Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

با درج قیمت واقعی معاملات مسکن در سند تک برگ امکان محاسبه مالیات بر عایدی سرمایه بر اساس ارزش واقعی آپارتمان فراهم می شود... این طرح از ابتدای سال گذشته تا کنون در مجلس مشغول مراحل بررسی برای تصویب است و آنچه سرعت تصویب را کاهش داده و احتمال لغو آن را نیز افزایش داده است مخالفت وزارت راه و شهرسازی با محتوای طرح است...

سودهای بادآورده از فروش مسکن چقدر است؟

بورس24 : حسین عبده تبریزی به شکل مشروط به دریافت مالیات از عایدی سرمایه موافق است و در صورت اجرای صحیح این طرح، اثر آن را بر کاهش سوداگری در بازار مسکن مثبت ارزیابی می کند.

این اقتصاددان که طی 10 سال گذشته تحقیقات و مطالعات گسترده ای درباره ناشناخته های بازار مسکن از جمله رابطه بین اجاره بها و قیمت مسکن، چگونگی تامین مالی مسکن در کشورهای توسعه یافته و همچنین نحوه رسیدگی به نیاز خانه اولی ها انجام داده است در جدیدترین بررسی هایش سراغ طرح مجلس درباره تعریف یک پایه مالیاتی جدید در بازار مسکن رفته است. بر اساس آنچه در این طرح نوشته شده است، فروشندگان خانه دوم خود در زمان فروش باید معادل 20 درصد مابه التفاوت قیمت فروش و قیمت زمان خرید آن خانه، به دولت مالیاتی تحت عنوان مالیات بر عایدی سرمایه پرداخت کنند. اولین خانه هر فرد در هنگام فروش از پرداخت این مالیات معاف است مشروط به آنکه فرد اعلام کند کدام یک از چند خانه ای که مالک آن است خانه اصلی محل سکونتش است!

همچنین چنانچه این طرح به تصویب برسد از زمان اجرای آن سردفتران مکلف خواهند شد قیمت فروش واحدهای مسکونی را در سند قید کنند. در حال حاضر قیمت منطقه ای املاک در سند درج می شود که حدود یک درصد قیمت روز ملک است. مثلا در معامله فروش یک آپارتمان یک میلیارد تومانی مبلغی که به عنوان قیمت فروش در سند محضری (سند تک برگ) و در پشت سند درج می شود حدود 10 میلیون تومان است!

با درج قیمت واقعی معاملات مسکن در سند تک برگ امکان محاسبه مالیات بر عایدی سرمایه بر اساس ارزش واقعی آپارتمان فراهم می شود.

این طرح از ابتدای سال گذشته تا کنون در مجلس مشغول مراحل بررسی برای تصویب است و آنچه سرعت تصویب را کاهش داده و احتمال لغو آن را نیز افزایش داده است مخالفت وزارت راه و شهرسازی با محتوای طرح است.

مهمترین استدلالی که مسولان مسکن برای مخالفت با این طرح مطرح می کنند غیرقابل اجرا بودن طرح در زمان رکود است. آنها معتقدند اگر در زمان رکود مسکن و رکود ساخت و ساز مالیات از فروش املاک گرفته شود هم رکود خرید و فروش مسکن سنگین تر می شود هم بساز و بفروش ها از بازار با شتاب بیشتری خارج خواهند شد.

در این میان حسین عبده تبریزی با برشمردن نظر موافقان و مخالفان طرح مالیات بر عایدی سرمایه اعلام کرده است: مالیات بر عایدی سرمایه نوعی مالیات بر درآمد است البته اگر بتوانیم با نوعی شاخص سازی تورم را از ارزش دارایی تفکیک کنیم در این صورت بنده با اخذ این مالیات موافق هستم حتی اگر بتوانیم پیش زمینه های آن را ایجاد کنیم، الزامات آن را بفهمیم و آن را به درستی به اجرا درآوریم و به علاوه مالیات بر عایدی سرمایه را از املاک و مستغلات شروع کنیم، در این صورت درآمدهای ناشی از افزایش ارزش معاملاتی املاک خرید و فروش شده مشمول مالیات خواهد شد.

عبده تبریزی تاکید می کند: ظرف 31 سال گذشته ارزش های بسیاری در این بخش و به مراتب فراتر از ارقام تورم، درآمد معاف از مالیات تلقی شده است. در شهر تهران در فاصله سال های 80 تا 92 قیمت مسکن 7 برابر شد. در همین فاصله زمانی در اصفهان قیمت مسکن 5 برابر در تبریز یک برابر و در کرج 9 برابر شد. در مناطق شمال شهر تهران نیز رشد قیمت مسکن خیلی بیشتر از این ارقام بوده است. در فاصله سال های 70 تا 93 میانگین قیمت واحدهای مسکونی در منطقه یک 129 برابر شده و در منطقه 2 به اندازه 110 برابر افزایش پیدا کرده اتس. رشد قیمت مسکن در جنوب تهران به مراتب کمتر از شمال تهران بوده است. در منطقه 11 تهران میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی 65 برابر شده است و در منطقه 20 نیز قیمت ها 67 برابر افزایش پیدا کرده است.

در بازار زمین در منطقه یک تهران میانگین قیمت زمین 194 برابر شد و در منطقه 2 نیز 162 برابر شد. قیمت زمین در منطقه 3 نیز 182 برابر شد اما مثلا در منطقه 20 رشد قیمت زمین 81 برابری بوده است.

عبده تبریزی با اشاره به میزان رشد شدید قیمت ملک در تهران حجم سوداگری در این بازار به ویژه شهرهای بزرگ را آنچنان عظیم می داند که ارزش های بسیاری را جابجا کرده و شکل اقتصاد ایران را تغییر داده است و در کنار درآمدهای نفت به ناعدالتی های توزیعی اقتصاد دامن زده است.

سوداگران در این سال ها متناسب با چندین برابر شدن قیمت مسکن سود بادآورده به دست آورده اند.

این اقتصاددان در ارزیابی خود از طرح مجلس اعلام می کند: طرح مجلس برای مالیات بر عایدی سرمایه موضوع سوداگری را هدف قرار داده و با نیت کنترل سوداگری تنظیم شده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24