Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس ٢۴ : تعداد افرادی که در طول امسال توانسته اند با کمک وام مسکن خانه دار شوند و اقدام به خرید آپارتمان کنند مشخص شد. در ١٠ ماهه اول امسال ١٨۴ هزار فقره وام خرید مسکن به شکل های مختلف شامل وام های بدون سپرده و دارای شرط سپرده گذاری به افراد در شهرهای مختلف کشور برای خرید خانه پرداخت شد...

سرانه پرداخت وام خرید مسکن

بورس24 : تعداد افرادی که در طول امسال توانسته اند با کمک وام مسکن خانه دار شوند و اقدام به خرید آپارتمان کنند مشخص شد.

در 10 ماهه اول امسال 184 هزار فقره وام خرید مسکن به شکل های مختلف شامل وام های بدون سپرده و دارای شرط سپرده گذاری به افراد در شهرهای مختلف کشور برای خرید خانه پرداخت شد.

در همین بازه زمانی 260 هزار فقره معاملات خرید و فروش ملک مسکونی در شهرهای کشور توسط سامانه رهگیری معاملات املاک انجام و قراردادهای مربوط به این املاک در بنگاه های مسکن به ثبت رسید که بیانگر خانه دار شدن 260 هزار خانوار در کشور طی 10 ماهه اول امسال است.

این دو آمار مربوط به وام گیرنده ها برای خرید مسکن و خریداران مسکن حکایت از آن دارد که در سال جاری از هر 10 نفر خریدار مسکن 7 نفر توانسته اند با استفاده از وام بانکی خانه دار شوند.

درون این آمار اما واقعیتی وجود دارد که در بیرون آن دیده نمی شود.

این آمار در ظاهر بیانگر آن است که جمعیت استفاده کننده از تسهیلات خرید مسکن در کشور بیش از نصف متقاضیان مسکن است که آمار خوبی به نظر می رسد. اما واقعیت آن است که حدود 25 درصد از کسانی که در 10 ماهه اول امسال با استفاده از وام خرید مسکن خانه دار شدند کسانی بودند که موعد دریافت وام صندوق مسکن یکم آنها فرا رسیده بوده و اگر این تسهیلات را دریافت نمی کردند زیان می کردند. وام خرید مسکن از صندوق پس انداز مسکن یکم بعد از یکسال سپرده گذاری افراد خانه اولی به آنها قابل پرداخت است. بعد از آنکه موعد پرداخت وام یکم به خانه اولی ها فرا می رسد عملاً باید در سریع ترین زمان ممکن تسهیلات توسط فرد سپرده گذار از بانک دریافت شود چون به مبلغ سپرده که معادل نصف وام است هیچ سودی تعلق نمی گیرد و از آن بدتر به ازای هر روز دیرکرد در اخذ تسهیلات بخاطر افزایش قیمت مسکن ارزش واقعی آن وام کاسته و کمتر می شود.

بنابراین در ماه های اخیر 42 هزار خانه اولی که موعد دریافت وام یکم آنها از بانک فرا رسیده بوده به نوعی مجبور بودند با این تسهیلات اقدام به خرید خانه کنند. اما این خرید اجباری به منزله خانه دار شدن این افراد یا همان استفاده واقعی از تسهیلات خرید مسکن نیست. بخش زیادی از کسانی که امسال با استفاده از وام یکم اقدام به خرید مسکن کردند خانه مدنظر و مطلوب خود را نتوانستند بخرند بلکه از ترس گران تر شدن ملک در آینده هر آنچه قدرت خریدشان توان خرید آن را داشته، معامله کرده اند. در تهران عمده خانه اولی ها در مناطق ضعیف شهر با این تسهیلات ملک خریدند و به جای نشستن در آن، خانه را برای مدتی نامشخص اجاره داده اند در موقعیت مناسب بعدی بتوانند با تبدیل آن خانه مدنظر خود را خریداری کنند.

طی 10 ماهه اول امسال از 184 هزار نفری که با استفاده از وام خرید مسکن صاحب خانه شدند 42 هزار نفر خانه اولی بودند که وام یکم به آنها پرداخت شده است. 85 هزار نفر دیگر نیز با استفاده از وام اوراق مسکن نسبت به خرید خانه اقدام کردند. مابقی کسانی بودند که از تسهیلات خاص همچون وام بدون سپرده استفاده کردند.

وام اوراق خرید مسکن تسهیلاتی است که به همه تعلق می گیرد و شرط خانه اولی برای آن نیاز نیست.

وام اوراق مسکن در تهران 60 میلیون تومان است و به زوج های متقاضی این وام 100 میلیون تومان پرداخت می شود. نرخ سود این وام 17.5 درصد است.

وام مسکن یکم اما دارای سقف بیشتر و نرخ سود کمتر است. وام یکم در تهران 80 میلیون تومان است که به زوج ها در صورت سپرده گذاری توام زن و شوهر 160 میلیون تومان پرداخت می شود. نرخ سود وام یکم 8 درصد و در بافت فرسوده 6 درصد است.

تعداد وام هایی که در 10 ماهه اول امسال برای خرید مسکن به افراد پرداخت شد 43 درصد بیشتر از سال گذشته در مدت مشابه بوده است. در 10 ماهه اول سال 96 تعداد 129 هزار فقره وام خرید مسکن به متقاضیان پرداخت شد. بخش زیادی از این نرخ رشد نیز مجدداً به وام یکم مربوط می شود. سال گذشته موعد پرداخت وام در صندوق یکم فرا نرسیده بود چون میزان سپرده افراد در صندوق کم بود و باید خیلی بیشتر از یکسال عملیات سپرده گذاری در این صندوق صورت می گرفت. با فرا رسیدن موعد دریافت وام یکم در سال جاری روند پرداخت این تسهیلات ارزان باعث رشد در تعداد خریداران مسکن استفاده کننده از وام بانکی شده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24