Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

تحلیلگران متال بولتن در شماره جدید این نشریه به بررسی وضعیت بازار فلزات پایه پرداخته اند. به باور آنها، هراس و سرخوشی درباره افق این بازار صحیح نیست و سرمایه گذاران باید ..

وضعیت بازار مس، قلع و نیکل در آینده قابل پیش بینی

بورس24 : قیمت فلزات پایه ماه گذشته میلادی رشد کرد اما در روزهای اخیر به رغم انتشار اخبار امیدوار کننده از مذاکرات تجاری چین و آمریکا، قیمت ها تا اندازه ای کاهش یافته است. در حال حاضر پیش بینی کاهش نرخ رشد اقتصادی جهان در سال جاری میلادی، رشد شاخص دلار و تغییرات ذخیره و عرضه این فلزات بر قیمت‌ها تأثیر می‌گذارند.

نهادهای تحلیلگر پیش بینی کرده اند رشد اقتصاد جهان امسال به دلایل مختلف از جمله تنش های تجاری بین چین و آمریکا کاهش پیدا می کند. در ماه های اخیر جنگ تعرفه ای بین این دو کشور سبب شده شاخص های اقتصادی در آنها دچار ضعف شود و از آنجا که بعید است اختلافات تجاری به زودی رفع شود اقتصاد جهان تحت تاثیر تنش ها قرار خواهد داشت.

دوره سه ماهه مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا دو هفته دیگر پایان می یابد و با آنکه اظهارنظرهای مثبت درباره پیشرفت مذاکرات صورت گرفته اما در هر حال نرخ رشد اقتصادی چین و آمریکا که مصرف کنندگان بزرگ فلزات پایه هستند کاهش می‌یابد. از سوی دیگر در دو هفته اخیر شاخص دلار افزایش یافته و این عامل نیز در افت قیمت فلزات پایه موثر بوده است.

تحلیلگران متال بولتن در شماره جدید این نشریه وضعیت بازار فلزات پایه را بررسی کرده اند. در ادامه به بخش‌هایی از این مطلب اشاره می کنیم.

مس. قیمت مس مانند دیگر فلزات پایه، ماه گذشته میلادی تحت تاثیر افزایش ریسک پذیری سرمایه گذاران رشد کرد. ابتدای ماه گذشته قیمت هر تن مس 5 هزار و ۷۷۰ دلار بود و اکنون به بالاتر از ۶ هزار و ۱۵۰ دلار رسیده است. این افزایش در حالی رخ داده که شاخص های بنیادی بازار از کاهش عرضه یا رشد قابل ملاحظه تقاضا حکایت ندارد. به طور فصلی در ماه های سرد سال تقاضا ضعیف است اما به تدریج شرایط تغییر می کند. باز شدن بازارهای چین پس از تعطیلات سال نو این کشور و آغاز بهار دو عامل رشد تقاضا محسوب می شود. بنابراین می‌توان انتظار داشت اواسط سال جاری میلادی قیمت مس به میزان قابل ملاحظه رشد کند. پیش بینی می شود در سه ماهه کنونی متوسط قیمت هر تن مس ۶۳۰۰ دلار باشد. البته عوامل متعدد بر قیمت ها اثر می گذارند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در سه ماه اخیر در بورس فلزات لندن نشان داده شده است:

نیکل. ابتدای ماه گذشته میلادی قیمت هر تن نیکل در محدوده ۱۰ هزار و ۵۰۰ دلار نوسان می کرد. ضعف در بازار فولاد ضد زنگ و نگرانی ها درباره کاهش فروش خودرو در کنار هراس درباره اثرات تنش های تجاری بین چین و آمریکا بر قیمت نیکل فشار وارد کرده بود. در هفته های اخیر قیمت این فلز پایه رشد کرده و به بالاتر از ۱۲ هزار دلار در هر تن رسیده است. کسری عرضه در بازار جهانی امسال نیز مشاهده خواهد شد و نیز ریسک اختلال در عرضه وجود دارد. پیش بینی می شود متوسط قیمت هر تن نیکل در سه ماهه کنونی ۱۲ هزار و ۱۰۰ دلار باشد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن نیکل در سه ماه اخیر نشان داده شده است:

قلع. از اواخر سال گذشته قیمت قلع در بورس فلزات لندن رشد قابل ملاحظه داشته و اکنون قیمت هر تن از این فلز پایه در محدوده ۲۱ هزار دلار است. شاخص های بنیادی بازار قلع امید بخش است و اگر نشانه های ثبات در اقتصاد چین مشاهده شود وضعیت بازار این فلز بهتر خواهد شد. کاهش صادرات قلع از سوی اندونزی و کمتر شدن ذخیره این فلز در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی دو عامل حمایتی هستند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن قلع در سه ماه اخیر نشان داده شده است:

در ماه های آینده روابط تجاری چین و آمریکا بیشترین تاثیر را بر بازار فلزات پایه خواهد داشت البته عواملی نظیر تغییرات شاخص دلار و میزان ذخیره و عرضه نیز بر قیمت ها اثر می گذارند. پیش بینی شده مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا ادامه پیدا کند و بازار فلزات پایه تحت تاثیر اخبار مربوط به این مذاکرات قرار خواهد داشت.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24