Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

با آنکه ریسک های مختلف اقتصاد جهان را تهدید می کنند و هفته پیش نشانه هایی از ضعف در اقتصادهای بزرگ مشاهده شد اما فعالان بازار در باره آینده خوشبین هستند و نیز شاخص های بنیادی بازار مواد خام ..

خانه تکانی سبد سرمایه گذاری ضروری می شود؟

بورس24 : هفته گذشته وضعیت بازارهای مختلف به استثناء بازار طلا مثبت بود و سرمایه گذاران در بازارهای مالی، بازار نفت و فلزات پایه شاهد رشد شاخص ها و قیمت ها بودند. این در حالی است که شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از ۶ ارز معتبر بالا رفت و سبب کاهش قیمت طلا شد. درباره افق اقتصاد جهان همچنان نگرانی‌هایی وجود دارد اما نهادهایی تحلیلگر معتقدند تاثیر این نگرانی ها از پیش بر بازارها گذاشته شده است و نیز خطر بروز رکود بزرگ نیست. در هفته‌های اخیر هشدارهایی درباره ضعف اقتصادهای بزرگ مطرح شده است اما کارشناسان معتقدند رشد اقتصاد جهان دچار کاهش شدید نمی‌شود. در ادامه به تقویم اقتصادی جهان در هفته پیش‌رو و چند پیش بینی که از سوی تحلیلگران مطرح شده اشاره می کنیم.

روز دوشنبه شاخص کایکسین از فعالیت‌های تولیدی در چین در ماه جاری میلادی و شاخص فعالیت های تولیدی در منطقه یورو و آمریکا در ماه جاری اعلام می‌شود. همچنین تغییرات خرده فروشی و تغییرات موجودی انبار شرکت ها در آمریکا در ماه گذشته مشخص خواهد شد. پیش بینی شده ضعف در برخی از این شاخص ها ادامه پیدا کرده باشد البته عده ای از کارشناسان می‌گویند شرایط به احتمال زیاد به تدریج بهتر خواهد شد. بخش تولید کارخانه ای در اقتصادهای بزرگ مدتی است دچار مشکلاتی بوده و فعالیت‌ها در آن کاهش یافته است. در مجموع سرمایه گذاران در بازارهای مالی تصویری مثبت از آینده دارند و هفته پیش شاخص های مالی در اکثر بازارها رشد کردند.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز سه شنبه نرخ بیکاری و شاخص بهای تولیدکننده در منطقه یورو در ماه گذشته میلادی اعلام می شود. همچنین در آمریکا تغییرات سفارش کالاهای بادوام، شاخص اعتماد تجاری و تغییرات ذخیره نفت در هفته قبل مشخص می شود. هفته گذشته با آنکه ترامپ بار دیگر از اوپک خواست با بالا بردن عرضه قیمت نفت را کاهش دهد قیمت این ماده خام رشد کرد. تحریم بخش نفت ونزوئلا و برنامه کاهش عرضه نفت که از سوی اوپک و روسیه در حال اجراست از قیمت ها حمایت کرده است. تولید نفت آمریکا در حال افزایش است و پایان امسال به ۱۳ میلیون بشکه در روز می رسد و عربستان و چند کشور دیگر مازاد ظرفیت تولید دارند. اما رشد تقاضای جهان برای نفت و آمادگی اوپک برای کاستن از عرضه به میزان بیشتر سبب رشد قیمت ها شده است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز چهارشنبه وضعیت بخش خدمات در منطقه یورو و آمریکا در ماه جاری میلادی مشخص می‌شود. پیش بینی ها درباره وضعیت این بخش مثبت است اگر چه ضعف کلی اقتصاد جهان سبب شده رشد فعالیت های خدماتی کند شود. در این روز همچنین تغییرات خرده فروشی در ماه جاری در منطقه یورو مشخص می شود. اقتصاد منطقه یورو در وضعیت خوبی قرار ندارد و بانک مرکزی اروپا اخیرا پیش بینی خود از رشد اقتصادی این منطقه در سال جاری را کاهش داده است. به همین دلیل ارزش یورو در برابر دلار تحت فشار قرار دارد. هفته پیش شاخص دلار رشد کرد و پیش بینی شده در هفته پیش رو نیز روند رشد این شاخص ادامه پیدا خواهد کرد. در این حالت افزایش قیمت مواد خام با موانع مواجه خواهد شد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز پنجشنبه وضعیت سفارش های کارخانه ای در آلمان در ماه گذشته میلادی و وضعیت بازار کار آمریکا در هفته قبل مشخص می‌شود. بازار کار آمریکا در فصول اخیر وضعیت مناسب داشته و یک دلیل افزایش نرخ های بهره از سوی بانک مرکزی این کشور همین است. البته برنامه افزایش نرخ های بهره فعلاً متوقف شده و برخی تحلیلگران معتقدند بانک مرکزی آمریکا در ماه های آینده مجبور خواهد شد حداقل یکبار نرخ‌های بهره را پایین آورد. ترامپ و تیم اقتصادی دولت آمریکا افزایش نرخ‌های بهره را عامل کاهش نرخ رشد اقتصادی این کشور می دانند. اگر نشانه هایی از آمادگی بانک مرکزی برای کاستن از نرخ‌های بهره نمایان شود قیمت طلا رشد می کند. هفته پیش قیمت فلز زرد کاهش یافت زیرا شاخص دلار رشد کرد و نیز وضعیت بازارهای مالی خوب بود. در نظرسنجی این هفته کیتکو تحلیلگران و سرمایه گذاران پیش‌بینی کردند قیمت طلا در هفته پیش رو افزایش خواهد یافت

در زیر نمودار تغییرات قیمت طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز جمعه بازارهای چین تعطیل هستند اما وضعیت تولید صنعتی در آلمان در ماه گذشته میلادی و وضعیت بازار کار آمریکا در ماه جاری میلادی مشخص می شود. این گزارش تاثیرات بزرگ بر بازارهای مالی و ارزش دلار خواهد داشت. ماه فوریه شرایط بازار کار چندان مناسب نبود اما در مجموع شرایط بازار کار خوب است. واقعیت این است که فعالان بازارهای مالی و مواد خام نسبت به حصول توافق تجاری بین چین و آمریکا خوش بین هستند و احتمال آن که بانک مرکزی آمریکا نرخ های بهره را پایین آورد وجود دارد. نگرانی هایی درباره افق اقتصاد جهان مشاهده می شود اما تاثیر این نگرانی ها از پیش بر بازارها گذاشته شده است.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24