Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس ٢۴ : در شهر تهران حدود ۴ میلیون واحد مسکونی وجود دارد و تقریباً به همین میزان نیز خانوار در این شهر ساکن است اما یک نابرابری بزرگ در این بین وجود دارد! از حدود ۴ میلیون آپارتمان و خانه ویلایی موجود در تهران ٧٠٠ هزار واحد آن جزو خانه های خالی و خانه های دوم مالکان ثروتمند است. بخش قابل توجهی از این خانه های بلااستفاده و کم استفاده متعلق به ساکنان دیگر شهرها است که با هدف سرمایه گذاری ملکی در شهری که بیشترین رشد قیمت مسکن در آنجا اتفاق می افتد، این خانه ها را خریداری کرده اند یا برای اقامت موردی و کوتاه مدت در پایتخت مالک این نوع املاک شده اند.

تهران چه تعداد واحد مسکونی نیاز دارد؟

بورس24 : در شهر تهران حدود 4 میلیون واحد مسکونی وجود دارد و تقریباً به همین میزان نیز خانوار در این شهر ساکن است اما یک نابرابری بزرگ در این بین وجود دارد!

از حدود 4 میلیون آپارتمان و خانه ویلایی موجود در تهران 700 هزار واحد آن جزو خانه های خالی و خانه های دوم مالکان ثروتمند است. بخش قابل توجهی از این خانه های بلااستفاده و کم استفاده متعلق به ساکنان دیگر شهرها است که با هدف سرمایه گذاری ملکی در شهری که بیشترین رشد قیمت مسکن در آنجا اتفاق می افتد، این خانه ها را خریداری کرده اند یا برای اقامت موردی و کوتاه مدت در پایتخت مالک این نوع املاک شده اند.

در نتیجه تعداد واحدهای مسکونی قابل استفاده واقعی برای متقاضیان مسکن و خانوارهای ساکن شهر تهران نزدیک به یک میلیون واحد کمتر از تعداد خانوارهای ساکن این شهر است.این نابرابری در شرایطی است که طی سال های اخیر رکود شدید ساختمانی در تهران حکمفرما بوده است.

در سال های 90 و 91 سالیانه نزدیک به 200 هزار واحد مسکونی در تهران ساخته شد. آن زمان اوج رونق ساختمانی بود اما بعد از آن معدل ساخت مسکن در تهران به سالانه حدود 50 هزار واحد افت کرد.برای امسال نیز برآورد می شود معدل ساخت مسکن در کل سال 97 به حدود 60 تا 70 هزار واحد برسد.

آیا این تعداد واحد مسکونی جدید برای تهران کفایت عرضه را می کند؟

برخی کارشناسان در پاسخ به این پرسش پاسخ منفی می دهند و معتقدند نیاز به ساخت مسکن در تهران حداقل 120 هزار واحد در سال است و اگر این میزان ساخت و ساز انجام نشود بازار مسکن با بحران کمبود عرضه و فراهم شدن شرایط برای رشد قیمت مسکن روبرو خواهد شد.

اما برخی دیگر از کارشناسان صنعت ساختمان می گویند اگر شیوه ساخت و ساز تصحیح شود ساخت سالانه 60 هزار واحد مسکونی در تهران کافی خواهد بود.

محاسبه دوم درباره میزان نیاز بازار مسکن تهران به ساخت و ساز سالانه طی سال های آینده در شرایطی مطرح می شود که کارشناسان معتقد به این عدد، تعداد خانه های خالی را نیز در محاسبات خود لحاظ کرده اند.

این گروه از کارشناسان اعتقاد دارند چنانچه دولت قادر باشد تصمیم خود مبنی بر اخذ مالیات از خانه های خالی و اخذ مالیات از عایدی مسکن را عملیاتی کند و این دو نوع مالیات بالاخره وارد بازار مسکن شود و از سوداگران دریافت شود نتیجه آن ورود خانه های خالی و خانه های دوم به بازار خرید مسکن و افزایش عرضه طی سال های آتی خواهد بود. در این صورت نیاز به ساخت مسکن جدید در حد 60 هزار واحد کفایت خواهد کرد.

قانون مالیات بر خانه های خالی حدود دو سال پیش تصویب نهایی شد اما دولت در همه این سال ها با پشت کردن به تکلیف اجرایی علاقه ای به مقابله با سوداگران بازار مسکن نداشت و عزمی برای این موضوع نشان نداد.

از طرفی در همین رونق اخیر معاملات مسکن که از نیمه سال 96 در بازار مسکن تهران شروع شد و تا نیمه امسال ادامه پیدا کرد بخاطر معافیت کامل سوداگران ملکی از خرید و فروش مکرر خانه و زمین بخش زیادی از معاملات در تهران توسط همین سوداگران و سرمایه داران درشت انجام شد. رفت و آمدهای روزانه از بازار ارز به بازار مسکن طی این مدت تنور قیمت مسکن را داغ تر کرد و باعث خروج قشر بیشتری از خانه اولی ها از بازار مسکن شد.

در کشورهای مختلف جهان فروشنده هایی که مالک بیش از یک خانه هستند برای فروش خانه دوم و بیشتر خود باید تا 40 درصد بهای فروش آن ملک به دولت یا شهرداری مالیات بر عایدی سرمایه بدهند. این 40 درصد به سود حاصل از فروش تعلق می گیرد یعنی دولت ها در کشورهای مختلف با سود سرمایه گذاران ملکی تقریباً شریک می شوند و این شراکت طبیعتا اشتیاق سوداگری در بازار مسکن را کور می کند یا به شدت کاهش می دهد.

در بازار مسکن تهران طبق برخی گفته ها از هر 4 معامله خرید خانه در برخی مناطق طی ماه های اخیر 2 معامله توسط افراد سرمایه گذار یعنی افرادی که نه به قصد سکونت در خانه بلکه به قصد سرمایه گذاری و تبدیل دارایی اقدام کرده اند انجام شده است.

طرح اخذ مالیات از عایدی سرمایه ملکی در مجلس مراحل بررسی را طی می کند اما معلوم نیست چه زمان به تصویب برسد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24