Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در سه ماهه نخست سال جاری میلادی عملکرد بازارهای مالی عموما مثبت بود اما به نظر می رسد شرایط در حال تغییر است بدین معنا که سیاست های آمریکا در حوزه های مختلف سبب شده ..

سردرگمی فعالان بازارهای مالی ادامه می یابد؟

بورس24 : در سه ماهه نخست سال جاری میلادی شاخص های مالی در بورس های بزرگ عموما عملکرد مثبت داشتند زیرا از یک سو برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکا متوقف شد و از سوی دیگر مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا ادامه پیدا کرد و هر دو عامل بر ریسک پذیری سرمایه گذاران افزود. عملکرد بورس آمریکا در سه ماهه پایانی سال گذشته منفی بود زیرا نگرانی های بزرگ درباره اثرات تنش های تجاری بین چین و آمریکا وجود داشت و نیز بانک مرکزی آمریکا همچنان معتقد بود باید نرخ‌های بهره بالا برده شود.

عملکرد شاخص متوسط صنعتی داوجونز در آمریکا در سه فصل نخست سال قبل مثبت بود اما در سه ماهه پایانی سال شاهد افت شدید این شاخص بودیم. در هر حال از ابتدای ماه دسامبر یعنی ماه پایانی سال گذشته مذاکرات تجاری چین و آمریکا آغاز شد و دو طرف توافق کردند تعرفه های بیشتر بر کالاهای صادراتی طرف مقابل اعمال نکنند. قبل از آغاز مذاکرات تجاری که ابتدا قرار بود سه ماه ادامه یابد اما بعدا مدت آن تمدید شد ترامپ تهدید کرده بود اگر چین به درخواست‌های آمریکا عمل نکند بر همه 570 میلیارد دلار کالاهای صادراتی چین تعرفه اعمال خواهد کرد البته چین نیز بارها تأکید کرده بود که اقدامات تلافی جویانه انجام خواهد داد و در ماه‌های اخیر بر ده‌ها میلیارد دلار کالاهای صادراتی آمریکا تعریف اعمال کرده است.

مذاکرات تجاری چین و آمریکا همچنان ادامه دارد و برخی اخبار حاکی ست دو طرف به توافق نزدیک شده‌اند. این یک خبر مثبت است که به رشد شاخص های مالی کمک کرده است. در سه ماهه دوم سال جاری میلادی که اکنون در ابتدای آن هستیم وضعیت کلی اقتصاد جهان، منحنی تغییرات بازده اوراق خزانه آمریکا و اخبار مذاکرات تجاری چین و آمریکا بیشترین توجه سرمایه گذاران در بازارهای مالی را به خود جلب خواهد کرد.

حصول توافق تجاری بین چین و آمریکا تاثیر مثبت کوتاه‌مدت بر بازارهای مالی دارد زیرا از پیش امیدواری به این توافق تاثیر خود را بر بازار کار گذاشته است. در ۳ ماهه نخست سال جاری میلادی شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا ۱۳ درصد، شاخص متوسط صنعتی داوجونز بیش از ۱۱ درصد و شاخص نزدک بیش از ۱۶ درصد رشد کرد. شاخص استاندارد اند پورز در سه ماه نخست امسال بهترین عملکرد را در یک دهه اخیر داشت.

اگر بانک مرکزی آمریکا نرخ های بهره را پایین آورد سهام شرکت‌های کوچک و متوسط به رشد خود ادامه خواهد داد. سهام شرکت های نفتی نیز به دلیل رشد شدید قیمت نفت بالا خواهد رفت. اعمال تحریم‌های آمریکا علیه بخش نفت ونزوئلا و کاهش عرضه نفت از سوی عربستان و روسیه که از ابتدای سال جاری میلادی آغاز شده به رشد قیمت نفت کمک کرده است.

در سه ماه نخست سال جاری میلادی میزان نوسان شاخص های مالی اندک بود اما این پرسش مطرح است که در سه ماهه دوم چه عواملی بر بازارهای مالی اثر می‌گذارد و جهت حرکت شاخص ها چیست. همانطور که بیان شد در سه‌ماهه کنونی بیشترین توجه سرمایه‌گذاران به وضعیت اقتصاد جهان، نتیجه مذاکرات تجاری چین و آمریکا و تغییرات بازده اوراق خزانه آمریکاست. اقتصاد آمریکا سال گذشته میلادی 2.9 درصد رشد کرد و در سه ماهه پایانی سال قبل نرخ رشد 2.2 درصد یعنی پایین‌تر از دو فصل قبل بود. با آنکه نرخ رشد کاهش یافته اما نهادهای تحلیلگر معتقدند امسال اقتصاد آمریکا 2.5 درصد رشد کرد.

دو هفته پیش معکوس شدن منحنی بازده اوراق خزانه که یک نشانه برای بروز رکود در آینده نزدیک است توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرد. البته سرمایه‌گذاران وحشت زده نشدند شاید به این دلیل که معکوس شدن منحنی بازده تنها یک نشانه است. همچنین ۶ تا ۱۸ ماه طول می‌کشد تا رکود رخ دهد. بنابراین با آنکه سرمایه گذاران به این سیگنال توجه کردند ولی بروز رکود در آینده نزدیک بسیار بعید است.

معکوس شدن منحنی بازده اوراق خزانه در آمریکا حاصل دو عامل یعنی توقف برنامه افزایش نرخ بهره در آمریکا و هجوم سرمایه گذاران بین المللی به بازار آمریکا برای خرید اوراق خزانه بود. در بسیاری از بازارها نرخ اوراق زیر صفر است بنابراین سرمایه‌گذاران ترجیح داده‌اند وارد بازار آمریکا شوند. برنامه خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، نتیجه مذاکرات تجاری چین و آمریکا و ضعف در اقتصاد جهان عوامل دیگری هستند که بر بازارهای مالی اثر می‌گذارند. در چند ماه اخیر ترزا می نخست وزیر انگلستان نتوانسته برنامه ای مورد تایید مجلس این کشور برای خروج از اتحادیه اروپا ارائه کند و بحران سیاسی ادامه یافته است. به احتمال زیاد شرایط بحرانی باقی خواهد ماند.

از سوی دیگر درباره نتیجه بخش بودن تجارت مذاکرات تجاری چین و آمریکا قطعیتی وجود ندارد. اخبار مثبت متعدد در این زمینه منتشر شده اما هنوز هیچ چیز مشخص نیست. به احتمال زیاد بر میزان واردات چین از آمریکا افزوده می‌شود اما کسری تجاری آمریکا در معاملات با چین قابل از میان رفتن نیست زیرا میزان واردات کالاهای چینی از سوی آمریکا سه برابر واردات چین از آمریکاست. افق بازارهای مالی در سه ماهه دوم امسال مثبت است.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24