Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بانک گلدمن ساکس در گزارش جدید خود به بررسی وضعیت بازار مواد خام پرداخته و توصیه های مهم برای آینده به سرمایه گذاران ارائه کرده است. افق بازار فلزات پایه، طلا و نفت جزء مهمترین ..

چند توصیه برای تنظیم بهینه ترکیب سبد سرمایه گذاری

بورس24 : عملکرد بازار اکثر مواد خام در سال جاری میلادی تاکنون مثبت بوده و این رشد حاصل دو عامل یعنی توقف برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکا و امید به توافق تجاری بین چین و آمریکاست. بانک مرکزی آمریکا که سال گذشته میلادی ۴ بار نرخ‌های بهره را بالا برد قصد دارد امسال این برنامه را متوقف کند زیرا ضعف‌هایی در شاخص‌های اقتصادی این کشور نمایان شده و نیز ترامپ نمی‌تواند دومین برنامه کاهش مالیات‌ها را اجرا کند. سال گذشته اجرای نخستین برنامه کاهش مالیات اشخاص و شرکت ها به افزایش نرخ رشد اقتصاد منجر شد اما در نیمه دوم سال قبل نرخ رشد کاهش یافت زیرا تنش های تجاری بین چین و آمریکا شدت پیدا کرد و نیز پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره سبب شد نگرانی‌هایی درباره افق اقتصاد آمریکا پدید آید. به همین دلیل اواخر سال قبل وضعیت بازارهای مختلف چندان مناسب نبود. در ماه پایانی سال گذشته، آغاز مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا و اظهارنظرهایی رئیس بانک مرکزی آمریکا مبنی بر توقف برنامه افزایش نرخ های بهره سبب شد عملکرد بازارها خوب شود و این روند امسال نیز ادامه یافته البته پرسش های متعدد درباره آینده مطرح است.

بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس در گزارش جدید خود به سرمایه‌گذاران هشدار داده که ممکن است رشد اخیر قیمت مواد خام در آینده نزدیک کند یا متوقف شود و آنها باید به شاخص های بنیادی عرضه و تقاضا توجه بیشتری بکنند. برای مثال در سه ماهه دوم امسال ممکن است قیمت نفت برنت به ۷۰ دلار تا ۷۵ دلار برسد اما در نیمه دوم سال قیمت ها تحت فشار قرار خواهد گرفت.

همچنین رشد تقاضا برای فلزات پایه چندان قابل ملاحظه نیست اما عملکرد بازار در سال جاری به احتمال زیاد مثبت است. شاخص قیمت مواد خام امسال تاکنون ۱۲ درصد رشد کرده اما سرعت رشد حفظ نخواهد شد. با آنکه دولت و بانک مرکزی چین تدابیر حمایتی قابل ملاحظه اتخاذ کرده‌اند و در آمریکا نرخ های بهره برای مدتی طولانی بالا برده نخواهد شد اما بانک گلدمن ساکس از سرمایه‌گذاران خواسته است با احتیاط رفتار کنند زیرا با توجه به شاخص های بنیادی بازار، قیمت مواد خام اکنون خیلی پایین‌تر از حد منطقی نیست.

امسال و سال آینده نرخ رشد اقتصادی چین کاهش می‌یابد و نیز بعید است تنش های تجاری بین این کشور و آمریکا به طور کامل از میان برود. دو طرف در نهایت به یک توافق خواهند رسید اما در هر حال ضعف در شاخص‌های اقتصادی دو کشور که بزرگترین اقتصادهای جهان هستند ادامه پیدا می‌کند. اقتصاد آمریکا امسال 2.2 درصد رشد خواهد کرد و سال آینده نرخ رشد کمتر از این رقم خواهد بود.

در بازار نفت به رغم پیش بینی های منفی، تقاضای جهانی رشد مناسب خواهد داشت. عربستان و روسیه به برنامه کاهش عرضه پایبند هستند و تولید نفت ونزوئلا و چند کشور دیگر امسال کاهش پیدا می‌کند. همچنین احتمال کاهش شاخص دلار وجود دارد و همه این عوامل از افزایش قیمت ها حمایت می کنند اما در نیمه دوم سال جاری میلادی رشد تولید نفت در آمریکا، کانادا و برخی اعضای اوپک سبب می‌شود قیمت‌ها تحت فشار قرار گیرد.

اوپک و روسیه از ابتدای سال جاری میلادی در واکنش به کاهش قابل ملاحظه قیمت نفت از عرضه کاسته اند و طی هفته های آینده میزان پایبندی به برنامه کاهش عرضه بیشتر خواهد شد. این برنامه تا ماه ژوئن یعنی نشست بعدی اوپک و روسیه اجرا می‌شود و در آن نشست درباره آینده تصمیم‌گیری خواهد شد. تولید نفت شیل در آمریکا امسال بیشتر خواهد شد و سال آینده این افزایش ادامه پیدا می کند. انتظار می رود پایان سال جاری میلادی تولید نفت آمریکا به 13 میلیون بشکه در روز برسد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

در بازار فلزات پایه همه چیز به شاخص های اقتصادی چین وابسته است. در حال حاضر شاهد کاهش فعالیت های تولیدی و کند شدن رشد فعالیت های خدماتی هستیم. نکته مهم این است که تدابیر حمایتی بانک مرکزی چین لزوماً به رشد تقاضا برای فلزات پایه منجر نمی‌شود. بدون تردید دولت چین ثبات اقتصادی این کشور را حفظ خواهد کرد و اطمینان وجود دارد که قیمت فلزات پایه به تدریج رشد می کند و نیز باید به محدودیت عرضه برخی از فلزات پایه و میزان پایین ذخیره آنها در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی اشاره کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در سه ماه اخیر نشان داده شده است:

در بازار طلا عوامل متعدد از رشد قیمت ها حمایت می کنند. برای مثال نگرانی‌ها درباره کاهش نرخ رشد اقتصاد جهان و رشد تقاضای بانک های مرکزی برای طلا در کنار کاهش شاخص دلار جزء این عوامل مثبت هستند. طی دو هفته اخیر خوش بینی مفرط درباره حصول توافق تجاری بین چین و آمریکا سبب کاهش قیمت طلا شده است اما به تدریج مشخص می شود این میزان خوش‌بینی منطقی نبوده و نیز در هر صورت امسال اقتصاد جهان رشد پایین تری نسبت به سال قبل خواهد داشت. پیش‌بینی می‌شود قیمت طلا به سمت ۱۴۵۰ دلار حرکت کند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24