Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

با آنکه پیش بینی شده بود شاخص دلار در مسیر نزولی حرکت خواهد کرد و سرمایه گذاران امیدوار بودند چنین شود اما اخیرا تحولاتی در شاخص های اقتصادی و وضعیت سیاسی اقتصادهای بزرگ رخ داده که سبب ..

دلار بازارها را تهدید می کند؛ از این پس چه می شود؟

بورس24 : در سال جاری میلادی تاکنون شاخص دلار که ارزش این ارز را در برابر سبدی از شش ارز معتبر نشان می دهد رشد یک درصدی داشته و این در حالی است که چندی قبل پیش بینی شده بود ارزش دلار تحت تاثیر تغییر رویکرد بانک مرکزی آمریکا در حوزه سیاست های پولی، کاهش می یابد. چند روز پیش ترامپ بار دیگر اعلام کرد از رشد ارزش دلار راضی نیست زیرا این عامل به صادرات کشور لطمه وارد می کند. از آنجا که تغییرات ارزش دلار بر تمامی بازارهای مالی و مواد خام اثر می‌گذارد بررسی شرایط بازار های ارز و اشاره به دیدگاه های جدید درباره افق شاخص دلار ضروری است. در ادامه به این دو موضوع می‌پردازیم.

تحلیلگران معتقدند به رغم آنکه بانک مرکزی آمریکا برای مدتی طولانی قصد ندارد نرخ های بهره را بالا ببرد و در نتیجه دلار یک عامل مهم حمایتی را از دست داده اما از آنجا که افق اقتصاد آمریکا در سال جاری میلادی بهتر از اقتصادهای توسعه یافته دیگر است احتمال افزایش ارزش دلار زیاد است. واقعیت این است که ضعف اقتصاد جهان سبب رشد تقاضا برای حوزه های امنیتی سرمایه گذاری از جمله دلار شده و سرمایه‌گذاران در سرتاسر جهان و در تمامی بازارها در حال صحبت درباره احتمال کاهش قابل ملاحظه نرخ رشد اقتصاد جهان در فصول آینده هستند.

در چین تعداد زیادی گزارش منفی از شاخص های اقتصادی نظیر صادرات و واردات و فعالیت‌های تولیدی و خدماتی منتشر شده و در آمریکا نشانه هایی از ضعف در بازار کار نمایان شده است. همچنین در اروپا امسال نرخ رشد به میزان قابل ملاحظه کاهش می یابد و متاسفانه بانک مرکزی اروپا ابزارهای زیادی برای مقابله با رکود ندارد. ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا در پایان نشست اخیر شورای سیاستگذاری این نهاد بیش بینی خود نرخ رشد اقتصادی منطقه یورو در سال جاری میلادی را از 1.7 درصد به 1.1 درصد کاهش داد.

در این میان وضعیت اقتصاد آمریکا بهتر از دیگر اقتصادهای توسعه یافته است و با توجه به نرخ بازده اوراق دو ساله خزانه آمریکا اکنون بسیار سودمندتر است که بجای ارزهای دیگر دلار در سبد دارایی گنجانده شود و این به معنای افزایش ارزش دلار است. جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا اخیرا در یک مصاحبه به قدرتمندی اقتصاد کشور اشاره کرد اما افزود وضعیت اقتصاد جهان لطماتی به اقتصاد آمریکا وارد خواهد کرد.

البته موضع گیری های ترامپ اهمیت بالایی دارد. رشد ارزش دلار اگر زیاد باشد شرکت های چند ملیتی آمریکا از آن لطمه می بینند زیرا رقابت پذیری کالای صادراتی آن ها کاهش می یابد. در ابتدای ماه جاری میلادی ترامپ از افزایش ارزش دلار ابراز نارضایتی کرد. کسری تجاری آمریکا در ماه دسامبر به بالاترین میزان در ده سال اخیر یعنی حدود ۶۰ میلیارد دلار رسید.

روند تغییرات تراز تجاری با آنچه ترامپ وعده داده بود در تضاد قرار دارد زیرا در حال افزایش است و ترامپ مایل است همه تقصیرها را به گردن رئیس بانک مرکزی بیاندازد. رشد ارزش دلار یک عامل افزایش واردات و رشد کسری تجاری است و اگر خیلی سریع روند رشد ارزش دلار معکوس نشود وضعیت تراز تجاری و اقتصاد آمریکا بدتر خواهد شد.

در منطقه یورو عوامل سیاسی و اقتصادی بر ارزش یورو فشار وارد می‌کند و در انگلستان بحران بر سر برنامه خروج این کشور از اتحادیه اروپا سبب کاهش ارزش پوند شده است. افت ارزش یورو و پوند به معنای رشد شاخص دلار است و اگر دلار برای مدتی طولانی رشد کند وضعیت اقتصادهای نوظهور که بدهی‌های خارجی قابل ملاحظه به دلار دارند دچار بحران خواهد شد. رشد ارزش دلار این کشورها را از پرداخت بدهی‌ها ناتوان می‌کند و ارزش ارز های ملی در آنها کاهش می‌یابد. در نتیجه بانک های مرکزی در این اقتصادها مجبور خواهند شد نرخ های بهره را بالا ببرد تا از خروج سرمایه‌ها و سقوط ارزش ارز ملی جلوگیری کند و این به معنای افت نرخ رشد اقتصاد است.

مشاهده می شود که تغییرات ارزش دلار تاثیرات بزرگ بر اقتصاد جهان دارد و اکنون که پیش بینی شده شاخص دلار در مسیر رشد حرکت خواهد کرد باید منتظر اخبار نگران کننده باشیم. در آینده نزدیک سرنوشت مذاکرات تجاری چین و آمریکا، سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا، شرایط اقتصادی در اروپا و رفتار سرمایه گذاران در بازارهای ارز عواملی هستند که بر ارزش دلار اثر می‌گذارند. البته اگر شرایط وخیم شود بانک مرکزی آمریکا مجبور می‌شود نرخ های بهره را پایین آورد و در این حالت رشد ارزش دلار قابل ملاحظه نخواهد بود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24