Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

افزایش تولید در کنار کند شدن رشد تقاضا برای پلاستیک و برخی دیگر از محصولات شیمیایی سبب شده فشارهایی بر قیمت ها وارد شود. درباره افق بازار سوالات متعدد مطرح است و کارشناسان می گویند ..

حال و روز بازار پلی اتیلن و محصولات شیمیایی!

بورس24 : قیمت پلاستیک های پرمصرف اکنون نسبت به تابستان به میزان قابل ملاحظه کاهش یافته زیرا افزایش تولید در مجتمع ها و کارخانه های جدید در آمریکا با رشد کند تقاضا به ویژه در چین مواجه شده است. افت قیمت ها سبب شده کارخانه های تولیدکننده مواد شیمیایی از جمله کارخانه‌هایی که طی ۵ سال اخیر سرمایه گذاری های عظیم در آمریکا کرده اند تحت فشار قرار گیرند. بخشی بزرگ از تولیدات جدید با هدف صادرات به بازارهای آسیا، اروپا و آمریکای لاتین صورت گرفته است اما طی ماه های اخیر همزمان با کاهش نرخ رشد اقتصاد چین و جهان، قیمت پلی اتیلن با دانسیته بالا در چین کاهش یافته است. میزان کاهش قیمت نسبت به تابستان حدود ۱۸ درصد است.

تقاضای چین برای پلی اتیلن یعنی ماده‌ای که در تولید طیفی گسترده از کالاها استفاده می شود همچنان در حال رشد است اما از سرعت رشد آن کاسته شده است بدین معنا که رشد مصرف از ۱۱ درصد در سال ۲۰۱۷ به ۶ درصد در سال گذشته رسیده و انتظار می رود باز هم کمتر شود.

در زیر نمودار تغییرات ظرفیت سالانه تولید پلی اتیلن در آمریکا از سال 2014 تا سال 2025 به میلیون تن نشان داده شده است:

قیمت پلاستیک همچنین تحت تاثیر قیمت نفت است زیرا بسیاری از محصولات خارج از ایالات متحده با استفاده از مواد اولیه تولید شده با نفت ساخته می‌شود و کاهش قیمت نفت از اکتبر سال قبل فشار بر قیمت پلی اتیلن را بیشتر کرده است. البته افزایش اخیر در قیمت نفت می‌تواند به رشد قیمت پلی اتیلن کمک کند. پیش بینی هایی درباره رشد نسبی قیمت نفت در ماه های آینده مطرح شده است.

برخی شرکت ها نظیر داو کمیکال و اکسون موبیل طی دو سال اخیر بر ظرفیت تولید محصولات شیمیایی خود افزوده اند و نیز پروژه های عظیم تولید این محصولات از سوی شرکت هایی نظیر فورماسو از تایوان و ساسول آفریقای جنوبی امسال به بهره‌برداری می رسند. بنا به اعلام شورای محصولات شیمیایی آمریکا، شرکت ها در مجموع ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای اجرای پروژه های تولید محصولات شیمیایی و پلاستیک در آمریکا انجام داده اند تا از قیمت پایین مواد اولیه نظیر گاز طبیعی بهره ببرند.

تولید اتان در آمریکا طی سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ دو برابر شد و همچنان در حال افزایش است. از اتان برای تولید پلی اتیلن استفاده می شود. طی سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲ ظرفیت تولید پلی اتیلن در آمریکا هر سال ۱۰ میلیون تن افزایش می یابد و تحلیلگران می گویند افزایش تولید در زمانی رخ می دهد که رشد تقاضا بسیار کند شده است.

تولیدکنندگان پلاستیک در آمریکا مجبور هستند بازارهای جدید بیابند زیرا دولت چین در اقدامی تلافی جویانه بر کالاهای آنها تعرفه اعمال کرده است. در نیمه دوم سال گذشته میلادی صادرات پلی اتیلن آمریکا به چین به شدت کاهش یافت و فروشندگان مجبور شدند محصولات خود را به دیگر کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین بفروشند.

مدتی است برخی شرکت های تولیدکننده محصولات شیمیایی اعلام کرده اند قصد ندارند ظرفیت تولید خود در آمریکا را بالا ببرند. شرکت داو کمیکال که یک گروه بزرگ تولیدکنندگان محصولات شیمیایی و پلاستیک است ابتدای ماه جاری میلادی اعلام کرد از حجم سرمایه‌گذاری‌های خود برای افزایش ظرفیت تولید می کاهد.

طی سه سال اخیر تعدادی از بزرگترین شرکت های نفتی جهان برای افزایش ظرفیت تولید محصولات شیمیایی و پلاستیک در آمریکا سرمایه گذاری کرده اند. رویال داچ شل، توتال، اکسون موبیل و سابیک جزء این شرکت‌ها هستند اما افت نرخ رشد اقتصاد جهان سبب شده افزایش ظرفیت تولید به کاهش قیمت‌ها منجر شود.

در زیر نمودار رشد مصرف پلاستیک در چین از سال 2015 تا سال 2025 به درصد نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24