Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بدون تردید بخشی از واکنش هراس آلود سرمایه گذاران در هفته گذشته منطقی نبود و پیش بینی می شود این هفته شرایط به حالت طبیعی بازگردد اما این بدان معنا نیست که می توان ..

بازارها آرام می شوند؛ روندهای صعودی از سر گرفته می شود؟

بورس24 : هفته گذشته قیمت بسیاری از مواد خام از جمله نفت و فلزات پایه و نیز شاخص های مالی در بورس های بزرگ کاهش یافتند. گزارش منفی از وضعیت تجاری چین در ماه گذشته و نیز گزارش نگران کننده از وضعیت بازار کار آمریکا در ماه قبل سبب شد سرمایه‌گذاران با احتیاط بیشتری رفتار کنند. داده های جدید از اقتصاد این دو کشور که بزرگترین اقتصادهای جهان هستند این باور را در بین سرمایه‌گذاران پدید آورده که ممکن است کاهش نرخ رشد اقتصاد جهان امسال بیش از پیش بینی ها باشد. همچنین هفته قبل رئیس بانک مرکزی اروپا به ضعف‌های عمیق در اقتصاد منطقه یورو اشاره کرد. به این ترتیب طبیعی بود که تابلوی شاخص ها و قیمت ها قرمز شود. البته عملکرد هفتگی بازار نفت مثبت بود. در ادامه به تقویم اقتصاد جهان در هفته پیش رو و چند پیش بینی که از سوی تحلیلگران مطرح شده اشاره می‌کنیم.

روز دوشنبه تغییرات تولید صنعتی و تراز تجاری آلمان در ماه ژانویه، تغییرات خرده فروشی در آمریکا و تغییرات موجودی انبارها در این کشور در ماه ژانویه اعلام می‌شود. این دو گزارش بر ارزش دلار تاثیر دارد و اگر محتوای آنها منفی باشد دلار تحت فشار قرار خواهد گرفت. هفته قبل شاخص دلار اندکی رشد کرد اما این رشد حاصل داده های مثبت از اقتصاد آمریکا نبود بلکه افت ارزش یورو سبب افزایش شاخص دلار شد. داده های جدید از اقتصاد منطقه یورو و دیدگاه‌های بانک مرکزی اروپا درباره افق اقتصادی این منطقه منفی بوده است و بعید نیست این هفته نیز شاخص دلار رشد کند.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز سه شنبه تعدادی گزارش مهم اقتصاد انگلستان منتشر می‌شود اما ارزش پوند عمدتا تحت تاثیر روند تحولات خروج این کشور از اتحادیه اروپا قرار دارد. هفته گذشته نخست وزیر انگلستان احتمال خارج نشدن این کشور از اتحادیه اروپا را مطرح کرد. در مجموع ابهام های عمیق درباره این برنامه وجود دارد و مدت هاست ارزش پوند تحت فشار است. در این روز همچنین نرخ تورم در آمریکا در ماه گذشته اعلام می شود. رشد این نرخ به سمت ۲ درصد بانک مرکزی آمریکا را در مسیر محدود کردن سیاست‌های حمایتی قرار می‌دهد و این عاملی برای رشد ارزش دلار است. سرمایه‌گذاران در بورس آمریکا شاهد ضعف در شاخص‌های اقتصادی هستند در نتیجه شاخص های مالی کاهش یافته اند البته عملکرد بورس آمریکا در سال جاری میلادی در مجموع مثبت بوده است.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز چهارشنبه تغییرات تولید صنعتی در منطقه یورو، شاخص بهای تولیدکننده در آمریکا و تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته قبل اعلام می شود. قیمت نفت مدتی است نوسان‌های بزرگ ندارد زیرا نیروهایی که بر آن وارد می شوند متوازن هستند. از یک سو تولید نفت آمریکا در حال افزایش است و نرخ رشد اقتصادی جهان امسال پایین تر از سال قبل خواهد بود و از سوی دیگر اوپک و روسیه از عرضه نفت خود کاسته اند و آماده‌اند اقدامات بیشتری برای متعادل کردن بازار انجام دهند. همچنین پیش بینی شده از عرضه نفت ایران و ونزوئلا کاسته خواهد شد. انتظار می رود طی ماه های آینده نیز نوسان قیمت‌ها بزرگ نباشد و پیش بینی می شود قیمت نفت برنت امسال بین ۷۰ تا ۷۵ دلار نوسان کند. افزایش مستمر تولید نفت آمریکا یک تهدید برای اوپک است. سهم این سازمان در تامین نفت مورد نیاز جهان سال های اخیر کاهش یافته است. تحولات در روابط تجاری چین و آمریکا یک عامل موثر بر قیمت نفت است بدین معنا که کاهش تنش ها بر قیمت نفت می افزاید.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز پنجشنبه برای فعالان بازار فلزات پایه روزی بسیار مهم است زیرا در این روز تغییرات تولید صنعتی، تغییرات خرده فروشی و تغییرات سرمایه گذاری ثابت در چین منتشر می شود. همچنین شاخص بهای تولیدکننده و تغییرات قیمت مسکن در آمریکا مشخص خواهد شد. با آنکه برخی شاخص های بنیادی بازار فلزات پایه مثبت است اما اگر انتشار گزارش های منفی از اقتصاد چین ادامه یابد بازار فلزات دچار ضعف خواهد شد. عملکرد بازار فلزات پایه سال قبل منفی بود اما امسال تاکنون مثبت بوده است و پیش بینی شده افق بازار در سال جاری امیدوارکننده است. کاهش ذخیره فلزات پایه در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی و محدودیت عرضه جزو عوامل حمایت کننده از قیمت ها هستند اما کاهش نرخ رشد اقتصادی چین و جهان و رشد احتمالی شاخص دلار از افزایش قابل ملاحظه قیمت ها جلوگیری خواهد کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر نشان داده شد است:

روز جمعه نرخ تورم در منطقه یورو و چند گزارش مهم از اقتصاد آمریکا منتشر می‌شود که بر ارزش دلار و قیمت طلا اثر خواهد داشت. قیمت طلا پایان هفته پیش به دلیل بروز نشانه های جدید از ضعف در اقتصاد جهان رشد کرد. در نظرسنجی کیتکو پیش بینی شده این هفته روند افزایش قیمت ها ادامه پیدا خواهد کرد. عملکرد بازار طلا امسال برخلاف سال گذشته مثبت بوده و به احتمال زیاد مثبت باقی خواهد ماند. البته درباره میزان رشد قیمت‌ها اتفاق نظر وجود ندارد. بانک گلدمن ساکس در گزارش جدید خود به احتمال افزایش قیمت ها به هزار و ۴۵۰ دلار اشاره کرده است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24