابر رونق اقتصاد مشاهده می شود بنابراین ضروری است تدابیر حمایتی ادامه پیدا کند. برای سال جاری میلادی دولت چین برنامه کاهش مالیات ها به ارزش حدود ۳۰۰ میلیارد دلار را اجرا می‌کند تا شرکت ها در وضعیت بهتر بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. بانک مرکزی چین نیز سپرده قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی را بارها کاهش داده تا بانک ها توانایی بیشتری برای وام دادن داشته باشند.

دفتر سیاسی حزب کمونیست چین تاکید کرد دولت و بانک مرکزی به شکل موثر از اقتصاد حمایت خواهد کرد و این حمایت به شکل تسهیل فعالیت های شرکت های خصوصی کوچک و متوسط است. در واقع دولت چین چهار هدف را به شکل همزمان دنبال خواهد کرد: تثبیت رشد اقتصاد، اجرای اصلاحات، کنترل ریسک ها و بالا بردن سطح رفاه مردم.

در بخش اصلاحات، کاهش بدهی ها و جلوگیری از سفته بازی در بخش مسکن در اولویت قرار دارند. پیش‌بینی می‌شود امسال رشد اقتصادی چین به 6.2 درصد یعنی پایین‌ترین میزان در ۳۰ سال اخیر کاهش پیدا کند اما این کاهش به شکل کنترل شده رخ خواهد داد و دولت چین ابزارهای لازم برای حفظ ثبات در اقتصاد را در اختیار دارد. اما باید به یک نکته اشاره شود و آن اینکه توانایی دولت و بانک مرکزی چین برای حمایت از اقتصاد این کشور بی نهایت نیست و این دو نهاد با محدودیت هایی مواجه هستند.

موضوع مذاکرات تجاری چین و آمریکا یک عامل مهم است که در ماه های اخیر بر عملکرد اقتصاد دو کشور و جهان تاثیر داشته است. مذاکرات یاد شده از اواخر سال گذشته میلادی آغاز شده و تاکنون ادامه پیدا کرده است. هفته آینده هیات تجاری آمریکا به چین سفر می کند تا آخرین موضوعات موجود بررسی و تصمیم گیری ها انجام شود.

درباره نتیجه این مذاکرات امیدواری هایی وجود دارد و کارشناسان معقتدند دو طرف به توافق خواهند رسید البته بعید است تمامی درخواست های آمریکا از چین تحقق یابد. دیدگاه غالب این است که چین و آمریکا از اعمال تعرفه های جدید بر کالاهای صادراتی طرف مقابل اجتناب خواهند کرد و نیز برخی تعرفه های کاهش می یابد. اگر چنین شود بخشی از نگرانی ها درباره آینده از میان خواهد رفت اما فعالان بازار فلزات پایه باید به این موضوع توجه داشته باشند که امسال نرخ رشد اقتصاد جهان پایین تر از سال قبل است.

بدین ترتیب نباید انتظار داشت عملکرد بازار این فلزات چشمگیر باشد. بویژه اگر ذخیره فلزات پایه در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی افزایش یابد و شاخص دلار رشد کند بعید است قیمت ها افزایش قابل ملاحظه و پایدار داشته باشد. برخی تحلیلگران معتقدند به دلیل ضعف در اقتصاد اروپا، امسال شاخص دلار در مسیر صعودی حرکت خواهد کرد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

در روزهای اخیر به دلیل رشد شاخص دلار و افزایش ذخیره برخی فلزات پایه شاهد افت نسبی قیمت ها بوده ایم. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24