Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

هفته گذشته چند عامل از جمله خوشبینی درباره افق مذاکرات تجاری چین و آمریکا و پیش بینی کاهش عرضه نفت سبب شد بازارهای مالی و مواد خام وضعیت مناسب داشته باشند. در هفته پیش رو ..

نمای بازارها در هفته پیش رو؛ رنگ غالب، سبز کمرنگ

بورس24 : هفته گذشته سرمایه گذاران در بازارهای مالی و مواد خام هفته ای پررونق را سپری کردند و شاخص های مالی در اکثر بورس های بزرگ و قیمت نفت، فلزات پایه و سنگ آهن رشد کرد. قیمت طلا نیز افزایش یافت و این در حالی است که شاخص دلار صعود کرد. مجموعه ای از عوامل سبب ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران شده است و برخی تحلیلگران معتقدند در هفته پیش رو نیز شرایط مثبت خواهد بود البته در هفته های اخیر نوسان در بازارهای مختلف بیشتر شده و سرمایه‌گذاران ترجیح می دهند با احتیاط رفتار کنند. در ادامه به تقویم اقتصاد جهان در هفته پیش رو و چند پیش بینی که از سوی تحلیلگران مطرح شده اشاره می کنیم.

روز دوشنبه روزی آرام است و گزارش مهمی از اقتصادهای بزرگ منتشر نمی شود. در این روز بازارهای آمریکا تعطیل هستند و انتظار می رود نوسان در شاخص های مالی و قیمت مواد خام کوچک باشد. در هفته های اخیر چند دور مذاکره تجاری بین چین و آمریکا انجام شده و این هفته نیز این مذاکرات ادامه می یابد. امیدواری به حصول برخی توافق ها بین دو طرف وجود دارد. هفته پیش ترامپ گفت احتمالاً به ضرب‌الاجل پایان ماه جاری میلادی برای حصول توافق پایبند نخواهد بود و این بدان معناست که مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد. این یک خبر مثبت است زیرا قرار بود اگر در پایان ماه جاری توافق تجاری حاصل نشود جنگ تعرفه ای بین دو طرف شدت پیدا کند. یک دلیل رشد شاخص های مالی اعلام نظر ترامپ بود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز سه شنبه چند گزارش از اقتصاد آلمان، انگلستان و منطقه یورو منتشر می شود و تغییرات ذخیره نفت آمریکا در هفته قبل اعلام خواهد شد. هفته گذشته قیمت نفت رشد قابل ملاحظه داشت زیرا از یک سو نسبت به پیشرفت مذاکرات تجاری چین و آمریکا امیدهایی پدید آمده و از سوی دیگر انتظار می رود عرضه نفت اوپک کاهش یابد. با آنکه امسال نرخ رشد اقتصاد جهان نسبت به سال قبل پایین تر است اما تقاضای جهانی برای نفت 1.5 میلیون بشکه افزایش خواهد یافت. اوپک و چند کشور دیگر از جمله روسیه از ابتدای سال جاری میلادی عرضه نفت خود را کاهش داده اند تا بازار دچار مازاد عرضه نشود. به ویژه عربستان که به قیمت بالاتر نفت نیازمند است قصد دارد میزان بیشتری از عرضه نفت خود بکاهد و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد بازار نفت امسال متعادل خواهد بود و احتمال بالا رفتن قیمت‌ها وجود دارد. تحریم شرکت نفتی دولتی ونزوئلا، احتمال اختلال در عرضه نفت عراق، لیبی و نیجریه و تحریم علیه ایران عوامل حمایت کننده از قیمت نفت هستند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

چهارشنبه شاخص بهای تولیدکننده در آلمان اعلام می شود و گزارش نشست ماه پیش کمیته سیاست گذاری بانک مرکزی آمریکا منتشر خواهد شد. این باور وجود دارد که بانک مرکزی آمریکا برای مدتی نسبتا طولانی نرخ های بهره را بالا نخواهد برد و این یک عامل فشار بر ارزش دلار است اما ارزش دلار تحت تاثیر عوامل دیگر هم قرار دارد. برای مثال هنگامی که ریسک ها افزایش پیدا می کند تقاضا برای دلار بیشتر می شود یا اگر بحران های سیاسی و اقتصادی در منطقه یورو یا انگلستان رخ دهد ارزش یورو و پوند در برابر دلار کاهش می یابد در نتیجه شاخص دلار رشد می کند. پیش بینی شده این هفته نیز شاخص دلار افزایش خواهد یافت و اگر چنین شود رشد قیمت مواد خام با موانعی مواجه خواهد بود. سال پیش شاخص دلار رشد کرد اما پیش‌بینی شده امسال این شاخص کاهش خواهد یافت.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز پنجشنبه روزی مهم است زیرا در آن وضعیت بخش‌های خدمات و تولید کارخانه منطقه یورو و آمریکا در ماه جاری میلادی مشخص می شود. همچنین وضعیت بازار کار آمریکا در هفته قبل اعلام خواهد شد. انتظار می رود نشانه های ضعف در بخش های تولید و خدمات اروپا و آمریکا مشاهده شود زیرا اثرات تنش های تجاری همچنان باقی است و مدت ها ادامه پیدا خواهد کرد. اگر تنش های تجاری ادامه پیدا کند شرایط دشوارتر خواهد شد به همین دلیل است که توقف برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکا که قاعدتاً باید به کاهش ارزش دلار منجر می‌شد سبب کاهش ارزش این ارز نشده زیرا ارزش یورو نیز تحت فشار است. طی ماه‌های آینده عوامل مختلف از جمله برنامه خروج انگلستان از اتحادیه اروپا و بحران مالی و سیاسی در فرانسه و ایتالیا بر ارزش پوند و یورو در برابر دلار اثر خواهند گذاشت.

روز جمعه نرخ رشد اقتصادی آلمان در سه ماهه پایانی سال گذشته، شاخص جو تجاری این کشور و نرخ تورم در منطقه یورو اعلام می‌شود و محتوای گزارش های یاد شده بر ارزش یورو اثر می‌گذارد. تغییرات ارزش یورو با قیمت طلا همبستگی مثبت دارد پیش بینی شده این هفته نیز قیمت طلا رشد خواهد کرد. نهادهای تحلیلگر همچنان معتقدند امسال عملکرد بازار طلا مثبت خواهد بود اما درباره میزان رشد قیمت‌ها اتفاق نظر وجود ندارد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24