Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

به نظر می رسد جو حاکم بر بازارهای مختلف بهتر شده و سرمایه گذاران مایل هستند ریسک بالاتری بپذیرند. این خوشبینی حاصل انتشار برخی گزارش های مثبت از شاخص های اقتصادی و امیدواری به رفع مشکلات ..

اعتماد به بازار افزایش یافته است؛ منتظر نوسان های بزرگ هستیم

بورس24 : هفته گذشته وضعیت بازارهای مالی و بازار نفت مثبت بود و شاخص‌ها و قیمت این ماده خام رشد کرد اما بازار فلزات پایه و گرانبها در شرایط مساعد قرار نداشت البته میزان کاهش قیمت طلا زیاد نبود. رشد نسبی شاخص دلار یک عامل فشار بر قیمت فلزات پایه و طلاست. در ادامه به بررسی وضعیت بازارهای مختلف، تقویم اقتصاد جهان در هفته پیش رو و چند پیش بینی که از سوی کارشناسان مطرح شده اشاره می کنیم.

روز دوشنبه وضعیت صادرات و واردات آلمان در ماه فوریه، شاخص اعتماد سرمایه گذاران در منطقه یورو در ماه جاری میلادی و تغییرات سفارش های کارخانه ای در آمریکا در ماه فوریه مشخص می‌شود. هفته قبل بحران بر سر برنامه خروج انگلستان از اتحادیه اروپا و چند گزارش منفی از اقتصاد منطقه یورو سبب شد ارزش پوند و یورو در برابر دلار کاهش یابد. البته اخبار مثبت از بازار کار آمریکا نیز در رشد ارزش دلار موثر بود. در نظر سنجی از تحلیلگران بازار ارز پیش بینی شده این هفته نیز شاخص دلار رشد خواهد کرد و اگر چنین شود قیمت مواد خام تحت فشار قرار خواهد گرفت.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز شنبه شاخص خوشبینی تجاری در آمریکا در ماه گذشته میلادی اعلام می‌شود و موسسه نفت این کشور تغییرات ذخیره نفت را در هفته قبل اعلام می کند. هفته گذشته قیمت نفت تحت تاثیر اختلال در تولید نفت لیبی و پیش‌بینی کاهش شدید عرضه نفت ونزوئلا افزایش یافت. همچنین کاهش 1.2 میلیون بشکه ای عرضه نفت اوپک و روسیه سبب متعادل شدن بازار شده است. برنامه کاهش عرضه نفت اوپک و روسیه از ابتدای سال جاری میلادی آغاز شده و این برنامه اثرات مثبت بر قیمت ها داشته است به ویژه آنکه عربستان بیش از میزانی که در برنامه یاد شده در نظر گرفته شده از تولید نفت خود کاسته است. نشست بعدی اوپک و روسیه در ماه ژوئن برگزار می شود و در آن وضعیت بازار بررسی خواهد شد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز چهارشنبه وضعیت تولید صنعتی در ایتالیا و فرانسه و تعداد زیادی گزارش از اقتصاد انگلستان منتشر می‌شود. این هفته تحولات مربوط به برنامه خروج این کشور از اتحادیه اروپا زیاد است و فعالان بازارهای ارز بر این تحولات تمرکز می کنند. برنامه ارائه شده از سوی خانم ترزا می نخست وزیر انگلستان برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا تاکنون سه بار از سوی مجلس عوام رد شده و نخست وزیر به دنبال تمدید مهلت خروج از اتحادیه اروپا است. در ماه‌های اخیر بحران بر سر این برنامه و ضعف در شاخص های اقتصادی منطقه یورو اثرات منفی بر شاخص های مالی در بازارهای اروپا داشته است البته به تدریج از شدت نگرانی سرمایه گذاران درباره افق اقتصاد جهان کاسته می شود و به همین دلیل انتظار می‌رود وضعیت بازارهای مالی مثبت باقی بماند. روز چهارشنبه همچنین نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا برگزار می شود و نرخ تورم در آمریکا اعلام خواهد شد. این شاخص بسیار مهم است و بر ارزش دلار و قیمت طلا اثر می گذارد. قیمت طلا در دو هفته اخیر کاهش یافته اما در نظرسنجی جدید کیتکو سرمایه‌گذاران و تحلیلگران پیش بینی کردند قیمت فلز زرد این هفته رشد خواهد کرد. هفته قبل امیدواری به بهبود شرایط اقتصاد آمریکا و رشد شاخص دلار سبب کاهش قیمت طلا شد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز پنجشنبه چند گزارش مهم از اقتصاد چین منتشر می‌شود: نرخ تورم، شاخص بهای تولیدکننده و میزان وام های جدید. محتوای این گزارش ها بر شاخص های مالی در بورس های آسیایی و قیمت فلزات پایه اثر می گذارد. وضعیت بازار این فلزات امیدبخش است اما سرمایه گذاران نباید انتظار داشته باشند بازار رونق قابل ملاحظه ای پیدا کند. میزان ذخیره در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی، وضعیت اقتصاد چین و جهان و تغییرات شاخص دلار مهمترین عوامل موثر بر قیمت فلزات پایه هستند. عملکرد اکثر این فلزات در سال جاری میلادی مثبت بوده است. در این روز همچنین نرخ تورم در آلمان، شاخص بهای تولیدکننده در آمریکا و وضعیت بازار کار این کشور در هفته قبل مشخص می شود و سه تن از مقامات بانک مرکزی آمریکا سخنرانی خواهد کرد. با توجه به گزارش هایی که در این روز از اقتصادهای بزرگ می‌شود انتظار می‌رود شاخص های مالی و قیمت مواد خام نوسان های بزرگ داشته باشند.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز جمعه وضعیت صادرات واردات چین در ماه گذشته میلادی، تغییرات تولید صنعتی در منطقه یورو و شاخص قیمت صادرات و واردات در آمریکا در ماه قبل اعلام خواهد شد. این هفته مانند هفته گذشته سرمایه‌گذاران منتظر انتشار اخبار جدید از مذاکرات تجاری چین و آمریکا هستند. چند خبر مثبت در این زمینه منتشر شده و بعید نیست در هفته های آینده شاهد اعلام محتوای توافق باشیم.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24