Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

پرسش های مهم درباره افق بازار نفت مطرح است اما یکی از مهمترین آنها این است که آیا می توان به رشد قیمت ها امیدوار بود؟ وضعیت سهام بسیاری از سرمایه گذاران به ..

اگر قیمت نفت بر سبدتان تاثیر دارد بخوانید!

بورس24 : قیمت نفت هفته پیش کاهش یافت اما میزان کاهش زیاد بود و پیش‌بینی می‌شود بازار حمایت شود زیرا شرایط برای رشد تدریجی قیمت‌ها فراهم است. روز جمعه انتشار گزارش منفی از بخش تولید کارخانه ای آمریکا سبب شد نگرانی هایی درباره رشد مناسب تقاضا برای نفت پدید آید. شاخص فعالیت های تولید کارخانه ای آمریکا در ماه گذشته میلادی پایین‌ترین میزان از نوامبر سال ۲۰۱۶ و پایین تر از پیش بینی ها بود.

نکته مهم این است که اگر ضعف در اقتصاد آمریکا عمیق‌تر شود امکان دارد شرایط اقتصاد جهان بدتر از چیزی شود که اکنون تصور می شود. نرخ رشد اقتصاد آمریکا در فصول اخیر بالاتر از دیگر اقتصادهای توسعه یافته از جمله اقتصادهای عضو منطقه یورو بوده و پیش بینی شده این وضعیت ادامه پیدا می‌کند اما گزارش مربوط به بخش تولید کارخانه ای این پیام را به بازار فرستاد که ممکن است رشد تقاضا برای نفت کمتر از پیش‌بینی‌ها باشد.

نظرسنجی رویترز از تحلیل‌گران نشان داد آنها معتقدند امسال تقاضای جهانی برای سوخت کاهش پیدا می‌کند و علت آن، کاهش نرخ رشد اقتصاد جهان است. در چین نیز شاخص فعالیت های کارخانه ای در ماه گذشته میلادی برای سومین ماه پیاپی کاهش یافته و تنش های تجاری بین این و آمریکا بر اقتصاد هر دو کشور اثرات منفی داشته و این اثرات ادامه پیدا خواهد کرد. در کره جنوبی نیز رشد صادرات کمتر شده است. البته مصرف سوخت در اقتصادهای نوظهور از جمله هند بالا باقی مانده زیرا نرخ رشد آنها چشمگیر است.

در مقابل، اوپک و چند کشور دیگر از جمله روسیه از ابتدای سال جاری میلادی عرضه نفت را کاهش داده اند تا به رشد قیمت ها و متعادل شدن بازار کمک کنند. ماه گذشته اوپک روزانه به طور متوسط 30.68 میلیون بشکه نفت تولید کرد که ۳۰۰ هزار بشکه کمتر از ماه ژانویه بود. البته پایبندی به برنامه کاهش عرضه کامل نبوده و انتظار می رود در هفته های آینده میزان کاهش عرضه بیشتر شود. این یک عامل حمایت از قیمت‌هاست.

رشد تولید نفت در آمریکا و کانادا که ادامه پیدا خواهد کرد از افزایش قیمت ها جلوگیری می کند. تولید نفت آمریکا به رقم بی‌سابقه ۱۲ میلیون بشکه در روز رسیده و پایان سال جاری میلادی به ۱۳ میلیون بشکه افزایش خواهد یافت. برخی کارشناسان معتقدند سال آینده رشد تولید ادامه پیدا می کند در نتیجه با در نظر گرفتن شرایط اقتصاد جهان، دلیلی برای رونق بازار نفت وجود ندارد.

در اینجا باید به یک موضوع توجه کرد. اوپک و روسیه در کنار هم بر بازار تاثیرات بزرگ می گذارند و اگر قیمت ها کاهش یابد آنها می توانند از تولید به میزان بیشتری بکاهند. سال ۲۰۱۷ اوپک و روسیه برنامه کاهش عرضه نفت را اجرا کردند که سبب رشد قابل ملاحظه قیمت ها شد البته در آن زمان وضعیت اقتصاد جهان بسیار خوب بود. اگر قرار است اوپک یک بار دیگر بازیگر موثر در بازار باشد باید همکاری با روسیه را ادامه دهد. سهم اوپک در تامین نفت مورد نیاز جهان طی سال های اخیر کاهش یافته و با توجه به رشد تولید نفت در آمریکا، روسیه و چند کشور دیگر، اثرگذاری اوپک بدون همراهی روسیه نمی‌تواند حفظ شود یا افزایش پیدا کند. به همین دلیل پیش بینی می شود همکاری های اوپک و روسیه ادامه یابد.

در ماه های آینده عوامل متعدد در بازار نفت اثر می‌گذارند و پیش بینی دقیق جهت قیمت ها دشوار است. برای مثال با آنکه تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا از عرضه نفت آنها کاسته و خواهد کاست اما بخش بزرگی از کاهش عرضه نفت این دو کشور سال گذشته رخ داده و از این پس نمی‌توان انتظار داشت میزان عرضه آنها خیلی کمتر شود طوری که به رشد پایدار قیمت‌ها کمک کند.

همچنین پیش‌بینی شده شاخص دلار کاهش خواهد یافت و اگر چنین شود قیمت نفت حمایت می شود. اما درباره تحقق این پیش بینی و میزان کاهش احتمالی شاخص دلار اطمینان وجود ندارد. کارشناسان اتفاق نظر دارند که قیمت ها امسال در سطوح بالاتر از اکنون قرار خواهد گرفت. بانک گلدمن ساکس در گزارش جدید خود پیش بینی کرده تا دو ماه دیگر کاهش عرضه اوپک سبب از میان رفتن مازاد عرضه در بازار می شود و قیمت ها رشد خواهند کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24