Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

نوشتاری از داریوش عباسی در اقتصاد کارا ما به ایران ١۴٠٠ نزدیک و متاسفانه از همه پیش بینی‎ها و انتظارات در برنامه‎ریزی‎های کلان دور مانده‎ایم. جهان با سرعتی حیرت‎زا در مسیر رشد و توسعه و فتح قله‎های جدید در ساحت زندگی و علم و کسب‎و‎کار است و ما بی‎اغراق، در حال درجا زدنیم... کاری کنیم تا این دوره به همت مردان و زنان جوان و خلاق و پویایی که به اتاق‎ها و در نهایت اتاق ایران راه می‎یابند، دوره‎ای طلایی را در عمر این نهاد مردمی و خصوصی پدید آورند.؛ نهادی که تاسیس آن با همت نیکو مردی چون امین‎الضرب در سال ١٢۶٢ در قالب " مجلس تجارت " آغاز شد و در سال ١٣۴٨ با ادغام اتاق بازرگانی و اتاق صنایع و معادن با رویکردی جامع‎تر به پیش رفت. کاری کنیم دولتی‎ها هم از اتاق آینده الهام بگیرند و کوچک، کارا و توانمندتر شوند...

به ایران ١۴٠٠ نزدیک شدیم اما...

داریوش عباسی

اتاق بازرگانی را پارلمان بخش خصوصی لقب داده‎اند.

اتاقی که بعدها و در ادامه فعالیت خود، واژه‎های صنعت، معدن و کشاورزی نیز به آن پیوست شد، محلی برای هم‎اندیشی، همگرایی و تقویت بخش خصوصی و نیز مذاکره با سایر ارکان حاکمیت برای هماهنگی و رفع مشکلاتی است که فعالان بخش خصوصی با آن دست به گریبانند.

اتاق با همین رویکردها در سال‌های پیش از انقلاب و در شرایطی که بخش خصوصی و غیردولتی در مسیر رشد و پیشرفت بود، شکل گرفت. بنیانگذاران آن روزگاران اتاق هم کارآفرینانی بودند خوشنام که رویاهای بزرگی در سر داشتند. شرح حال زندگی و رفتار و کردار آنان منبعی ارزشمند برای همه کسانی است که به دنبال رشد کمی و کیفی محیط کسب و کار برای بخش خصوصی و بهبود پایدار معیشت مردم هستند.

اتاق بازرگانی اما در سال‌های پس از انقلاب، فراز و فرودهای زیادی داشته که پرداختن به جزئیات آن، مجال فراخ‌تری می‎طلبد. مع‎الوصف در ترسیم مسیر طی شده، ضمن قدردانی از تلاش‌های مختلفی که صورت گرفته، باید به این موضوع اشاره کرد که اتاق‎های بازرگانی، هیچگاه نتوانسته‎اند در قامت بخش خصوصی ایران عمل کرده و برآورنده مطالبات و خواست‌های به حق خیل بزرگ کارآفرینان باشند. چه در دوره‎ای که طیف سنتی جناح راست بر اتاق مدیریت داشت و چه در دوره‎هایی که طیف‎ مدرن جناح راست و اصلاح طلبان، صاحب مناصب و کرسی‎های انتخابی اتاق شدند.

این روزها بازار خبررسانی و تبلیغات و یارگیری‎های رسمی و غیررسمی برای انتخابات نهمین دوره اتاق‎های بازرگانی در 11 اسفند گرم است. ائتلاف‎های جدیدی در حال شکل‎گیری است و ائتلاف‎هایی در حال از هم گسستن. برخی چهره‎های مطرح چون محسن جلالپور، پدرام سلطانی و محسن خلیلی هر کدام به دلایلی در این دوره شرکت نکردند و ترجیح دادند در فهرست غایبان باشند. تعدادی از نیروهای جدید هم از راه رسیده‎اند و خواستار مشارکت در هرم مدیریتی اتاق‎های تهران و شهرستان‎ها هستند.

برگزیده شدن برای کمک به رشد و نمو بخش خصوصی، آن هم در دوره‎ای که مصائب اقتصادی، عرصه را برای فعالان واقعی - که به دور از رانت و کمک‎های پیدا و پنهان و یا تقلب در عرضه خدمت یا محصول روزگار را سپری می‎کنند - سخت است. با این اوصاف باید تاکید کرد که مشکلات فراوانند و زمان اندک.

آن‌ها که می‎آیند، از هر مسلک و مرام و گرایش، نباید اتاق را به محلی برای وقت‎گذرانی، خوش و بش‎های متداول بین مقامات، نان قرض دادن‎ها، لابی‎گری شخصی و محل شعارهای پوچ و تهی تبدیل کنند. آن‌چه مهم است، تلاش صادقانه برای بر صدر نشاندن بخش خصوصی و تصمیم‎گیری بر مبنای منافع ملی است. اتاق‎های بازرگانی در سراسر کشور، نیازمند پوست‎اندازی و به‎ روزرسانی هستند. کمک و فشار به ارکان حاکمیت برای به روزرسانی قوانین تجارت و بازرگانی، تسهیل راه‎اندازی کسب ‎و‎کارها و توجه ویژه به بنگاه‌هایی که برآمده از رویکرد استارت‎آپی هستند، تنها نمونه‎هایی اندک از اولویت‎های به زمین مانده و البته عاجل است.

ما به ایران 1400 نزدیک و متاسفانه از همه پیش بینی‎ها و انتظارات در برنامه‎ریزی‎های کلان دور مانده‎ایم. جهان با سرعتی حیرت‎زا در مسیر رشد و توسعه و فتح قله‎های جدید در ساحت زندگی و علم و کسب‎و‎کار است و ما بی‎اغراق، در حال درجا زدنیم.

کاری کنیم تا این دوره به همت مردان و زنان جوان و خلاق و پویایی که به اتاق‎ها و در نهایت اتاق ایران راه می‎یابند، دوره‎ای طلایی را در عمر این نهاد مردمی و خصوصی پدید آورند.؛ نهادی که تاسیس آن با همت نیکو مردی چون امین‎الضرب در سال 1262 در قالب " مجلس تجارت " آغاز شد و در سال 1348 با ادغام اتاق بازرگانی و اتاق صنایع و معادن با رویکردی جامع‎تر به پیش رفت. کاری کنیم دولتی‎ها هم از اتاق آینده الهام بگیرند و کوچک، کارا و توانمندتر شوند.

امید که انتخابات اسفندماه، فصلی تازه پیش روی اتاق‎های بازرگانی باشد.

مدیرمسئول اقتصاد کارا

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24