Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

به رغم نوسان هایی که گاه در بازارهای مالی و مواد خام مشاهده می شود کارشناسان معتقدند سرمایه گذاران از دوران هراس عبور کرده اند و با آنکه نگرانی هایی دارند، نسبت به آینده امیدوار هستند. در این میان ..

آرامش سبز بر بازارها حاکم می شود؟

بورس24 : هفته گذشته وضعیت اکثر بازارهای مالی بزرگ خوب بود البته شاخص‌ها رشد چشمگیر نداشتند. قیمت نفت اندکی افزایش یافت، نوسان قیمت فلزات پایه بزرگ نبود و قیمت طلا کاهش پیدا کرد. این در حالی است که شاخص دلار اندکی پایین آمد. می توان گفت جو حاکم بر بازارهای مالی و مواد خام مثبت است اما هشدارهای صندوق بین المللی پول درباره کاهش نرخ رشد اقتصاد جهان در سال جاری میلادی تحت تاثیر عوامل گوناگون، سبب احتیاط سرمایه‌گذاران شده است. در حال حاضر ابهام‌هایی درباره سرنوشت مذاکرات تجاری چین و آمریکا، سیاست های پولی بانک های مرکزی بزرگ، وضعیت اقتصادی منطقه یورو و برنامه خروج انگلستان از اتحادیه اروپا وجود دارد. در ادامه به تقویم اقتصادی جهان در هفته پیش رو و برخی پیش بینی ها که از سوی کارشناسان مطرح شده اشاره می کنیم.

روز دوشنبه شاخص فعالیت‌های تولیدی امپایر استیت نیویورک در ماه جاری میلادی اعلام می‌شود و یکی از مقامات بانک مرکزی آمریکا سخنرانی خواهد کرد. این دو عامل بر ارزش دلار اثر خواهند داشت. عملکرد شاخص دلار در سال جاری میلادی مثبت بوده و این در حالی است که بانک مرکزی آمریکا برنامه افزایش نرخ های بهره را متوقف کرده است. به باور تحلیلگران ضعف اقتصاد منطقه یورو، تداوم برنامه‌های حمایتی بانک های مرکزی بزرگ و بحران سیاسی در انگلستان عوامل اصلی فشار بر ارزش یورو، ین و پوند در برابر دلار هستند. پیش بینی شده این هفته نوسان ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر محدود خواهد بود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز سه شنبه شاخص قیمت مسکن در چین در ماه گذشته، شاخص فعالیت‌های اقتصادی در آلمان در ماه جاری، وضعیت بخش ساخت و ساز در منطقه یورو و تغییرات تولید صنعتی در آمریکا در ماه گذشته میلادی اعلام می شود. همچنین موسسه نفت آمریکا تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته قبل را اعلام خواهد کرد. قیمت نفت در سه هفته اخیر رشد کرده زیرا از یک سو اوپک و روسیه از عرضه نفت کاسته اند و از سوی دیگر تحریم نفتی ونزوئلا و ایران و اختلال در عرضه نفت لیبی نگرانی‌هایی درباره به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا به وجود آورده است. برخی نهادهای تحلیلگر پیش بینی خود از متوسط قیمت نفت در سال جاری را بالا برده اند البته قیمت نفت در ماه‌های آینده در سطوح خیلی بالاتر از اکنون قرار نخواهد گرفت. سه هفته دیگر دوره شش ماهه معافیت خریداران نفت ایران از تحریم های آمریکا پایان یابد و مشخص نیست آیا این معافیت تمدید می‌شود یا نه و اگر می شود برای چند کشور تمدید خواهد شد. شرایط بازار به شکلی است که انتظار می‌رود تمدید صورت گیرد اما به تدریج از عرضه نفت ایران به بازارهای جهان کاسته خواهد شد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز چهارشنبه روزی مهم برای سرمایه‌گذاران در بازار فلزات پایه است زیرا گزارش های مهم اقتصادی چین منتشر می‌شود: تغییرات خرده‌فروشی و تغییرات تولید صنعتی در ماه گذشته میلادی، نرخ رشد اقتصاد در سه ماهه نخست سال جاری میلادی در مقیاس سالانه و فصلی و تغییرات سرمایه گذاری ثابت. در این روز همچنین نرخ تورم در ایتالیا و منطقه یورو در ماه گذشته میلادی، تعدادی گزارش از اقتصاد انگلستان و تغییرات موجودی انبار های عمده فروشی در آمریکا منتشر خواهد شد. در هفته های اخیر برخی گزارش ها از اقتصاد چین امیدوار کننده بوده و به نظر می‌رسد نگرانی سرمایه گذاران درباره افق اقتصاد این کشور کمتر شده است البته نرخ رشد اقتصادی چین امسال در محدوده 6.2 درصد خواهد بود و این بدان معناست که رونق سال قبل وجود ندارد. هفته قبل قیمت فلزات پایه نوسان‌های محدود داشت و انتظار می رود در هفته پیش‌رو همین شرایط ادامه پیدا کند البته کاهش ذخیره این فلزات در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی و اختلال در عرضه می‌تواند به رشد قیمت‌ها کمک کند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز پنجشنبه وضعیت بخش تولید کارخانه ای و خدمات در منطقه یورو در ماه جاری میلادی، تغییرات خرده‌فروشی در انگلستان در ماه قبل، تغییرات خرده فروشی در آمریکا و وضعیت بازار کار این کشور در هفته گذشته مشخص خواهد شد. این گزارش ها بر ارزش یورو، دلار و پوند اثر می‌گذارند و تغییراتی در قیمت طلا به وجود خواهند آورد. هفته پیش به رغم کاهش شاخص دلار قیمت طلا پایین آمد و در نظرسنجی این هفته کیتکو سرمایه‌گذاران معتقد بودند این هفته قیمت فلز زرد رشد می کند اما تحلیلگران بر سر جهت حرکت قیمت‌ها اتفاق نظر نداشتند. در سال جاری میلادی با آن که شاخص دلار رشد کرده اما قیمت طلا اندکی بالا رفته است. رشد تقاضا از سوی بانک های مرکزی و نگرانی درباره آینده عوامل حمایت از بازار طلا هستند. پیش بینی نهادهای تحلیلگر درباره افق بازار طلا مثبت است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز جمعه تعدادی گزارش از بخش مسکن آمریکا منتشر می‌شود که بر شاخص های مالی این کشور تاثیر خواهد گذاشت. در هفته های اخیر سرمایه‌گذاران در بازارهای مختلف درباره به نتیجه نرسیدن مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا و برخی موضوعات دیگر نگرانی‌هایی داشته اند اما به نظر می‌رسد این نگرانی‌ها از پیش اثر خود را بر بازارها گذاشته است و بعید است شاهد وضعیت بد در بورس های بزرگ یا بازار مواد خام باشیم. عملکرد اکثر بازارهای مالی طی ماه های اخیر مثبت بوده و پیش بینی می شود این وضعیت ادامه پیدا کند.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24