Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

پایان هفته گذشته وضعیت بازارها دگرگون شد. قیمت نفت، طلا و فلزات پایه کاهش یافت و بسیاری از سرمایه گذاران دچار زیان شدند. اکنون این پرسش مطرح است که ..

نقش مشترک عوامل سیاسی و اقتصادی در بازارها

بورس24 : هفته گذشته قیمت فلزات پایه نوسان های بزرگ داشت و در نهایت روز جمعه شاهد کاهش قیمت ها بودیم. قیمت نفت و طلا نیز هفته قبل کاهش یافت و نوسان شاخص های مالی در بورس های بزرگ چندان قابل ملاحظه نبود. انتشار برخی گزارش‌های منفی از اقتصادهای بزرگ سبب احتیاط سرمایه‌گذاران شده و بعید نیست در هفته پیش رو نیز همین وضعیت ادامه پیدا کند.

هفته قبل پایان بدون نتیجه دیدار ترامپ و رهبر کره شمالی در کنار پایان دوره سه ماهه مذاکرات تجاری چین و آمریکا بدون آن که دو طرف به توافق امیدبخش برسند نگرانی‌هایی در بین سرمایه‌گذاران پدید آورد و تاثیر این دو عامل این هفته نیز احساس خواهد شد. البته در هفته پیش رو گزارش های مهم از اقتصادهای بزرگ منتشر می‌شود که بر رفتار سرمایه‌گذاران تاثیر می‌گذارد. در ادامه به تقویم اقتصادی جهان در هفته جاری و چند پیش بینی که از سوی تحلیلگران مطرح شده اشاره می کنیم.

روز دوشنبه روزی آرام است و تنها شاخص اعتماد سرمایه گذاران و شاخص بهای تولیدکننده در منطقه یورو و دو گزارش از اقتصاد آمریکا منتشر می‌شود. اقتصاد منطقه یورو در شرایط مساعد قرار نداد و نرخ رشد آن بسیار پایین است. برخی تحلیلگران معتقدند پایان سال جاری میلادی بروز رکود در این منطقه محتمل است. البته این بدان معنا نیست که ارزش یورو در برابر دلار و پوند کاهش خواهد یافت. با آنکه بانک مرکزی آمریکا نرخ‌های بهره را برای مدتی طولانی بالا نخواهد برد اما فشارهایی بر ارزش دلار وجود دارد که از رشد آن در برابر یورو و پوند جلوگیری می کند. همچنین بحران سیاسی در انگلستان از رشد ارزش پوند جلوگیری کرده است. هفته قبل شاخص دلار اندکی کاهش یافت و پیش بینی شده این هفته نوسان این شاخص محدود خواهد بود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز سه شنبه وضعیت بخش خدمات در چین، منطقه یورو، انگلستان و آمریکا در ماه گذشته مشخص می شود. وضعیت این بخش در اقتصادهای بزرگ بهتر از بخش تولید است اما در هر حال نرخ رشد اقتصاد جهان امسال کمتر از سال گذشته خواهد بود و نباید انتظار داشت رونق چشمگیر در بخش خدمات مشاهده شود. روز سه‌شنبه همچنین تغییرات ذخیره نفت آمریکا در هفته گذشته مشخص می شود. هفته پیش قیمت نفت کاهش یافت زیرا از یک سو درباره افق اقتصاد جهان نگرانی‌هایی وجود دارد و از سوی دیگر میزان کاهش عرضه از سوی اوپک و روسیه کمتر از میزان تعیین شده بوده است. البته انتظار می‌رود در هفته‌های آینده پایبندی به برنامه کاهش عرضه بیشتر شود و قیمت ها رشد کند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز چهارشنبه دو گزارش از سفارش های کارخانه ای و بخش مسکن آمریکا منتشر می‌شود و یکی از مقامات بانک مرکزی این کشور سخنرانی خواهد کرد. نگرانی درباره افزایش نرخ های بهره در آمریکا تقریباً از میان رفته است اما هنوز درباره بسیاری از مسائل نگرانی‌هایی وجود دارد و به همین دلیل برخی تحلیلگران معتقدند نباید انتظار داشت وضعیت بازارهای مالی و مواد خام امسال خیلی خوب باشد. یکی از مهمترین ریسک ها، اقدامات غیر منتظره ترامپ در حوزه‌های گوناگون است که سبب احتیاط سرمایه گذار می شود. برای مثال او بارها از عملکرد بانک مرکزی در بالا بردن نرخ های بهره که سبب رشد ارزش دلار و کاهش صادرات آمریکا می شود انتقاد کرده است. دخالت او در سیاست های بانک مرکزی سبب ابهام درباره آینده می شود و عملکرد بازارهای مختلف را مختل می کند.

روز پنجشنبه نرخ رشد اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه پایانی سال گذشته اعلام می‌شود و بانک مرکزی اروپا نشست سیاست‌گذاری دارد. بعید است تغییری در سیاست‌های پولی این نهاد ایجاد شود اما سخنان ماریو دراگی رئیس بانک مرکزی اروپا اهمیت بالایی دارد و بر ارزش یورو و بازارهای مالی اثر می گذارد. همچنین در این روز وضعیت بازار کار آمریکا در هفته گذشته مشخص خواهد شد و یکی از مقامات بانک مرکزی این کشور سخنرانی خواهد کرد. وضعیت بازار کار آمریکا در دو سال اخیر خوب بوده اما در برخی شاخص های اقتصادی این کشور ضعف‌هایی مشاهده می‌شود که بعید نیست شدت پیدا کند. ترامپ تنها کاری که می تواند انجام دهد فشار بر بانک مرکزی برای بالا نبردن نرخ های بهره است. سال پیش برنامه کاهش مالیات ها به رونق اقتصادی در نیمه نخست سال منجر شد اما به دلیل مخالفت دموکراتها ترامپ نمی‌تواند دومین برنامه کاهش مالیات‌ها را اجرا کند. امسال و سال آینده نرخ رشد اقتصاد آمریکا به ترتیب 2.2 درصد و 1.8 درصد پیش‌بینی شده است. افزایش ریسک ها عاملی برای رشد قیمت طلاست. قیمت طلا هفته پیش به شدت کاهش یافت و احتمال دارد این هفته نیز این روند ادامه پیدا کند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز جمعه وضعیت صادرات و واردات چین در ماه گذشته میلادی، وضعیت بخش تولید کارخانه ای و وضعیت بازار کار آمریکا در ماه گذشته میلادی اعلام می شود. گزارش وزارت کار بسیار مهم هستند و پیش بینی شده محتوای آن مثبت باشد. در این حالت دلار حمایت می شود و این یک عامل برای فشار بر قیمت مواد خام است. پیش‌بینی می‌شود این هفته نوسان در شاخص های مالی و قیمت مواد خام بزرگ باشد زیرا داده های مهم از اقتصادهای بزرگ منتشر می‌شود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24