Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

هفته پیش مانند هفته های متعدد در سال جاری میلادی، قیمت طلا رشد کرد و با توجه به تحولاتی که در اقتصاد جهان رخ داده و تصمیم جدید بانک مرکزی آمریکا، تحلیلگران به این نتیجه رسیده اند که ..

طلا بار دیگر مورد توجه سرمایه گذاران قرار می گیرد؟

بورس24 : قیمت طلا هفته گذشته افزایش یافت و عامل آن کاهش شاخص دلار و بروز نشانه های جدید از ضعف در اقتصاد جهان بود. قیمت فلز زرد در یازده هفته ای که از سال جدید میلادی می‌گذرد در هشت هفته عملکرد مثبت داشته و در نظرسنجی جدید کیتکو، تحلیلگران و سرمایه گذران پیش‌بینی کردند در هفته پیش‌رو روند افزایش قیمت ها ادامه پیدا خواهد کرد.

این هفته داده های مختلف از اقتصاد های بزرگ در منطقه یورو، انگلستان و آمریکا منتشر می شود که بر ارزش ارزهای معتبر نظیر پوند، یورو و دلار و در نتیجه بر قیمت طلا تاثیر خواهد گذاشت. هفته پیش نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا تاثیر مثبت بر بازار طلا داشت و سبب رشد قیمت این فلز گرانبها شد. تحلیلگران پیش بینی کرده بودند در این نشست نرخ‌های بهره بالا برده نخواهد شد و جروم پاول رئیس بانک مرکزی آمریکا در سخنرانی خود بار دیگر بر رویکرد انتظار در حوزه بالا بردن نرخ های بهره تأکید خواهد کرد در نتیجه قیمت طلا حمایت می‌شود.

اما در پایان نشست یاد شده مشخص شد بانک مرکزی آمریکا تا پایان سال جاری میلادی نرخ های بهره را بالا نخواهد برد. این نتیجه فراتر از انتظار سرمایه گذاران بود و سبب کاهش ارزش دلار در برابر یورو و پوند شد. البته ضعف یورو و پوند به رشد شاخص دلار در دو روز پایانی هفته منجر شد و قیمت طلا تحت فشار قرار گرفت.

در نظرسنجی از کارشناسان بازار ارز پیش بینی شده در هفته پیش رو نوسان شاخص دلار اندک خواهد بود و اگر چنین شود شرایط برای رشد قیمت طلا فراهم خواهد شد. بانک مرکزی آمریکا در سه سال اخیر بارها نرخ‌های بهره را بالا برده زیرا از دید این نهاد وضعیت اقتصاد خوب بوده و ضروری است برای جلوگیری از افزایش نرخ تورم نرخ های بهره بالا برده شود اما پایان سال گذشته رویکرد بانک مرکزی تغییر کرد زیرا نشانه هایی از ضعف در اقتصاد آمریکا و جهان نمایان شد.

رئیس بانک مرکزی آمریکا در سخنرانی های مختلف خود بارها اعلام کرده در آینده بر مبنای داده‌های اقتصادی درباره افزایش نرخ های بهره تصمیم‌گیری خواهد شد و بانک مرکزی برای بالا بردن نرخ های بهره عجله ندارد. از دید سرمایه‌گذاران این سخنان به معنای ثابت باقی ماندن نرخ بهره برای مدتی نسبتا طولانی است. به این ترتیب شرایط برای افزایش قیمت طلا فراهم شده است.

البته تحولات تجاری بین چین و آمریکا و ریسک های مختلف که اقتصاد جهان را تهدید می کنند نیز بر قیمت طلا اثر می گذارند. عملکرد بازارهای مالی عامل دیگری است که بر قیمت طلا تاثیر می گذارد. سرمایه گذاران منتظر اخبار مثبت از مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا هستند البته حتی اگر بخشی از اختلافات بین دو کشور رفع شود ضعف در اقتصاد جهان قطعی است. این به معنای بالا نرفتن نرخ های بهره در آمریکا و حمایت شدن قیمت طلا طی ماه های آینده است.

اقدامات دموکرات‌ها علیه ترامپ و وضعیت اقتصادی در منطقه یورو و انگلستان دو ریسک برای اقتصاد جهان هستند. بعید است ترامپ استیضاح شود اما مسلما دموکرات‌ها با برنامه‌های او مخالفت خواهند کرد در نتیجه ابهام‌ها درباره آینده افزایش خواهد یافت. ترامپ سال گذشته برنامه کاهش مالیات‌ها را اجرا کرد و این برنامه به رشد قابل ملاحظه اقتصاد آمریکا در سه ماهه دوم سال گذشته منجر شد اما تاثیر این برنامه از میان رفته و ترامپ نمی تواند برنامه مشابهی اجرا کند. از سوی دیگر کسری بودجه دولت بسیار بالا در حال افزایش است.

مجموعه عواملی که بر قیمت طلا تاثیر دارند از رشد قیمت ها حمایت می کنند. بویژه اگر نشانه های بیشتری از ضعف در اقتصاد جهان نمایان شود طلا جذابیت بیشتری پیدا می کند. از پیش نهادهای تحلیلگر دیدگاه های مثبت درباره افق بازار طلا در سال جاری میلادی مطرح کرده بودند. برخی کارشناسان معتقدند قیمت فلز زرد امسال به بالاتر از 1500 دلار افزایش می یابد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24