Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بیش از دو سال از دوران ریاست جمهوری ترامپ می گذرد و در این مدت او تلاش کرده به وعده های انتخاباتی خود عمل کند اما نتیجه اقدامات او ابهام و سردرگمی سرمایه گذاران و مصرف کنندگان بوده است. اگر ترامپ بتواند در سه حوزه ..

ترامپ در کاخ سفید می ماند؟

بورس24 : بیش از دو سال از استقرار ترامپ در کاخ سفید می گذرد و از هم اکنون موضوع انتخابات ریاست جمهوری سال آینده میلادی در آمریکا مورد توجه رسانه ها، سرمایه گذاران و مصرف کنندگان آمریکایی قرار دارد. ترامپ سال ۲۰۱۶ در مبارزات انتخاباتی وعده های مختلف برای بهبود شرایط اقتصادی آمریکا مطرح کرد و توانست بر رقیب خود یعنی هیلاری کلینتون غلبه کند. اکنون که بیش از دو سال از دوران ریاست جمهوری او می گذرد گمانه‌زنی‌ها درباره شانس موفقیت او در انتخابات سال آینده فراوان است اما به نظر می‌رسد اگر ترامپ بتواند در سه حوزه موفق عمل کند شکست دادن او در انتخابات کار دشواری خواهد بود: اقتصاد، بازار مالی و سیاست خارجی سه حوزه ای هستند که عملکرد مثبت یا منفی ترامپ در آنها تاثیر بالا بر دیدگاه مردم آمریکا خواهد داشت. در ادامه به هر یک از این سه مورد اشاره می کنیم.

اقتصاد آمریکا

نخستین عامل وضعیت اقتصاد آمریکاست. ترامپ از طریق به تصویب رساندن برنامه کاهش مالیات اشخاص و شرکت ها زمینه رشد بالای اقتصادی آمریکا در نیمه نخست سال گذشته میلادی را فراهم کرد. در سه ماهه دوم سال قبل اقتصاد آمریکا 4.2 درصد رشد کرد که رقمی بسیار خوب بود اما در دو فصل بعد رقم نرخ رشد بسیار پایین‌تر بوده و انتظار می رود در سال جاری نیز وضعیت این شاخص اقتصادی چندان امیدوار کننده نباشد. اگر تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نرخ رشد پایین باقی بماند شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات ۶۰ تا ۶۵ درصد خواهد بود. صندوق بین‌المللی پول در گزارش اخیر خود پیش بینی کرده امسال اقتصاد آمریکا ۲ درصد رشد می کند. سال قبل این رقم 2.3 درصد بود و این نهاد پیش‌بینی کرده سال آینده نرخ رشد اقتصاد آمریکا 1.8 درصد خواهد بود. با توجه به اینکه ترامپ نمی تواند دومین برنامه کاهش مالیات‌ها را اجرا کند احتمال آنکه نرخ رشد بالا رود بسیار کم است و در این میان تنش های تجاری با چین بر اقتصاد آمریکا فشار وارد خواهد کرد. بانک مرکزی آمریکا با توجه به وضعیت شاخص های اقتصادی این کشور برنامه افزایش نرخ های بهره را متوقف کرده و این یک عامل حمایت از رونق اقتصاد است.

بورس

دومین عامل وضعیت بازار مالی آمریکاست. می توان گفت تغییرات شاخص استاندارد اند پورز اهمیت بالایی برای ترامپ دارد و اگر جهت این شاخص صعودی باشد شرایط برای انتخاب مجدد ترامپ مساعد خواهد بود. عملکرد بازار مالی آمریکا سال گذشته به دلیل نگرانی ها درباره تنش های تجاری بین این کشور و چین خوب نبود و اگر ترامپ با چین به توافق تجاری نرسد بعید است وضعیت بورس آمریکا سامان پیدا کند. مذاکرات تجاری دو طرف سه ماه است ادامه دارد و تحلیلگران معتقدند بعید است چین به تمامی درخواست های ترامپ تن دهد. به احتمال زیاد چین میزان واردات کالاهای مختلف از آمریکا را افزایش می دهد تا کسری تجاری آمریکا کاهش یابد. ترامپ می‌تواند روی این موضوع مانور دهد. اما باید دید واکنش بورس آمریکا به توافق حاصل شده چیست. سرمایه گذاران و شرکت ها بسیار نگران کاهش نرخ رشد اقتصاد آمریکا هستند و با احتیاط رفتار می کنند.

سیاست خارجی

در نهایت سیاست خارجی ترامپ بر نظر رای دهندگان اثرات بزرگ دارد. روابط با چین، روسیه و کره شمالی جزو مهمترین مولفه های سیاست خارجی آمریکاست. حصول توافق تجاری با چین خبری مثبت است اما باید دید نتیجه عملی این توافق برای اقتصاد آمریکا و جایگاه این کشور در جهان چیست. مذاکرات با کره شمالی به کندی پیش می‌رود و ترامپ اعلام کرده عجله ای برای رسیدن به توافق با این کشور ندارد. بسیاری از تحلیلگران معتقدند احتمال آنکه کره شمالی به خلع سلاح هسته ای تن دهد بسیار کم است. در ماه‌های آینده مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد اما ترامپ مایل نیست مذاکرات با شکست مواجه شود زیرا این امر تاثیرات منفی بر دیدگاه رای‌دهندگان آمریکایی خواهد داشت. روابط آمریکا و روسیه اخیرا سرد بوده و اقدامات آمریکا می تواند وضعیت را بدتر کند.

می توان گفت مواضع رقبای ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده اهمیت بالایی دارد. اگر دموکرات ها بتوانند هماهنگ و هوشمندانه عمل کنند شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات کم خواهد شد. نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا هر چه باشد بازارهای مالی و مواد خام از آن تاثیرات بزرگ خواهند پذیرفت.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24