Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران با حضور ٨۴ درصد از سهامداران شرکت درمحل تهران_بزرگراه چمران_تقاطع یادگار امام_هتل پارسیان اوین سالن کوه نور، برگزار شد.این جلسه به ریاست آقای موحدنژاد و نظارت آقایان رفیعا و علوی و دبیری آقای علی دوستی تشکیل شد.در ابتدای این مجمع آقای دکتر رحیمی، مدیرعامل شرکت ضمن ارائه گزارش عملکرد هیات مدیره به سوالات سهامداران پاسخ گفت...

در مجمع عمومی «شیران» ۶٠٠ ریال سود تقسیم شد / تحقق برنامه ها و ارتقای سوددهی شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران در سال ١٣٩٧

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران با حضور 84 درصد از سهامداران شرکت درمحل تهران_بزرگراه چمران_تقاطع یادگار امام_هتل پارسیان اوین سالن کوه نور، برگزار شد.این جلسه به ریاست آقای موحدنژاد و نظارت آقایان رفیعا و علوی و دبیری آقای علی دوستی تشکیل شد.در ابتدای این مجمع آقای دکتر رحیمی، مدیرعامل شرکت ضمن ارائه گزارش عملکرد هیات مدیره به سوالات سهامداران پاسخ گفت.

سپس صورت های مالی و ترازنامه شرکت برای سال مالی منتهی به 97.9.30 به تصویب حضار رسید.همچنین در این جلسه پس از تصویب صورت‌های مالی از سوی سهامداران تقسیم مبلغ 600 ریال سود به ازای هر سهم مورد تایید حاضران قرار گرفت. انتخاب روزنامه های اطلاعات و دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه های کثیرالانتشار شرکت و سازمان حسابرسی به ‌عنوان بازرس قانونی و حسابرس شرکت و سازمان حسابرسی به‌عنوان بازرس علی‌البدل برای سال مالی 98 از دیگر مصوبات این مجمع بود.

شیران با هیات مدیره تازه نفس خود، مجمع عمومی سالانه خود را در روز سه شنبه 97.12.21 به ارائه گزارش عملکرد سال 97 و ترسیم چشم‌انداز روشنی برای سال آینده (98) برگزار کرد که نویدبخش احیای روزگار طلایی گذشته برای سهامداران خود بود.

این شرکت در سال 97 با میزان تولید 167 هزار تن نرمال پارافین، 117 هزار تن الکیل بنزن خطی و 8 هزار تن الکیلات سنگین اگرچه در میزان تولید نسبت به سال 96 تفاوت چشمگیری نداشته است اما در حوزه ارزش فروش داخلی یک رشد 50 درصد و در حوزه ارزش فروش صادراتی رشد 16% را تجربه کرده است. این موضوع باعث سودآوری به میزان 352 میلیارد تومانی برای سال مالی مورداشاره و 762 ریال برای هر سهم شیران گردیده است.

سود هر سهم شیران می‌توانست به بالغ بر 1000 ریال برای هر سهم صعود کند اگر 127 میلیارد تومانی (بابت مطالبات خارجی مشکوک الوصول) به ذخیره گرفته نمی‌شد.

شیران که اندک اندک در حال خارج شدن از رکود چند ساله و غلبه بر چالشهای حقوقی نظیر مطالبات خارجی و داخلی، انباشت محصولات صادراتی و کمبود خوراک بنزن و نوسانات ارز که هرکدام به تنهایی قادر به زمین‌گیر کردن یک شرکت بودند، می‌باشد و سودای جهش به کانال های سودسازی بالاتر از 1000 ریال برای هر سهم را دارد، به گونه‌ای که در پیش بینی سال 1398 سود هر سهم را 1100 ریال اعلام نمود و روز سه شنبه 21 اسفند در مجمع عمومی خود از تحقق سود 360 ریالی هر سهم در سه ماهه خبر داد و چشم‌انداز سود 1450 ریالی را نیز برای سهامداران وفادار شیران ترسیم نموده است که یک اتفاق طلایی محسوب می‌شود.

عملکرد سه ماهه اول سال مالی که در روزهای آخر آن قرار داریم نیز بسیار قابل‌توجه بود. این شرکت در دی و بهمن سال جاری با فروش بالغ بر 257 میلیارد تومانی و برآورد فروش بالغ بر 140 میلیارد تومانی اسفند فروش سه ماهه شرکت را در آستانه 400 میلیارد تومان قرار داده است و مژده فروش بالای 1600 میلیارد تومانی برای سال مالی منتهی به آذرماه 98 را به سهامداران خود می‌دهد.

موضوع جذاب دیگر برای سهامداران وضعیت مطالبات خارجی 34 میلیون دلاری شرکت است که در حسابهای سال 97 بعنوان ذخیره نگهداری شده است و امید به وصول آنها (که در صورت تحقق به نرخ روز تسعیر خواهد شد) می‌تواند جذابیت مضاعفی برای سهامداران بهمراه داشته باشد و مجمع نیز بر پیگیری وصول آنها تاکید کرد.

اما ماجرای 7 ساله عوارض 10 درصد ارزش افزوده هیدروکربنهای C10-C14 که همچنان در کشاکش امور مالیاتی، هیاتهای تشخیص و دیوان عدالت اداری به سر می‌برد با یک خبر خوب و اخذ رای دیوان عدالت اداری مبنی بر کالای عمومی بودن و امانی بودن هیدروکربنها برای دوره چهارم سال 91 همراه بود که البته این رای هنوز در مدت زمان بیست روز قابل اعتراض خواهد بود.

و اما داستان طرح توسعه دوم LAB:

شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران در سال 1373 با ظرفیت تولید سالانه 50 هزار تن الکیل بنزن خطی (LAB) و 42 هزار تن نرمال پارافین با استفاده از دانش فنی و مهندسی پایه شرکت UOP شعبه لندن راه اندازی گردید و در سال 1382 طرح و توسعه شماره 1 خود را با همکاری شرکت LG E&C و با استفاده از تکنولوژی موجود انجام داد و ظرفیت تولید الکیل بنزن خطی تا 75 هزار تن در سال و ظرفیت تولید نرمال پارافین تا 140 هزار تن در سال افزوده شد که با کنترل مناسب شرایط عملیاتی در حال حاضر بیش از 110 هزار تن الکیل بنزن خطی و 170 هزار تن نرمال پارافین تولید می شود.

در سال های گذشته، تصمیم بر انجام طرح و توسعه شماره 2 و تبدیل نرمال پارافین مازاد به الکیل بنزن خطی که دارای ارزش افزوده بالاتری می باشد، گرفته شد. برای تولید الکیل بنزن خطی نیاز به واحد های روغن داغ (Hot Oil)، پاکول و آلکیلاسیون می باشد که در حال حاضر در واحد آلکیلاسیون از اسید بسیار خطرناک HF استفاده می‌شود در حالی که در تکنولوژی جدید برای آلکیلاسیون از کاتالیست جامد در واحد هایی به نام PEP و DETAL استفاده می‌گردد.

در این راستا تصمیم بر انجام طرح و توسعه شماره دو با استفاده از تکنولوژی جدید در سه فاز جداگانه مهندسی، خرید و نصب گرفته شد و در مرحله اول با برگزاری مناقصه بین المللی جهت فاز مهندسی، شرکتی از کره‌جنوبی انتخاب و با انعقاد قرارداد برخی فعالیت های مربوط به فاز مهندسی در حال انجام می‌باشد. لازم به ذکر است با توجه به اینکه در انجام طرح و توسعه شماره 2 تصمیم بر استفاده از به روزترین تکنولوژی و دانش فنی موجود در دنیا برای تولید آلکیل بنزن خطی که در انحصار شرکت آمریکایی UOP با نام DETAL می باشد گرفته شده است، نیاز به خرید دانش فنی و مهندسی پایه از آن شرکت می‌باشد و در این خصوص مذاکرات اولیه انجام شد و پس از امضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) توسط دولت محترم، شرکت UOP همکاری خود را برای واگذاری حق دانش فنی و مهندسی پایه اعلام نمود و توافق نامه ای با آن شرکت امضا شد که پس از برگزاری جلسه اولیه شرکت UOP فعالیت خود را آغاز نمود و بخشی از اطلاعات مربوط به مهندسی پایه را ارائه نمود.

اما پس از گذشت 2 سال مواردی نیز هنوز از طرف شرکت UOP ارائه نگردیده که به شرح زیر ارایه شده است.

1.برخی مدارک مهندسی پایه .

2.سیستم های کنترلی (Logic Control System) مربوط به واحد های فرآیندی پاکول و دیتال که بدون داشتن اطلاعات آن ها اجرایی و عملیاتی نمودن طرح امکان پذیر نیست.

3.گواهی امتیاز بهره برداری از ظرفیت افزایش یافته واحد های موجود که هزینه آن قبلاً پرداخت شده است.

4.کاتالیست ها DETAL به عنوان اصلی ترین و حیاتی ترین بخش طرح توسعه.

5.نقشه های برج های عملیاتی و قطعات مربوط به آن ها.

6.سایر کاتالیست های عملیاتی واحد پاکول و غربال های واحد PEP .

ضمناً توجه به این نکته ضروری است که با توجه به اهمیت کلیدی مسائل باقی مانده در فاز مهندسی (فاز E) با شرکت UOP هر گونه اقدام در فازهای (فاز خرید، P) (فاز نصب C) منوط به تکمیل فاز مهندسی و نقشه ها و اطلاعات فنی موردنیاز است.

پیشرفت بخش های E (مهندسی پایه و تفصیلی) ، P (خرید داخلی و خارجی تجهیزات) و C (اجرا و بهره برداری) طرح توسعه در طی سال مالی منتهی به آذر 1397 به شرح جدول زیر می باشد :

درصد پیشرفت

فاز

80

E

16

P

12

C

 

لازم به ذکر است هیأت مدیره با توجه به دوره جدید تحریم های ظالمانه که از آبان ماه آغاز گردیده و باعث بروز وقفه در طرح توسعه شده است تلاشهای گسترده و همه جانبه ای را برای تکمیل نواقص موجود در فاز مهندسی در دستور کار خود قرار داده است تا نواقص موجود باعث ایجاد ریسک برای طرح و توسعه و بهره برداری از آن در سال های آتی به لحاظ مسائل فنی، حقوقی وگارانتی های لازم که بایستی شرکت ارائه دهنده لیسانس (UOP) تعهد نماید، ایجاد نکند و طرحی که تاکنون هزینه های زیادی برای آن انجام شده است و هزینه های بیشتری نیز برای تکمیل آن مورد نیاز است سرانجام بتواند با بهترین شرایط به بهره برداری برسد.

در همین راستا مجمع نیز با تاکید بر پیگیری طرح توسعه و اجرای تعهدات طرف خارجی هرگونه اقدام در فازهای خرید و اجرا را به تکمیل فاز مهندسی از طریق شرکت UOP منوط کرد.

منبع خبر: اطلاع رسانی تبلیغی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24