Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

قیمت سنگ آهن در چین اخیرا افزایش یافته و عملکرد بازار آن در هفته های گذشته مثبت بوده است. وضعیت بازار این ماده خام در هفته ها و ماه های آینده برای بسیاری از سرمایه گذاران ..

بازار فولاد و سنگ آهن به تدریج رونق می یابد؟

بورس24 : در روزهای اخیر قیمت سنگ آهن در چین تغییرات بزرگ نداشته و اندکی کاهش یافته است البته عملکرد بلندمدت بازار این ماده خام مورد استفاده در تولید فولاد مثبت است. تحلیلگران خوشبین می گویند از ماه آینده همزمان با افزایش دمای هوا فعالیت های ساخت و ساز در چین افزایش می یابد و تقاضا برای فولاد بیشتر خواهد شد اما نه خیلی زیاد. در نتیجه می توان به رشد نسبی قیمت سنگ آهن یا کاهش نیافتن آن امیدوار بود.

البته میزان بالای ذخیره فولاد و سنگ آهن از رشد قیمت‌ها جلوگیری می کند. طی ماه های اخیر رشد تقاضا برای فولاد در چین کند بوده زیرا از یک سو سرمای هوا فعالیت ها در بسیاری از پروژه های ساخت و ساز را متوقف کرده و از سوی دیگر نرخ رشد اقتصادی چین در حال کاهش است. چین بزرگترین تولیدکننده و مصرف کننده فولاد در جهان است و هر گونه تغییر در فعالیت های اقتصادی این کشور بر قیمت مواد خام از جمله فولاد و سنگ آهن اثر می گذارد.

سال گذشته چین ۹۲۸ میلیون تن فولاد تولید کرد و میزان کلی تولید فولاد جهان 1.808 میلیارد تن بود. در ماه ژانویه ۷۵ میلیون تن فولاد در چین تولید شد که 4.3 درصد بالاتر از ماه ژانویه 2018 است. امسال دولت چین محدودیت های کمتری برای تولید فولاد در فصول سرد سال اعمال کرد و به همین دلیل میزان تولید خیلی کاهش نیافته در نتیجه با حذف محدودیت‌های تولید میزان آن خیلی رشد نخواهد کرد و نمی توان انتظار داشت تقاضا برای سنگ آهن افزایش قابل ملاحظه داشته باشد.

از سوی دیگر میزان ذخیره سنگ آهن در بنادر چین هفته پیش ۱۴۵ میلیون تن بود که رقمی بالا محسوب می‌شود و معمولاً در این زمان از سال و در آستانه رشد فعالیت های ساخت و ساز میزان ذخیره سنگ آهن افزایش می یابد زیرا پیش‌بینی می شود تولیدکنندگان فولاد تقاضای بیشتری برای سنگ آهن داشته باشند. تاثیر کاهش عرضه سنگ آهن از برزیل بر قیمت‌ها از پیش گذاشته شده و اگر تولیدکنندگان دیگر بتوانند بخشی از این کاهش را جبران کنند فشارهای بر قیمت سنگ آهن وارد خواهد شد.

اما شرایط کلی اقتصاد چین که تحت تاثیر برنامه های حمایتی دولت و بانک مرکزی این کشور و نیز تنش های تجاری است بیشترین اثر را بر قیمت فولاد و سنگ آهن دارد. بدون تردید امسال نرخ رشد اقتصادی چین نسبت به سال قبل پایین تر است و گزارش ها از شاخص های اقتصادی این کشور نشان می‌دهد شرایط خیلی خوب نیست. روز گذشته اعلام شد شاخص فعالیت های خدماتی و تولیدی در ماه گذشته یعنی فوریه کاهش یافته و با آنکه رقم شاخص ها بالای ۵۰ است اما کاهش آن به معنای رشد کندتر این فعالیت هاست. تدابیری از سوی دولت و بانک مرکزی چین برای حفظ ثبات اقتصادی اتخاذ شده اما در هر حال امسال نرخ رشد پایین تر از سال گذشته خواهد بود.

دوره سه ماهه مذاکرات تجاری چین و آمریکا پایان یافته و نتیجه مشخصی از این مذاکرات حاصل نشده است. انتظار می‌رود مذاکرات برای مدتی طولانی ادامه پیدا کند و در این مدت تعرفه های اعمال شده از سوی آمریکا بر کالاهای صادراتی چین سبب ضعف در شاخص های اقتصادی هر دو کشور می شود. از سوی دیگر نرخ رشد اقتصاد جهان امسال کمتر از سال گذشته است و ممکن است میزان تولید فولاد و مصرف سنگ آهن کمتر شود.

در بلند مدت افزایش ظرفیت تولید سنگ آهن از سوی شرکت های بزرگ تولیدکننده این ماده خام یعنی ریوتینتو، بی اچ پی بیلیتون، ویل اس ای و فورتسکو یک مانع برای رشد قیمت هاست. کارشناسان معتقدند تاثیر دو عامل یعنی اختلال در عرضه سنگ آهن از برزیل و قرار داشتن در آستانه دوران رشد فعالیت های ساخت و ساز در چین پایدار نیست و نیز تنش های تجاری از رشد اقتصادی چین می کاهد.

آنچه بیان شد به این معنا نیست که قیمت سنگ آهن در آینده نزدیک سقوط خواهد کرد اما فعالان بازار این ماده خام باید احتمال کاهش قیمت ها را در نظر بگیرند. ماه گذشته میلادی که دیروز پایان یافت عملکرد بازار سنگ آهن مثبت بود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت سه عیار سنگ آهن در یک سال اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24