Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

تا چند هفته پیش وضعیت بازار طلا بسیار مساعد بود و بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند باید حضور بیشتری در این بازار داشته باشیم. هفته پیش قیمت فلز زرد کاهش یافت و اکنون این ..

چند نکته درباره افق بازار طلا؛ بخریم یا خارج شویم؟

بورس24 : هفته گذشته قیمت طلا تحت تاثیر رشد شاخص دلار و خوش‌بینی نسبت به رفع تنش های تجاری بین چین و آمریکا کاهش یافت. همچنین رونق در بازارهای مالی از جذابیت طلا کاست البته در نظرسنجی جدید کیتکو، سرمایه‌گذاران و تحلیلگران پیش بینی کرده اند این هفته قیمت فلز زرد افزایش می‌یابد. در هفته پیش رو چند گزارش مهم از اقتصاد آمریکا منتشر می شود که بر ارزش دلار و قیمت طلا تاثیر خواهد گذاشت.

روزهای پنجشنبه و جمعه وزارت کار آمریکا وضعیت بازار کار این کشور در هفته گذشته و ماه قبل را اعلام می‌کند و اگر محتوای گزارش ها به ویژه گزارش روز جمعه منفی باشد بازار طلا در شرایط مثبت قرار خواهد گرفت. رشد کند تورم و ضعف در بازار کار به این معناست که بانک مرکزی آمریکا به درستی تصمیم گرفته تا پایان سال جاری میلادی نرخ‌های بهره را بالا نبرد اما ممکن است سرمایه‌گذاران این تصمیم را حاصل نگرانی بانک مرکزی درباره بروز رکود در اقتصاد آمریکا در آینده نزدیک قلمداد کنند و در این حالت شرایط برای رشد قیمت طلا فراهم می شود.

هفته پیش روز دوشنبه نگرانی‌ها درباره بروز رکود در اقتصاد آمریکا به رشد قیمت طلا منجر شد. معکوس شدن منحنی بازده اوراق خزانه یک سیگنال است که از احتمال رکود خبر می دهد اما در روزهای بعد تاثیر این عامل ضعیف شد و از جذابیت طلا کاسته شد. همچنین برخی سرمایه گذاران به سمت دلار به عنوان حوزه امر سرمایه‌گذاری حرکت کردند در نتیجه شاخص دلار رشد کرد و قیمت طلا بیش از یک و نیم درصد کاهش یافت. کاهش شدید نرخ بازده اوراق 10 ساله خزانه آمریکا قاعدتاً باید به رشد قیمت طلا منجر می شد اما چنین نشد و ارزش دلار شد کرد.

در هفته پیش‌رو تعدادی گزارش از اقتصاد آمریکا و منطقه یورو منتشر می‌شود و محتوای این گزارش ها بر ارزش دلار، یورو و قیمت طلا اثر می گذارد البته باید دید واکنش سرمایه گذاران به این گزارش‌ها چیست. تغییرات خرده فروشی، وضعیت تولید کارخانه ای و خدمات و تغییرات موجودی کالاهای بادوام در کنار گزارش وزارت کار درباره وضعیت بازار کار در ماه گذشته برخی از این گزارش هایی هستند که این هفته در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرند.

تحلیلگران معتقدند رشد قیمت طلا به بالاتر از ۱۳۳۰ دلار حاصل حضور سرمایه گذارانی بود که قصد نداشتند برای مدتی طولانی در بازار باقی بمانند. تحلیلگرانی که معتقدند این هفته قیمت طلا رشد می کند به نشانه های ضعف در اقتصادهای بزرگ از جمله آلمان، آمریکا و ژاپن اشاره می‌کنند و می‌گویند این ضعف سبب جذابیت طلا می شود. این دیدگاه منطقی است اما ممکن است سرمایه‌گذاران با مشاهده نشانه های ضعف به سمت دلار و ین حرکت کنند و رشد ارزش دلار بر قیمت طلا فشار وارد کند.

همچنین این احتمال وجود دارد که گزارش‌های این هفته از اقتصاد آمریکا مثبت باشد و یک نکته مهم این است که به نظر می رسد واکنش بازار طلا به بحران بر سر برنامه خروج انگلستان از اتحادیه اروپا و معکوس شدن منحنی نرخ بازده اوراق خزانه در چند کشور، بیش از حد بزرگ بوده و اساسا نباید قیمت طلا تا حدود ۱۳۲۰ دلار بالا می رفت.

مشاهده می شود که دیدگاه های مختلف درباره علل رشد و افت قیمت طلا وجود دارد و این بدان معناست که سرمایه‌گذاران ترجیح خواهند داد با احتیاط رفتار کنند. اواخر سال گذشته نهادهای تحلیلگر نسبت به کاهش نرخ رشد اقتصاد جهان هشدار می‌دادند و در آن زمان بسیار طبیعی بود که قیمت طلا رشد کند. قیمت فلز زرد در سه ماهه پایانی سال گذشته در مسیر افزایش قرار گرفت و از محدوده ۱۲۰۰ دلار به ۱۳۴۰ دلار در ماه فوریه امسال افزایش یافت.

عده ای از تحلیلگران می گویند قیمت طلا نتوانسته در سطوح بالا باقی بماند و این درحالیستکه اخبار منفی متعدد منتشر شده است. واقعیت این است که ابهام ها درباره برنامه خروج انگلستان از اتحادیه اروپا به زودی رفع می شود، نرخ تورم در اقتصادهای بزرگ پایین است، شاخص ریسک در بازارهای مالی کاهش یافته و مجموعه عوامل کنونی سبب می شود احتمال افت قیمت طلا بیش از رشد آن باشد. در این میان اگر شاخص دلار رشد کند فشار بر قیمت فلز زرد افزایش خواهد یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24