Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

قیمت سنگ آهن در روزهای اخیر نوسان های بزرگ نداشته و فعالان بازار منتظر مشخص شدن وضعیت بازار فولاد و نیز انتشار اخبار جدید از مذاکرات تجاری چین و آمریکا هستند. همچنین در بازار فولاد ..

دو نگاه به افق بازار فولاد و سنگ آهن

بورس24 : در دو هفته اخیر گزارشی از اقتصاد چین منتشر نشده و قیمت سنگ آهن عموما تحت تاثیر اخباری که از وضعیت عرضه سنگ آهن از برزیل و استرالیا و تقاضا در بخش فولادسازی چین منتشر شده قرار داشته است. سال گذشته میلادی قیمت سنگ آهن در چین بین ۶۵ تا ۷۵ دلار نوسان کرد اما از ابتدای سال جاری شاهد رشد قیمت‌ها بوده ایم و این رشد حاصل سه عامل یعنی اختلال در عرضه از برزیل، نزدیک شدن فصل گرما در چین و آغاز مجدد ساخت و سازها در این کشور و امیدواری به تاثیر مثبت سیاست‌های حمایتی دولت و بانک مرکزی چین بر اقتصاد بوده است.

در سه روز اخیر طوفان در غرب استرالیا سبب اختلال در عرضه سنگ آهن از این کشور شده و قیمت‌ها رشد کرده است. البته کاهش قیمت فولاد چین از رشد قابل ملاحظه قیمت سنگ آهن جلوگیری می کند. استرالیا و برزیل بزرگترین عرضه کنندگان سنگ آهن در جهان هستند. قیمت سنگ آهن با عیار ۵۸ درصد که عیار پایین محسوب می شود تحت فشار قرار گرفته زیرا تولیدکنندگان فولاد در چین برای رعایت قوانین زیست محیطی از سنگ آهن با عیار بالا استفاده می کنند. قیمت سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد بالاتر از ۸۵ دلار بر قیمت سنگ آهن با عیار ۶۵ درصد بالاتر از ۹۶ دلار قرار دارد.

عواملی نظیر طوفان در استرالیا زودگذر محسوب می‌شوند و اثرات بلندمدت بر قیمت سنگ آهن ندارند اما عواملی نظیر وضعیت اقتصادی چین اثرات بلند مدت بر بازار فولاد و سنگ آهن دارند. در ماه های اخیر وضعیت شاخص‌های اقتصادی چین سبب نگرانی سرمایه‌گذاران شده زیرا به نظر می‌رسد تنش‌های تجاری بین این کشور و آمریکا همچنان در حال اثر گذاری بر اقتصادی دو کشور است. مذاکرات تجاری دو طرف در چهار ماه اخیر ادامه داشته و در این مدت تنش های تجاری افزایش نیافته اما همین میزان تعرفه که هر یک از دو کشور بر کالاهای صادراتی طرف مقابل اعمال کرده اند سبب ضعف در اقتصاد آنها شده است.

سال پیش اقتصاد چین 6.6 درصد رشد کرد که پایین‌ترین میزان در ۳ دهه اخیر است. پیش‌بینی شده امسال اقتصاد این کشور 6.2 درصد رشد خواهد کرد و سال آینده نرخ رشد به زیر ۶ درصد می‌رسد البته نرخ هدف دولت چین برای رشد اقتصاد 6 تا 6.5 درصد است و مقامات دولت اعلام کرده‌اند می‌توانند ثبات اقتصاد را حفظ کنند.

در پایان ماه جاری میلادی محدودیت‌های دولت چین بر فعالیت های کارخانه ای از جمله تولید فولاد لغو می‌شود و انتظار می‌رود بر تولید و مصرف فولاد و سنگ آهن افزوده شود. این یک عامل حمایتی برای بازار سنگ آهن است. طی هفته های آینده وضعیت تولید و عرضه سنگ آهن از برزیل و استرالیا بر قیمت ها اثر می گذارد. همانطور که گفته شد در بلندمدت وضعیت بخش تولید در چین بیشترین تأثیرات را بر قیمت سنگ آهن خواهد داشت و می توان گفت مذاکرات تجاری بین این کشور و آمریکا یک عامل مهم در این زمینه است.

در بدترین حالت مذاکرات به نتیجه مورد نظر نمی رسد و تعرفه‌هایی که بر کالاهای صادراتی چین اعمال شده حفظ می‌شود. اگر چنین شود چین مجبور است از ابزارهای حمایتی استفاده کرده و از بی‌ثباتی اقتصاد جلوگیری کند. همچنین احتمالا اقدامات تلافی جویانه علیه کالاهای صادراتی آمریکا انجام خواهد شد. تداوم اعمال تعرفه ها فشارهای بیشتری بر اقتصاد این کشور وارد می کند و شرایط را دشوار خواهد کرد.

کارشناسان معتقدند ترامپ به حصول توافق تجاری با چین نیازمند است تا هم اقتصاد آمریکا لطمه کمتری ببیند و هم او بتواند از این توافق به عنوان یک دستاورد بزرگ در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال آینده استفاده کند. این بدان معناست که توافق به دست خواهد آمد هر چند ممکن است فراگیر نباشد. بدین ترتیب نباید نگران افق اقتصاد چین باشیم و انتظار می رود شرایط دچار بی ثباتی نشود. برخی نهادهای تحلیلگر معتقدند امسال تولید فولاد چین بالاتر از سال قبل است و مصرف سنگ آهن رشد خواهد کرد در نتیجه بعید است شاهد کاهش قابل ملاحظه قیمت ها باشیم.

در حال حاضر دو نگاه به افق بازار فولاد و سنگ آهن وجود دارد که مثبت است و تفاوت این دو نگاه در میزان رشدی است که در قیمت ها پیش بینی می کنند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت سه عیار سنگ آهن یعنی 58 درصد، 62 درصد و 65 درصد در چین در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24