Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

رونق در بازارهای مالی و مواد خام در هفته های اخیر بویژه از زمانیکه خبرهای مثبت از مذاکرات تجاری چین و آمریکا منتشر شده طبیعی است اما سرمایه گذاران باید به این موضوع توجه داشته باشند که ..

خوشبینی درباره آینده افزایش یافته اما احتیاط شرط عقل است

بورس24 : در روزهای اخیر گزارش های مثبت و منفی از اقتصاد های بزرگ منتشر شده و سرمایه گذاران عموماً ریسک بالاتری نسبت به قبل پذیرفته اند زیرا درباره حصول توافق تجاری بین چین و آمریکا امیدهایی به وجود آمده است در نتیجه شاخص های مالی در بورس های بزرگ رشد کرده اند و نیز قیمت مواد خام به ویژه فلزات پایه در سطوح بالاتر قرار گرفته است.

درباره مذاکرات تجاری دو اقتصاد بزرگ جهان چند سوال مهم مطرح است: برای مثال آیا توافق فراگیر خواهد بود؟ چه عواملی سبب می شود چین و آمریکا به سمت توافق تجاری حرکت کنند؟ و تاثیر توافق احتمالی بر اقتصاد جهان چیست؟

بسیاری از کارشناسان معتقدند نمی‌توان انتظار داشت در تمامی موضوعات مورد اختلاف توافق حاصل شود زیرا کسری تجاری آمریکا و آنچه ترامپ رویه های غیرعادلانه چین در حوزه تجارت توصیف کرده تنها بخشی از اختلافات موجود بین دو کشور هستند. در واقع فشارهای آمریکا بر چین با هدف جلوگیری از افزایش قدرت و نفوذ چین در جهان صورت گرفته است. البته بدون تردید مسائل اقتصادی نیز جزو نگرانی‌های دولت آمریکاست. به این ترتیب انتظار می رود در نهایت چین بپذیرد که میزان بالاتری کالا از آمریکا وارد کند تا کسری تجاری آمریکا در معاملات با چین کاهش یابد. همچنین به احتمال زیاد چین قوانین مربوط به حقوق دارایی های معنوی را اجرا خواهد کرد.

اما علت تلاش دو طرف برای رسیدن به توافق این است که تنش های تجاری یعنی اعمال تعرفه بر کالاهای صادراتی طرف مقابل لطمات بزرگ به هر دو اقتصاد وارد کرده است. در چند ماه اخیر تعداد زیادی از گزارش‌ها نشان داده ضعف هایی در بخش‌های مختلف اقتصادی چین و آمریکا به وجود آمده است. روز گذشته شاخص فعالیت‌ها در بخش خدمات آمریکا مربوط به ماه گذشته میلادی منتشر و مشخص شد رشد فعالیت‌ها پایین‌ترین میزان از آگوست سال گذشته است. با آنکه رقم شاخص بالاتر از ۵۰ است و این بدان معناست که فعالیت‌ها در حال افزایش است اما رشد آن کم شده است.

در چین نیز شاخص فعالیت های تولیدی و خدماتی در ماه‌های اخیر پایین آمده است و نهادهای تحلیل گر پیش بینی خود از نرخ رشد اقتصادی دو کشور در سال جاری میلادی را کاهش داده‌اند. این در حالی است که دولت و بانک مرکزی آمریکا و چین توان انجام اقدامات حمایتی بیشتر برای خنثی کردن تاثیرات تنش های تجاری را ندارند. در آمریکا بانک مرکزی برنامه افزایش نرخ های بهره را متوقف کرده تا فشار بر اقتصاد وارد نشود اما ترامپ نمی تواند برنامه های حمایتی مالی جدید اجرا کند و تاثیر برنامه کاهش مالیات ها که سال قبل اجرا شد از میان رفته است.

از سوی دیگر دولت و بانک مرکزی چین تدابیری برای حفظ ثبات اقتصادی اتخاذ کرده اند اما توان آنها برای حمایت از اقتصاد نامحدود نیست. طبیعی است که نه چین و نه آمریکا مایل نیستند تنش های تجاری ادامه پیدا کند و اگر راه حلی برای رفع اختلافات پیدا شود وضعیت بازارهای مالی و مواد خام بهتر خواهد شد اما سرمایه گذاران نباید انتظار داشته باشند شرایط بسیار بهتر از اکنون شود زیرا در هر حال امسال نرخ رشد اقتصادی جهان پایین تر از سال گذشته خواهد بود و احتمال بروز ضعف بیشتر در برخی اقتصادهای بزرگ وجود دارد.

چین مایل است آمریکا تعرفه ها بر کالاهای صادراتی این کشور را لغو کند و ایالات متحده از چین خواسته است با شرایط مکانیزم تضمین پایبندی به توافق تجاری موافقت کند. یکی از مقامات دولت آمریکا اعلام کرده ۹۰ درصد توافق حاصل شده اما ۱۰ درصد باقیمانده سخت‌ترین بخش توافق است و برای گذشتن از آن، هر دو طرف باید امتیازهایی بدهند. ترامپ به یک دستاورد مهم اقتصادی نیاز دارد تا از آن در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال آینده بهره ببرد. از سوی دیگر دولت چین باید به هر شکل ممکن ثبات اقتصادی را حفظ کند در غیراینصورت شرایط سیاسی داخلی نگران کننده خواهد شد.

در هر حال سرمایه گذاران منتظر اخبار جدید از مذاکرات تجاری هستند و معتقدند دو طرف به نتیجه خواهند رسید. اخبار مثبت از این مذاکرات بر ریسک پذیری سرمایه گذاران می افزاید.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24