Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

هفته پیش عملکرد اکثر بازارها مثبت بود و سرمایه گذاران ترجیح دادند ریسک بالاتری بپذیرند. حق با آنهاست زیرا برخی ریسک های مهم که بازارها را تهدید می کنند کاهش ..

به هفته سرنوشت ساز برای بازارها رسیدیم!

بورس24 : هفته گذشته بسیاری از سرمایه گذاران سودی بالا از بازارها کسب کردند زیرا قیمت اکثر مواد خام به ویژه فلزات پایه رشد کرد و نیز شاخص های مالی در بازارهای بزرگ افزایش یافتند البته شاخص دلار کاهش یافت و یک دلیل رشد قیمت مواد خام همین بود. اخبار مثبت از مذاکرات تجاری چین و آمریکا یک دلیل مهم افزایش ریسک پذیری سرمایه گذاران است. هفته قبل قیمت برخی مواد خام از جمله سنگ آهن، سنگ منگنز و میلگرد کاهش یافت. در هفته پیش رو گزارش های بسیار مهم از اقتصادهای بزرگ منتشر می‌شود بنابراین نوسان در قیمت مواد خام و شاخص های مالی بزرگ خواهد بود. در ادامه به تقویم اقتصادی جهان در هفته پیش‌رو و چند پیش بینی که از سوی تحلیلگران مطرح شده اشاره می کنیم.

روز دوشنبه شاخص تولید کارخانه ای فدرال رزرو دالاس مربوط به ماه جاری میلادی و تغییرات ذخیره عمده فروشی در ماه دسامبر در آمریکا منتشر می شود. نگاه سرمایه گذاران به افق اقتصاد جهان مثبت تر از قبل است زیرا درباره دو ریسک بزرگ یعنی افزایش نرخ های بهره در آمریکا و تنش های تجاری بین چین و آمریکا نگرانی کمتری وجود دارد. بانک مرکزی آمریکا فعلا قصد ندارد نرخ های بهره را بالا ببرد و نشانه‌های حصول توافق در مذاکرات تجاری چین و آمریکا نمایان شده است. البته توافق احتمالی بین دو طرف بر سر مسائل کلی حاصل خواهد شد اما همین که تنش شدت پیدا نمی‌کند خبری مثبت است. سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی به تدریج ریسک بالاتری می پذیرد البته احتیاط شرط عقل است.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز سه شنبه وضعیت بخش مسکن آمریکا در ماه دسامبر و شاخص اعتماد مصرف کنندگان این کشور مشخص می شود. همچنین جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا دیدگاه‌های خود را درباره وضعیت اقتصادی این کشور و سیاست های پولی بانک مرکزی اعلام می‌کند. این باور وجود دارد که او در سخنان خود همچنان بر صبر بانک مرکزی در حوزه بالا بردن نرخ بهره تاکید می کند و اگر چنین شود ارزش دلار تحت فشار قرار خواهد گرفت. هفته پیش شاخص دلار کاهش یافت و عامل اصلی آن اخبار مثبت از مذاکرات تجاری چین و آمریکا بود که تقاضا برای حوزه‌های امر سرمایه گذاری از جمله دلار را کاهش داد. برای هفته پیش رو پیش بینی شده نوسان ارزش دلار محدود باشد. از آنجا که داده های مهم تا پایان هفته منتشر می شود سرمایه‌گذاران با احتیاط رفتار خواهند کرد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز چهارشنبه چند گزارش مهر اقتصاد منطقه یورو منتشر می‌شود: شاخص‌های اعتماد مصرف کنندگان، بخش خدمات، جو تجاری، اعتماد اقتصادی و بخش صنعت. اقتصاد منطقه یورو در وضعیت خیلی خوب قرار ندارد در نتیجه ارزش یورو تحت فشار است و انتظار می‌رود برای مدتی این وضعیت ادامه پیدا کند. بحران در ایتالیا، فرانسه و انگلستان از ارزش یورو و پوند در برابر دلار کاسته و به همین دلیل شاخص دلار نمی تواند خیلی کاهش یابد. در این روز همچنین اداره اطلاعات انرژی آمریکا تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته قبل را اعلام می کند. ذخیره نفت و آمریکا در هفته های قبل افزایش یافته است زیرا تولید نفت این کشور در حال رشد است. هفته پیش قیمت نفت کمی بالا رفت که دلیل آن کاهش شاخص دلار و خبرهای مثبت مذاکرات تجاری چین و آمریکا بود. بعید نیست در هفته های آینده رشد قیمت ها البته به شکل تدریجی ادامه پیدا کند. البته تولید نفت آمریکا امسال افزایش می یابد و در پایان سال به 13 میلیون بشکه در روز خواهد رسید در نتیجه رشد قیمت ها نمی تواند قابل ملاحظه باشد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز پنجشنبه روزی بسیار مهم است زیرا وضعیت بخش های خدمات و تولید کارخانه ای چین در ماه جاری میلادی و چند گزارش مهم از اقتصاد آلمان، نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه پایانی سال گذشته میلادی و وضعیت بازار کار این کشور در هفته قبل مشخص می شود. انتظار می رود در این روز نوسان قیمت طلا بزرگ باشد. هفته گذشته قیمت طلا رشد اندک داشت و در نظرسنجی کیتکو پیش بینی شده این هفته قیمت فلز زرد افزایش می یابد. عملکرد بازار طلا در دو ماهی که از آغاز سال جدید میلادی گذشته مثبت بوده و بعید نیست امسال قیمت‌ها رشد کند البته تحقق این پیش بینی به کاهش شاخص دلار و وجود ریسک هایی که رونق اقتصادی جهان را تهدید می کند بستگی دارد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز جمعه اول ماه مارس است و اخبار بسیار مهم از اقتصاد آمریکا منتشر می‌شود: تغییرات درآمد و هزینه شخصی و وضعیت بخش تولید کارخانه ای در ماه جاری میلادی جزء این گزارش ها هستند. در این روز همچنین شاخص فعالیت های کارخانه ای در منطقه یورو و انگلستان در ماه جاری میلادی اعلام می‌شود. این بخش ها در اقتصادهای بزرگ اخیراً در شرایط مثبت قرار نداشته و بعید نیست برای مدت این وضعیت ادامه پیدا کند. هفته پیش قیمت فلزات پایه تحت تاثیر خبرهای مثبت از مذاکرات تجاری چین و آمریکا رشد کرد و اگر تغییری در شرایط ایجاد نشود قیمت ها تثبیت خواهند شد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر در بورس فلزات لندن نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24