Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در روزهای اخیر شاهد افزایش ریسک پذیری سرمایه گذاران در بازارهای مختلف هستیم و به نظر می رسد تاثیر خبرهای منفی کمتر شده است. همچنین اگر آنطور که پیش بینی شده شاخص دلار ..

چند خبر مثبت درباره روزهای آینده

بورس24 : هفته گذشته وضعیت بازارهای مالی و مواد خام خوب بود و شاخص های مالی در بورس های بزرگ رشد کردند. از سوی دیگر قیمت طلا و نفت افزایش یافت و یک دلیل مهم این رونق کاهش ارزش دلار در برابر یورو و پوند بود. با آنکه درباره افق اقتصاد جهان نگرانی‌هایی وجود دارد اما شرایط خیلی وخیم نیست و سرمایه‌گذاران ترجیح داده اند ریسک بیشتری بپذیرند. در هفته پیش رو بازارهای مختلف تحت تاثیر داده های اقتصادی و نیز نشست سیاست‌گذاری بانک مرکزی انگلستان و بانک مرکزی آمریکا قرار دارند. در ادامه به تقویم اقتصاد جهان در هفته پیش رو و چند پیش بینی که از سوی تحلیلگران مطرح شده اشاره می کنیم.

روز دوشنبه تراز تجاری در منطقه یورو در ماه ژانویه و یک گزارش از بازار مسکن آمریکا منتشر می‌شود. هفته گذشته شاخص دلار کاهش یافت زیرا از یک سو اخیرا چند گزارش منفی از اقتصاد آمریکا منتشر شده و بانک مرکزی آمریکا همچنان رویکرد انتظار برای بالا بردن نرخ های بهره دارد و از سوی دیگر امیدهایی به کاهش بحران بر سر برنامه خروج انگلستان از اتحادیه اروپا به وجود آمده که سبب رشد ارزش پوند شده است. پارلمان انگلستان برای دومین بار به برنامه ارائه شده از سوی نخست وزیر این کشور رای منفی داده اما پیش‌بینی شده اتحادیه اروپا سختگیری کمتری درباره اصلاح این برنامه خواهد داشت. نظرسنجی از کارشناسان بازار ارز حاکیست این هفته نیز شاخص دلار کاهش خواهد یافت.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز سه شنبه دو گزارش از بخش ساخت و ساز منطقه یورو و شاخص اعتماد اقتصادی در این منطقه منتشر می شود. همچنین تغییرات سفارش های کارخانه ای در آمریکا در ماه ژانویه و تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته گذشته اعلام خواهد شد. هفته پیش قیمت نفت رشد کرد و یک عامل آن کاهش شاخص دلار بود اما تاکید عربستان بر ادامه کاستن از عرضه و پیش‌بینی رشد تقاضا دو عامل مهم تر افزایش قیمت نفت هستند. پیش بینی هایی که درباره افق بازار نفت مطرح شده مثبت است. انتظار می رود طی ماه های آینده از عرضه نفت برخی کشورها از جمله ونزوئلا و ایران کاسته شود و نیز تقاضای جهانی برای نفت در حال افزایش است. البته رشد تولید نفت شیل در آمریکا یک مانع در برابر افزایش شدید قیمت ها محسوب می‌شود. تحلیلگران معتقدند امسال قیمت نفت برنت به بالاتر از ۷۰ دلار خواهد رسید.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز چهارشنبه تعداد زیادی گزارش از اقتصاد انگلستان منتشر می شود که بر ارزش پوند تاثیر می‌گذارد. در ماه های اخیر برنامه خروج این کشور از اتحادیه اروپا یک عامل بحران زا برای اقتصاد کشور بوده و از رشد ارزش پوند جلوگیری کرده است. تحلیلگران بازار ارز معتقدند رفع این بحران رشد قابل ملاحظه ارزش پوند را در پی خواهد داشت. در این روز همچنین نتیجه نشست دو روزه کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا مشخص می شود. بعید است تغییری در نرخ های بهره ایجاد شود اما سخنان جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا و بیانیه پایانی نشست بر ارزش دلار و بازارهای مالی اثر می‌گذارد. سال پیش نرخ های بهره در آمریکا ۴ بار بالا برده شد اما رویکرد بانک مرکزی در قبال سیاست های پولی تغییر کرده به این معنا که این نهاد قصد ندارد در آینده نزدیک نرخ های بهره را بالا ببرد. این یک خبر مثبت است البته علت تغییر رویکرد بانک مرکزی آمریکا بروز نشانه های ضعف در برخی شاخص های اقتصادی این کشور است. برخی کارشناسان معتقدند اگر ضعف بیشتری در شاخص های اقتصادی مشاهده شود احتمال کاهش نرخ های بهره وجود دارد. البته وضعیت اقتصاد آمریکا بهتر از دیگر اقتصادهای توسعه یافته است.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز پنجشنبه تغییرات خرده‌فروشی در ماه گذشته در انگلستان اعلام می‌شود و بانک مرکزی این کشور نشست سیاست‌گذاری دارد. ‌انتظار نمی‌رود تغییری در نرخ های بهره ایجاد شود اما دیدگاه این نهاد درباره وضعیت اقتصاد انگلستان مهم است. در این روز همچنین وضعیت بازار کار آمریکا در هفته قبل مشخص می‌شود. وضعیت بازار کار آمریکا در ماه گذشته نگران کننده بود اما در مجموع شرایط در این بخش از اقتصاد آمریکا خوب است زیرا نرخ بیکاری بسیار پایین و دستمزدها در حال افزایش است. اجرای برنامه های حمایتی از سوی بانک مرکزی این کشور در سال های اخیر به رونق اقتصاد منجر شده است البته باید دید در ماه های آینده وضعیت به چه شکل خواهد. اگر ضعف‌ها ادامه یابد ارزش دلار کاهش خواهد یافت و این عاملی برای رشد قیمت طلاست. قیمت طلا هفته پیش رشد کرد و پیش بینی می شود این هفته نیز قیمت‌ها افزایش یابد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز جمعه شاخص فعالیت های خدماتی در منطقه یورو و آمریکا در ماه جاری میلادی اعلام می‌شود. رقم این شاخص در ماه های اخیر بالاتر از ۵۰ بوده به این معنا که فعالیت ها در حال افزایش است البته بعید نیست در ماه‌های آینده رشد فعالیت‌ها کند شود.

به نظر می رسد سرمایه گذاران نگرانی کمتری درباره آینده دارند و منتظر انتشار گزارش های مثبت هستند. اگر شاخص دلار کاهش یابد و اخبار خوب از روابط تجاری چین و آمریکا منتشر شود روند رشد شاخص های مالی و قیمت مواد خام ادامه پیدا می کند.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24