Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

قیمت فلزات پایه در روزهای اخیر نوسان های بزرگ نداشته و عموما کاهش یافته است. این پرسش برای سرمایه گذاران مطرح است که آیا این آغاز یک روند است یا نوعی اصلاح زودگذر. تحلیلگران متال بولتن به بررسی ..

از بازار فلزات پایه خارج شویم؟

بورس24 : هفته قبل قیمت برخی فلزات پایه کاهش یافت و این در حالی است که تغییرات بزرگی در شاخص دلار مشاهده نشد. از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون یعنی در ۸ هفته اخیر عملکرد بازار این فلزات عموماً مثبت بوده است. تغییرات شاخص دلار، وضعیت اقتصاد چین، میزان ذخیره در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی و وضعیت کلی اقتصاد جهان عواملی هستند که بر قیمت ها اثر می گذارند. تحلیلگران متال بولتن در شماره اخیر این نشریه به بررسی شرایط بازار فلزات پایه پرداخته اند. در ادامه به بخش‌هایی از این گزارش اشاره می کنیم.

نیکل. قیمت نیکل از ابتدای سال جدید میلادی در مسیر صعودی حرکت کرده و از محدوده ۱۰ هزار و ۵۰۰ دلار در هر تن به ۱۳ هزار دلار افزایش یافته است. اواخر سال گذشته میلادی ضعف در بازار فولاد ضدزنگ و نگرانی ها درباره افق اقتصاد جهان سبب شده بود قیمت‌ها تحت فشار قرار گیرد. این باور وجود دارد که میزان کاهش قیمت‌ها بیش از حد زیاد بوده و به همین دلیل در هفته‌های اخیر شاهد رشد قیمت‌ها هستیم. شاخص های بنیادی بازار نیکل تصفیه شده مثبت مثبت است. برای مثال پیش بینی می‌شود بازار امسال با کسری ۸۱ هزار تنی عرضه نسبت به تقاضا مواجه خواهد بود. در دو سال اخیر نیز بازار کسری داشت. البته امسال نرخ رشد اقتصاد جهان در محدوده ۳ درصد خواهد بود در حالی که سال قبل این رقم بالاتر از ۵ درصد بود. طی ماه‌های آینده احتمال اختلال در عرضه یک عامل حمایتی برای بازار نیکل است البته باید دید وضعیت اقتصاد چین به ویژه بخش فولادسازی این کشور به چه شکل خواهد بود. امسال رشد اقتصادی چین پایین تر از سال قبل است و دولت چین تا اندازه می تواند از رشد اقتصادی حمایت کند. البته اخیرا مقامات این کشور اعلام کرده اند ثبات اقتصادی حفظ خواهد شد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن نیکل در سه ماه اخیر در بورس فلزات لندن نشان داده شده است:

روی. قیمت روی ابتدای سال جاری میلادی در محدوده ۲۴۵۰ دلار در هر تن قرار داشت و اکنون به بالاتر از ۲ هزار و ۸۰۰ دلار رسیده است. رشد قابل ملاحظه قیمت‌ها در تضاد با وضعیت بازار این فلز پایه در سال گذشته قرار دارد. سال پیش قیمت روی ۲۶ درصد کاهش یافت و این فلز بدترین عملکرد را در بین فلزات پایه داشت. سال قبل رشد عرضه و ضعف تقاضا عوامل اصلی کاهش قیمت‌ها بودند البته رشد شاخص دلار نیز عاملی بود که بر قیمت تمامی فلزات پایه فشار وارد کرد. پیش‌بینی می‌شود امسال نیز بازار روی دچار کسری عرضه باشد البته میزان کسری کمتر از ۲ سال قبل خواهد بود. در ماه های آینده اخبار اقتصادی از چین یک عامل بسیار مهم است که بر قیمت‌ها اثر می‌گذارد. سرمایه‌گذاران منتظر اخبار جدید از مذاکرات تجاری چین و آمریکا هستند. این مذاکرات در چهار ماه اخیر ادامه داشته و هنوز به نتیجه مشخص نرسیده است. بعید است دو طرف بر سر تمامی مسائل مورد اختلاف توافق کنند و بدون تردید امسال نرخ رشد اقتصادی چین و جهان پایین تر از سال قبل خواهد بود. دولت و بانک مرکزی چین تدابیر حمایتی اتخاذ کرده اند و معتقدند می‌توانند ثبات اقتصادی را حفظ کند اما در هر حال امسال نرخ رشد پایین تر خواهد بود. عملکرد بازار روی در سه ماه نخست امسال بسیار خوب بود اما در نیمه دوم سال جاری میلادی رشد عرضه بر قیمت ها فشار وارد خواهد کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در سه ماه اخیر در بورس فلزات لندن نشان داده شده است:

قلع. قیمت قلع در بورس فلزات لندن ابتدای امسال در محدوده ۱۹۵۰۰ دلار قرار داشت و طی سه ماه اخیر در مجموع رشد کرده و به رقم ۲۲ هزار دلار رسیده است. عملکرد بازار قلع مانند دیگر فلزات پایه مثبت بوده و برخی تحلیلگران معتقدند رشد قیمت ها ادامه پیدا خواهد کرد. کاهش عرضه از سوی اندونزی که سبب محدود شدن موجودی قلع در بازار شده یک عامل حمایت کننده از قیمت هاست. انتظار می‌رود در ماه‌های آینده نوسان قیمت‌ها بزرگ باشد اما عرضه محدود زمینه رشد قیمت‌ها را فراهم خواهد کرد. البته از پیش محدودیت عرضه تاثیر خود را بر بازار گذاشته است و سرمایه گذاران نباید انتظار داشته باشند رونق قابل ملاحظه در بازار مشاهده شود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن قلع در سه ماه اخیر در بورس فلزات لندن نشان داده شده است:

تحلیلگران معتقدند امسال ثبات اقتصاد چین حفظ می شود و کاهش نرخ رشد اقتصاد جهان به اندازه ای نیست که سبب سقوط قیمت فلزات پایه شود. انتظار می رود عملکرد بازار این فلزات در ماه های آینده مثبت باشد.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24